خواص داروئی و درمانی پیاز,خواص پیاز برای پوست و مو

خواص پیاز برای پوست و مو،خاصیت آب پیاز برای ریزش مو
خواص پیاز برای پوست و مو،خاصیت آب پیاز برای ریزش مو

خاصیت پیاز از نظر طب سنتی

کسانی که در هوای گرم دچار سردرد می شوند از خوردن پیاز خام (به خصوص پیاز سرخ شده) در تابستان جداً پرهیز کنند. پیاز خام بیشتر حالت دارویی دارد (کیفیت های گرمی و خشکی بدن را افزایش می دهد) و پیاز پخته بیشتر حالت غذایی دارد ولی از آن خلطهای غلیظ سوداوی و بلغمی حاصل می شود. بنابراین کسانی که دچار غلظت خون و انسدادهای عروقی هستند باید در مصرف پیاز پخته نیز زیاده روی نکنند، البته مصرف مقدار متوسطی از پیاز خام سفید شیرین می تواند به کاهش غلظت خون و بهبود جریان آن کمک کند.

فواید و خاصیت پیاز برای سلامتی

گرمی و خشکی پیاز با پختن آن کاهش می یابد و به اعتدال نزدیکتر می شود. پیاز برای سرد مزاجان چاق مفید است زیرا موجب باز شدن مجاری گوارشی و پاکسازی معده و دفع بیشتر ادرار می شود ولی برای گرم مزاجان زیان آور است و با طبع آنان سازگار نیست، همانگونه که گفته شد پیاز (به خصوص پیاز سرخ تند و تیز) می تواند موجب سردرد آنان شود تا جایی که حتی بوییدن آن نیز می تواند سردرد ایجاد کند.

چنین افرادی در صورت تمایل به مصرف پیاز باید فقط مقدار اندکی پیاز سفید گرد شیرین میل کنند و یا ترشی آن را بخورند. پیاز سرخ شده در روغن، هم تولید منی را بسیار زیاد می کند و هم میل جنسی را افزایش می دهد بنابراین مردان مجرّد (یا متأهلانی که همسر باردار یا شیرده یا بیمار دارند) بهتر است از مصرف آن بپرهیزند. مصرف پیاز در هنگام سفر به مناطق سردسیر توصیه شده است.

نکاتی درباره فواید پیاز

پیاز به علّت داشتن فسفر ، کارهای فکری را آسان می‌ کند. خوردن پیاز، برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، بسیار توصیه شده است. پیاز خام تنظیم کننده قند خون است، پیاز به واسطه ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست. پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ی ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است.

خوردن پیاز به هنگام سرماخوردگی یکی از عوامل موثر در بهبودی است چرا که حالت آنتی بیوتیک دارد و باکتری ها را از بین می برد. پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضد عفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند و در تجزیه ی فیبرین(لخته ی خون) دخالت نماید.

ویتامین های موجود در پیاز

پیاز دارای ویتامین های A , B , C و همچنین دارای آهن ، گوگرد ، فسفر، کلسیم ، پتاسیم ، سدیم و ید می باشد که به هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند . از این رو می گویند با برنج پیاز بخورید همچنین وجود (( سیلیس )) در پیاز باعث می شود که استخوانها محکم و عضلات تقویت شود .

خواص پیاز در مصارف غیر آشپزی

از آب تند پیاز برای دور کردن بید و برای جلوگیری از نیش زدگی پشه روی پوست، استفاده می‌شود. از پیاز، برای برق انداختن شیشه و ظروف مسی و جلوگیری آهن از زنگ زدن استفاده می‌شود. اگر آب جوش روی پیاز قطعه قطعه شده ریخته و سپس سرد شود، می‌توان مایع بدست آمده را برای مقاوم کردن آنها در برابر آفات روی گیاهان ریخت، و مشهور است که پیاز هنگام رشد بید و حشرات را دور می‌کند.

خواص پیاز برای پوست و مو

پیاز مانند سیر دارای خواص ضد سرطانی است و این خواص از راه پوست قابل جذب هستند. پیاز موجب تقویت کلاژن سازی می شود. پیاز هم مانند سیر بر فعالیت 2 نوع آنزیم که سبب ایجاد التهاب و تحریک پذیری پوست می شود، تاثیر گذاشته و با کاهش یا متوقف کردن فعالیت این دو آنزیم می تواند پوستی زیبا و بدون چین و چروک به ما هدیه دهد. زمانی که آب پیاز، به پوست سر مالیده می‌شود موجب افزایش رشد مو می‌گردد؛ و کک و مک صورت را کاهش می‌دهد. لکه های قهوه ای که بر اثر تابش آفتاب پس از سی سالگی روی پوست پدیدار می شوند، نیز با استفاده از آب پیاز به مرور زمان کم رنک می شوند و از بین می روند.

خواص دارو و درمانی پیاز

برای  درمان نیش زنبور ، مگس و همچنین برای معالجه ی کورک و دمل می ‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می ‌کند. برای معالجه ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت ۱۲ دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک ‌های دست شما بهبود خواهد یافت.

راهکارهایی برای جلوگیری از سوزش چشم

با بریدن پیاز در زیر آب جاری یا غوطه ور کردن آن در سینک ظرفشویی پرآب می‌توان از سوزش چشم جلوگیری کرد. بریدن ته پیاز هم اذیت شدن چشم را کاهش می‌دهد، چون که در قسمت ریشه ترکیبات سولفور بیش از قسمتهای دیگر متمرکز شده‌اند. گذاشتن پیاز در یخچال قبل از مصرف میزان واکنش آنزیم را کاهش می‌دهد.

منبع:tim.ir