سردرد | علت، علائم و درمان انواع سردرد | تشخیص انواع سردرد

سردرد ,انواع سردرد ها و روش درمان سردرد ها
سردرد, انواع سردرد ها و روش درمان سردرد ها

با اتخاذ رژیم غذایی مناسب سبک و نوشیدن آب فراوان، ماساژ سر و گردن، انتخاب سبک زندگی سالم ( سیگار نکشیدن، اضطراب نداشتن، داشتن حالت فیزیکی مناسب، انجام دادن مرتب ورزش، استفاده از طب سنتی) می‌توان بیشتر سردردها را درمان کرد. اما اگر علایمی چون تغییر در الگوهای سردرد، شدت و بادوام بودن سردرد، درد در نواحی گیجگاهی و همچنین سردردهای ناشی از ضربه به سر وجود داشت، حتما باید با کمک پزشک به درمان آنها پرداخت. در ادامه مطلب شما را با انواع سردرد آشنا می کنیم.

  • سردرد تنشی چگونه اتفاق می افتد و راههای درمان آن چیست؟

در این نوع سردرد معمولا قسمت فوقانی سر، درد می گیرد و گاهی اوقات درد آن به گردن یا شانه ها هم گسترش می‌یابد. معمولا این گونه سردردها نشانه چیز خطرناکی نیستند. اما می‌توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند این نوع سردرد معمولا زمانی شروع می شود که قرص های مسکنی که مصرف کرده اید اثر خود را از دست بدهند، که همین قضیه باعث می شود شما مجبور به مصرف قرص های مسکن بیشتری شوید. بعد از مدتی، اگر شما قرص های مسکن مصرف نکنید با سردرد مواجه خواهید شد. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • علت و علائم و درمان میگرن چیست؟

مهمترین عامل بیماری میگرن ناشناخته است. میگرن شدیدترین نوع سردرد است و معمولا از بالا و یک طرف سر شروع می‌شود و تا پشت گردن ادامه می‌یابد. در نوع شدید این نوع سردرد، فرد دچار تهوع و حساسیت بسیار شدید به نور و صدا می‌شود. حدود دو سوم افراد مبتلا سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. برخی از بیماری‌های روانی همچون بسیاری از رویدادهای زیستی یا محرک‌ها با این بیماری در ارتباط هستند که از این دسته می‌توان به: افسردگی ، اضطراب ، و اختلال دو قطبی اشاره کرد.

سردردهای میگرنی معمولاً در دوره بارداری کاهش می‌یابند. سازوکار دقیق میگرن ناشناخته است. البته این باور وجود دارد که میگرن به دلیل نوعی اختلال در رگ‌های خونی و عصبی باشد. نظریه اولیه مربوط به افزایش قابلیت تحرک قشر مخ و کنترل ناهنجار یاخته‌های عصبی درد در عصب سه قلوی ساقه مغزمی‌باشد.

اولین توصیه برای کاهش درد این نوع از سردردها استفاده ازمسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن است، و برای تهوع و پیشگیری از حمله استفاده از آنتی امتیک (Antiemetic) توصیه می‌شود. داروهای تخصصی‌تر میگرن شامل تریپتانها یا ارگوتامینها هستند که آن‌ها را می‌توان برای کسانی توصیه کرد که مسکن‌های ساده بر آن‌ها تأثیر ندارند.

در سراسر جهان بیش از ۱۰٪ از مردم در برخی از برهه‌ های زندگی دچار میگرن شده‌اند. یکی از روش های درمان میگرن ،تزریق وریدی متوکلوپرامید یا لیدوکائین از راه بینی است. ارگوتامین و دی‌هیدرو ارگوتامین داروهای قدیمی‌تری هستند که هنوز برای درمان میگرن تجویز می‌شوند. مورد دوم به‌صورت افشانه بینی و تزریقی عرضه می‌شود.

یکی از راههای کنترل خانگی میگرن : به اندازه یک نخود پودر زنجبیل را در یک کاسه ماست ترکیب کرده و همراه با غذا میل کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا از میگرن پیشگیری شود.

  • احساس یخ زدن سر،دلیل سرد شدن کاسه سر

وقتی فرد در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، یا بستنی و نوشیدنی‌های بسیار سرد می‌خورد، قسمت فوقانی و پیشانی سرش، درد خواهد گرفت که معمولا فقط چند ثانیه طول می‌کشد. یخ‌زدگی مغز از رایج ترین انواع سردرد است که تا ۷۴%از بزرگسالان و ۷۹% از کودکان آن را تجربه می‌کنند. عاملی ژنتیکی می‌تواند در تجربه‌کردن این حس نقش ایفا کند؛ کودکانی که فریز مغر را تجربه می‌کنند، با احتمال بالایی دارای والدینی هستند که از این امر مصون نیستند.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افرادی که این پدیده را تجربه می‌کنند، برای داشتن میگرن مستعدترند. تجربه‌کردن یخ‌زدگی مغز برای عده‌ای هر زمان که ماده‌ای سرد را مصرف کنند، رخ می‌دهد. این افراد بهتر است از مصرف همزمان چند ماده‌ی سرمازا خودداری کنند. در صورتی که والدین و کودکان سابقه‌ی هیچ‌گونه سردردی را نداشته باشند، احتمال تجربه کردن فریز مغزی بسیار کاهش می‌یابد.

هر چقدر سرعت مصرف یک ماده‌ی سرد بیشتر باشد، ریسک تجربه‌کردن فریز مغزی افزایش می‌یابد. مکانیسم دقیق ایجاد کننده‌ی یخ‌زدگی مغز همچنان در دست بررسی است؛ محققان عقیده دارند این امر به علت کاهش دمای خون موجود در شریان کاروتید داخلی و در نتیجه، انقباض و اسپاسم شاخه‌های آن بروز پیدا می‌کند. این شریان وظیفه‌ی خونرسانی به سر و مغز را بر عهده دارد.

این انقباض کوتاه‌مدت منجر به کاهش خونرسانی به مغز و ایجاد سردرد می‌شود. به‌علاوه، عصب تری‌ژمینال که به ناحیه‌ی صورت عصب‌دهی می‌کند نیز ممکن است در این پدیده دخیل باشد. این امر می‌تواند توجیه کند که چرا در برخی موارد، یخ‌زدگی مغز با جمع شدن اشک در چشمان همراه است. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زنان با احتمال بالاتری فریز مغزی را نسبت به مردان تجربه می‌کنند. این می‌تواند به این فکت اشاره کند که شیوع سایر “انواع سردرد” نیز در زنان بالاتر از مردان است.

در آخر، در توجیه شیوع بیشتر این پدیده در کودکان نسبت به بزرگسالان، می‌توان گفت که کام و گلوی کودکان کوچک‌تر است و گیرنده‌ های حس این نواحی قوی‌تر. بنابراین زودتر و شدیدتر حس سرما منتقل می‌شود. به‌علاوه، ثبات بزرگسالان نسبت به سرما بیشتر از کودکان است. هم‌چنین بزرگسالان آموخته‌اند که مواد سرد را با سرعت کمتری مصرف کنند؛ این عامل ریسک تجربه‌ی یخ‌زدگی مغز را به حداقل می‌رساند.

  • سر درد خوشه ای چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

این نوع سردردها بسیار ناگهانی و معمولا در یک طرف سر شروع می‌شوند و درد شدیدی در پشت چشم به وجود می‌آورند. به دلیل این که علت دقیق این نوع سردرد ناشناخته‌است، راه خاصی برای پیشگیری از اولین حمله وجود ندارد. از هر هزار نفر یک نفر از “سردرد خوشه ای” رنج می برد.
بیماری ای طولانی مدت است و گاهی تا آخر عمر باقی می ماند. در مردان شایع تر است. معمولا بین سنین 20 تا 40 سالگی آغاز می شود. آسیب مغزی، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل احتمال ابتلا به بیماری را بالا می برند.

علائم سردرد خوشه ای

  • شروع ناگهانی سردرد، غالباً در شب و به هنگام خواب
  • سردرد در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.
  • درد در یک طرف و اطراف چشم احساس می‌شود.
  • درد شدید، به داخل فرو رونده، یا اذیت کننده
  • قرمزی چشم و وجود اشک در ناحیه ای که درد حس می شود.
  • گرفتگی یا آبریزش بینی در ناحیه درد
  • حالت تهوع

شدت این اختلال تاثیرات زیادی بر زندگی فرد می گذارد تا جایی که ممکن است منجر به ایجاد افکار خودکشی در فرد شود. استفاده از داروی سوماتریپتان به‌ صورت تزریق زیر پوستی ممکن است در هنگام حمله حاد سردرد کمک‌ کننده باشد. دستورالعمل تجویز این دارو را به دقت به کار بندید.

  • سردرد های سینوسی(سینوزیتی) ، علت، علائم و درمان

درد و فشار از علائم اولیه سردرد سینوسی است، که معمولا به علت افزایش التهاب حفره سینوس آسیب دیده است. وقتی سینوس ها عفونی و متورم می‌شوند، دردی نسبتا شدید در دو طرف سر و همچنین بالای سر به وجود می‌آورند. درد همچنین ممکن است به شقیقه ها، پشت گردن و یا بالای سر سرایت کند. بسیاری از مردم به درستی سینوزیت خود را تشخیص  میدهند .

خوردن مایعات زیاد و ایجاد رطوبت در هوا اغلب راه حلی کافی برای باز کردن راه های بینی است و اجازه می دهد سینوس ها تخلیه شوند. این درمان سریع سردرد سینوسی، همچنین ممکن است ترشحاتی را که در حال حاضر وجود دارد را آزاد کند و تخلیه را راحت تر کند.
با این وجود، اگر تب وجود داشته باشد نیاز به مراقبت پزشکی وجود دارد. اگر درد به داروهای ضد درد نظیر ایبوپروفن یا استامینوفن  و … پاسخ ندهد یا اگر علائم طولانی تر از 10 تا 14 روز شود نیاز به مراقبت پزشکی ضروری است.

  • سردردهای مربوط به خواب

داشتن وضعیت بد بدنی هنگام خواب، باعث سردرد می‌شود که به آن سردردهای هیپنیک هم می‌گویند.

  • نورآلژی اکسی پیتال

این نوع سردرد وقتی اعصابی که از نخاع به سر می‌روند، تحریک می‌شوند، به وجود می‌آیند. درد پشت سر باعث درد شدید، آسیب و اختلال در اعصاب و عضلات در منطقه اکسیپیتال، که در پشت گردن واقع شده است، می شود. این درد ممکن است با بسیاری از علائم همراه شود. علائم ممکن است بسته به شدت درد متفاوت باشد.
درد پس سری عصبی یا C2 عصبی می تواند بسیار شدید باشد به طوری که فرد احساس کند چیزی مانند سیخ و شوک الکتریکی تیز به پشت سر و گردن او وارد شده است.

علائمی که ممکن است با این درد همراه باشد عبارتند از

  1. سوزش، درد و تپش که به طور معمول در محل اتصال سر به بدن شروع می شود و به پوست سر سرایت می کند.
  2. درد می تواند در یک طرف یا هر دو طرف از سر باشد.
  3. حساسیت به نور
  4. درد پشت چشم
  5. حساسیت به لمس پوست سر
  6. درد در هنگام حرکت دادن گردن
  • سوء مصرف دارو

استفاده بیش از حد و غیر مجاز داروها، موجب سردرد می‌شوند.

  • محرومیت از خواب

نبود خواب کافی یا خستگی بیش از حد بدن نیز موجب سردرد می‌شود.

  • ورزش های شدید

انجام دادن ورزش‌های ناگهانی و سنگین موجب سردرد می‌شود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:tebna.ir