دلایل اصلی درد مچ دست | درمان درد مچ دست | انواع درد مچ

راههای درمان انواع درد مچ دست ، درد مچ دست
راههای درمان انواع درد مچ دست ، درد مچ دست
  • نشانگان تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ چیست؟

تنگی کانال عصب مچ دست را سندروم تونل کارپال یا C.T.S می گویند. به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند موجب درد مچ دست شود. با این حال علامت اصلی سندورم کانال کارپ معمولا احساس گزگز یا بی حسی در انگشتان دست است. عموما برای این عارضه، جراحی روی مچ و کف دست انجام می شود. خوشبختانه برای بیشتر افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال، درمان های فیزیوتراپی می توانند درد و بی حسی را از بین برده و عملکرد طبیعی دست، مچ و بازو را بدون نیاز به عمل جراحی، باز گردانند.

  • گانگلیون چیست و چگونه درمان می شود؟

شایع‌ ترین محل بوجود آمدن آن در پشت دست و مچ دست است ولی در مچ پا و زانو نیز دیده می‌شود. در بند انتهایی انگشتان نیز شایع است . گانگلیون یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا در پشت مچ دست خانم‌ ها ایجاد می‌شود. درون این کیست مایع غلیظی جمع مي‌شود. کیست گانگلیون به صورت یک برجستگی سفت دید می‌شود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود. بسیاری از کیست‌ های کوچک یا کیست‌های بدون درد نیازی به درمان ندارند. درمان کیست به دو روش انجام می‌شود بعضی از آنها که قوام نرم دارند و مایع داخل آن آبکی و شل است با روش تخلیه با سوزن (Aspiration) و آنهایی که سفت و بزرگ هستند نیاز به جراحی و خارج کردن تمام کیست را دارند.

*درمان‌های خانگی مثل ضربه زدن برای ترکاندن کیست یا گذاشتن جسم سخت روی آن و بستن با فشار، توصیه نمی‌گردد و ممکنست با عوارض همراه باشد.*

  • بیماری دکرون چیست، درمان و تشخیص بیماری دکرون

بیماری درناکی است که تاندون های انگشت شصت مجاور مچ را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیماری دکرون که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست می‌شود مشکل اصلی تورم غلاف تاندون‌ هایی است که از این ناحیه عبور می‌کنند. این بیماری بیشتر در خانم‌ها بخصوص آن‌هایی که کارهای مکرری را با مچ دست انجام می‌دهند دیده می‌شود. تست فینکل اشتاین Finkelstein test از علائم بیماری دکرون است. در این تست بیمار شست خود را با انگشتان دیگر میگیرد و پزشک به آرامی مچ دست بیمار را به طرف استخوان اولنا خم میکند. با این کار تاندون تحت کشش قرار گرفته و درد بیمار بیشتر میشود. استفاده از داروهای ضد التهابی مانند سلکوکسیب یا پیروکسیکام میتواند التهاب و درد را کم کند.

  • علائم و درمان سندروم تقاطع در مچ دست چیست

علائم این بیماری بسیار شبیه بیماری دکرون De Quervain است. در هر دو این بیماری درد و تورم وجود دارد. با این حال درد بیماری دکرون درست بر روی مچ دست احساس میشود در حالیکه در سندروم تقاطع محل حداکثر درد کمی بالاتر و حدود سه بند انگشت بالاتر از مچ دست است و موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست مي‌شود. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون‌هایی که از مچ دست عبور می‌کنند بر روی هم ایجاد می‌شود. این بیماری بندرت نیاز به عمل جراحی پیدا میکند.

درمان سندروم تقاطع چگونه است؟

  1. تغییر در شکل انجام فعالیت هایی که موجب افزایش شدت درد میشوند
  2. استراحت مکرر در بین حرکات مداوم مچ دست
  3. حتی الامکان انجام ندادن حرکات مکرر مچ دست
  4. استفاده از بریس های مخصوص
  5. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و بروفن
  6. تزریق کورتیکوستروئید به توسط پزشک معالج در غلاف سینوویال اطراف تاندون
  • بیماری کین باخ یا سیاه شدن استخوان مچ دست

این بیماری به علت کاهش خون رسانی به استخوان لونیت ایجاد می‌شود. بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است. بعضی از مبتلایان به این بیماری سابقه ضربه به مچ دست را ذکر میکنند. در اغلب افراد دو رگ عمده خونرسانی به استخوان لونیت را به عهده دارند. بعضی از افراد فقط یکی از این رگ ها را دارند. این گروه، مستعد به این بیماری هستند. عوارض این بیماری قابل درمان نیست ولی می‌توان آن را کاهش داد.

  • تاندونیت مچ دست چیست؟

استفاده مکرر از دست و انگشتان بخصوص در مشاغلی که مستلزم حرکات تکراری در مچ دست است، با تحریک این لایه پوشاننده باعث التهاب در آن می‌شود. این حرکات وقتی در زاویه خاصی از مچ دست مانند وضعیت خم شده به جلو صورت می‌گیرد یا توأم با انقباض در عضلات ساعد به علت زور زدن در مچ دست و انگشتان است، بیشتر باعث تحریک بافت پوشاننده شده و احتمال ایجاد التهاب در آن افزایش پیدا می‌کند.

این عارضه می‌‌تواند هر یک از تاندون‌ها را در مچ دست گرفتاركند. تایپیست ها، کاربران کامپیوتر، آرایشگران، تکنسین ها و کارگران صنایع و کارخانجات، نوازندگان آلات موسیقی و کسانی‌که به نوعی ، به هنرهای دستی اشتغال دارند، بیشتر در معرض “درد مچ دست” ناشی از التهاب تاندون هستند. گاهی اوقات عفونت نیز باعث تاندونیت می شود، بخصوص عفونت ناشی از گاز گرفتن سگ و یا گربه در ناحیه دست و پا.

روش های درمان تاندونیت

درمان های اولیه برای تاندونیت عبارت است از:

  1. اجتناب از فعالیت هایی که مشکل را تشدید می کند
  2. استراحت دادن به قسمت آسیب دیده
  3. یخ گذاشتن در ناحیه آسیب دیده در روز بروز حادثه
  4. مصرف قرص و یا ژل های ضد التهابی

اگر پس از گذشت یک هفته، درد و ناراحتی شما کمتر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. اقدامات بعدی زیر ممکن است نیاز باشد:

کورتیکوستروئیدها که به استروئیدها معروفند اغلب به دلیل کاهش سریع التهاب و درد مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی درمانی بسیار مفید و موثر است به ویژه در درمان شانه منجمد. فیزیوتراپی شامل تمرینات دامنه حرکتی و استفاده از آتل برای عضو آسیب دیده است..

بعد از مرحله حاد از گرم کردن استفاده کنید. دوش آب داغ بگیرید؛ در وان حمام غوطه ور شوید؛ از کمپرس گرم استفاده کنید؛ از یک لامپ گرم کننده یا پوشش گرم کننده استفاده کنید. بانداژهای کشی ممکن است کمک کننده باشند. تاندونیت مزمن ممکن است مستلزم تغییرات در شیوه زندگی برای پیشگیری از عود تحریک مفصل باشد.

  • جراحی

در موارد شدید و به ندرت نیاز به جراحی نیز پیدا می شود.

  • علائم و نشانه‌های آرتروز مچ دست و درمان آرتروز یا ساییدگی مچ دست

این عارضه می‌تواند موجب درد و محدودیت حرکتی آن شود. شکستگی‌های بدجوش خورده مچ دست و یا آسیب‌های ماندگار در غضروف‌ها و یا ناپایداری در مفاصل مچ دست می‌توانند در دراز مدت موجب بروز آرتروز یا استئوآرتریت در آن شود.

درد و سفت شدن، علائم معمول آرتروز هستند. مچ دست شما از مفاصل کوچک بسیاری تشکیل شده است و التهاب در این نواحی می‌تواند نشانه‌ ای از آرتروز باشد. آرتروز با از بین‌ بردن غضروف، به استخوان‌ های شما حمله می‌کند و موجب می‌شود استخوان‌ هایتان بر روی یکدیگر ساییده شوند. علائم و نشانه‌های آرتروز مچ دست، شامل موارد زیر است:

– درد (درد در مچ دست)

– سفت شدن

– ضعف

– تورم

– حرکت محدود

– صدای تق یا قیژ یا روی‌ هم کشیده شدن هنگام حرکت

دارودرمانی

داروهای ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی (NSAIDs) التهاب مفاصل مچ دست را کاهش می‌دهند. آسپیرین و ایبوپروفن هر دو ضد‌ التهاب‌های غیراستروئیدی هستند. ژل ضدالتهاب نیز در بازار وجود دارد که عوارض جانبی داروهای خوراکی را در پی ندارد. اگر دچار التهاب‌ های حاد شدید ناشی از آرتروز هستید، استروئیدها نیز می‌توانند به درمان شما کمک کنند.

منابع: ایران ارتوپد

hamshahrionline.ir