رفتار والدین بعد از طلاق |عواقب طلاق | افسردگی فرزندان طلاق

رفتار والدین بعد از طلاق با بچه ها ، راه های کاهش استرس عاطفی در بچه های طلاق
رفتار والدین بعد از طلاق با بچه ها ، راه های کاهش استرس عاطفی در بچه های طلاق

آسیب شناسی کودک و نحوه برخورد با بچه های طلاق

بچه ها معمولا بعد از طلاق والدینشان دچار مشکلات روحی و روانی میشوند ، گاهی دچار استرس می شوند و در اغلب اوقات هم  بخاطر فکر کردن به این که باید در دو خانه، با دو والدین مجرد و متفاوت از بچه های دیگر زندگی کنند احساس اضطراب می کنند. تنها دلخوشی بچه ها بعد از طلاق این است که دیگر قرار نیست هر روز شاهد دعوا و بگومگو های بزرگترهایش باشد.

علائم بالینی مـاننـد ناخن جویدن، استرس مداوم، شب‌ادراری، کنترل نکردن خشم و پرخاش رفتاری، گوشه گیری و افسردگی نیز در کودکان طلاق به چشم می‌خورد. بچه هایی که بعد از طلاق با مادر خود زندگی می کنند در غیبت پدر، غمگین، عصبی و در نهایت افسرده می شوند و به صورت‌ های مختلف سرکشی‌ و لجبازی می کنند. افسردگی نشانه آن است که کودکان حمایت کافی برای رویارویی با مسئله طلاق دریافت نکرده اند.

کابوس هاي شبانه از ديگر مشکلات بچه های طلاق است. به همین دلیل شما باید با کودکان در مورد طلاق حرف بزنید و از میزان تأثیرات منفی آن بکاهید.

رفتار والدین بعد از طلاق با بچه ها باید چگونه باشد؟

در ادامه مطلب مقاله ای برای آگاهی شما از صحیح ترین رفتاری که با کودکتان بعد از طلاق می توانید داشته باشید ، نوشته ایم که امیدواریم به شما کمک کند تا کودک دلبندتان کمترین آسیب را بعد از طلاق شما در زندگی شخصی خود ببیند.

روشهای کاهش استرس بچه های طلاق

  • گروهی از والدین پس از طلاق سعی میکنند با یک تلاش بیش از اندازه نگاه و محبت فرزندشان را به خود جلب کنند.این تلاش به نوعی استرس عاطفی نادرست و ناهمگونی را به فرزندان آنها وارد می کند و آنان را در موقعیتی قرار میدهد که خود را مجبور به مذاکره و هم صحبتی در مورد پدر و مادرشان و وضعیتی که ایجاد شده است، میکند.

این استرس عاطفی در واقع یک نوع فشار مضاعف را بر روح و روان آنان وارد میکند. متخصصان معتقدند به جای ایجاد این فشارهای عاطفی مستقیم بهتر است از طریق ایمیل، پیامک و… مدتی به او فرصت دهند که به ترمیم زخمهای عاطفی اش که حاصل فاصله ایجاد شده از درگیری های قبلی و طلاق است، بپردازد. با این شیوه او به سلامت عاطفی دست خواهد یافت.

 

  • والدین هرگز نباید با بیان جزئیات خشم، نفرت، اضطراب و درگیریهایی که با شریک زندگیشان داشته اند، جهان درونی کودک را وارونه سازند اگرچه بسیاری از والدین به علت وقوع طلاق و هجوم افکار و احساسات منفی و تنشها نیاز به هم صحبت دارند و از طریق بیان سختیهایی که در حال لمس آن هستند باید با کسی درد دل کنند، ولی باید به خاطر داشته باشند که فرزندانشان گزینه خوبی برای به دوش کشیدن این ناراحتی ها نیستند و در صورتی که این مرزها را رعایت نکنند، در آینده باید شاهد آسیبهای عمیق تری باشند.

 

  • کودکان و نوجوانان نیاز به درک شدن دارند. این نیاز پس از طلاق والدین شدت مییابد و باید احساسات آنها از سوی والدین درک شده و مورد توجه قرار گیرد.در این مواقع لازم نیست که به عنوان پدر و مادر که در هفته چند ساعتی با او هم صحبت هستند، از او انتقاد کرده یا او را نصیحت کنند. بچه ها در این سن به جای واکنشهای والدین و دلنگرانیهایشان نیاز به کسی دارند که حرفهایشان را بشنود، در واقع راه حل درست ، در همین شنیدن و همراهی با اندوه آنان نهفته است. در صورتی که والدین بتوانند ارتباطی با فرزند خود برقرار کنند که احساسات خود را برایشان بازگو کند، مشکلات عاطفی او کمتر خواهد شد.

 

  • ارتباط با نزدیکان دیگر در آخر هفته بخشی از آلام و ناراحتی آنان را کم خواهد کرد. در این ارتباط ها بچه ها نباید مورد سؤال و جواب قرار گیرند، زیرا باعث می شود تنشهای آنها افزایش پیدا کند. به جای سؤال و جواب در مورد او و ریز شدن روی زندگی همسر سابقتان دامنه سؤالات را به خواسته ها، علایق و… گسترش داده و عمومی تر با او به صحبت بپردازید.

 

  • کودکان بخشنده تر از آن هستند که در ذهن ما میگنجد، بنابراین بهترا ست به جای تقسیم بندی های عاطفی تند و بروز خشم به ایجاد رابطه های مثبت با آنان پرداخت.والدین طلاق باید از فرزندان خود عذرخواهی کنند و از سوی دیگر گاه به انتقاد از خود بپردازند. این شیوه یک سیگنال امن را به او میدهد زیرا مطمئن میشود خشم و اضطرابی که والدیناش درگیر آن بوده اند، هیچوقت او را درگیر نخواهد کرد و آنها متوجه اشتباهات گذشته خود هستند. این برخورد او را از خشم، نفرت، کینه، انتقام و… دور خواهد کرد.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم

منابع : salamatnews.com

iran-newspaper.com