مشکلات روده‌ای در بروز برخی بیماری‌های عصبی مؤثر است . در این مقاله درباره اینکه پروبیوتیک‌ چیست و چه مزیت‌هایی دارد، می‌خوانید . پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند . فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند

پروبیوتیک - فواید مصرف پروبیوتیک و منابع طبیعی آن

پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود. پروبیوتیک‌ها شامل باکتری‌های گوناگونی با مزیت‌های متعدد هستند، اما دو گونه‌ی اصلی پروبیوتیک‌ها، لاکتوباسیلوس‌ (Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) هستند.

باکتری‌های مفید در تولید ترکیبات مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ها و اسیدها ی آلی نقش مؤثری به عهده دارند. در مقابل، باکتری‌های مضر ترکیبات سمی و سرطان زا تولید می‌کنند؛ بنابراین اگر باکتری‌های مضر در روده غالب بشوند نه تنها ترکیبات مغذی و ضروری تولید نمی‌شوند بلکه میزان ترکیبات مضر نیز افزایش می‌یابد.

فلور روده(gut flora) شامل میکرو ارگانیسم‌هایی است که بطور طبیعی در مجاری گوارشی، بصورت همزیستی مسالمت آمیز، زندگی کرده و در سلامت انسان یا میزبان نقش دارند.

درون دستگاه گوارش همه جانوران این فلور روده‌ای وجود دارد. جانورانی که کاملاً در شرایط بدون باکتری پرورش می‌یابند، بیش از جانوران عادی که فلور روده آنها شکل گرفته است، آسیب پذیرتر هستند. ترکیب فلور روده هر جانور، ویژهٔ همان جانور است.

لاکتوباسیلوس که‌ شناخته‌شده‌ترین نوع پروبیوتیک‌ها است، در ماست و دیگر غذاهای تخمیریافته وجود دارد. زیرگونه‌های مختلف آن در درمان اسهال مؤثرند و همچنین برای افرادی که قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیستند، مفید هستند.باکتری‏ های پروبیوتیک از طریق رشد و فعالیت خود مانع رشد و تکثیر باکتری‏ های مضر می ‏شوند و علاوه بر آن با سنتز برخی مواد ضروری برای بدن مانند ویتامین‏ ها، اسیدهای آمینه و… نقش مهمی در حفظ سلامتی فرد ایفا می ‏کنند.نتایج بررسی های علمی متعدد نشان داده است که ارتباطی بین باکتری های فعال موجود در پروبیوتیک ها و پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها وجود دارد.

فواید و خواص پروبیوتیک‌

  •  پروبیوتیک‌ ها به هضم بهتر غذا کمک می کنند

اگر در هضم غذا مشکل دارید بهتر است مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک را آغاز کنید. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید تا با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز مقابله کنید. این باکتری های مفید به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از عهده ی هضم محصولات لبنی و البته دیگر مواد غذایی بر بیایید.

  •  پروبیوتیک ها به جذب بهتر مواد مغذی از غذایی که می خوریم کمک می کنند

مصرف پروبیوتیک ها باعث جذب بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی تان می شود. به عنوان مثال پروبیوتیک ها تاثیر زیادی در جذب کلسیم و ویتامین B دارد.

  • پروبیوتیک ها به مقابله با عفونت ها و ویروس ها کمک می کنند

پروبیوتیک ها به بدن تان قدرت می دهند تا با میکروب ها مقابله و هر نوع بیماری و عفونتی را از شما دور کندو یک سلاح خوب در برابر آکنه و آلودگی به E.coli باکتری محسوب می شود.

  •  پروبیوتیک ها  سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند .

پروبیوتیک ها باعث بهبود و حفظ فلور روده ی دستگاه گوارش می شود . سیستم گوارش سالم به طور مستقیم روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه با تولید هر چه بیشتر لمفوسیت ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

  •  پروبیوتیک ها به درمان یبوست کمک می کند

پروبیوتیک ها مانع از این می شوند که مدفوع آبکی(اسهال) یا خیلی سفت(یبوست) شود. این ترکیبات مفید از بدن در برابر یبوست مسافرتی و دیگر بیماری های مسافرتی حفاظت می کند.

  •  پروبیوتیک ها به کاهش آلرژی و حساسیت کمک می کند

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها باعث کاهش واکنش های آلرژیک بدن می شود همچنین خانم‌های بارداری که محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف می کنند به میزان 30 درصد کمتر از دیگر خانم‌ها بچه های آلرژیک به دنیا می آورند.

  •  پروبیوتیک ها به سم زدایی بدن کمک می کنند .

به جای خرید ملین ها و دیگر تمیز کننده های روده ها از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها استفاده کنید. این ترکیبات همچنین به کمک قدرت تمیزکنندگی خود باعث کاهش اولسرهای پپتیک و بوی بد دهان می‌شوند.

  •  پروبیوتیک ها عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهند

مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های ویروسی معمولا باعث از بین رفتن باکتری های مفید سیستم گوارشی می شود.به همین دلیل است که در حین مصرف آنتی بیوتیک ها دچار مشکلات گوارشی یا اسهال می شوید.

مواد غذایی حاوی  پروبیوتیک ها

در ادامه این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از مواد غذایی و خوراکی های حاوی  پروبیوتیک ها اشاره شده است .

موز

موز نه تنها سرشار از پتاسیم است، یک منبع حاوی فیبر بوده و برای هضم بسیار مفید است

پیاز

پیاز ماده غذایی غنی از پروبیوتیک است و یک منبع غنی طبیعی از اینولین محسوب می شود. اینولین یک فیبر موجود در رژیم غذایی است و درست مانند نشاسته مقاوم در موز عمل می کند. اینولین نیز مقاوم در برابر هضم است.

سیر

درست مانند پیاز، سیر به خصوص نوع خام آن غنی از اینولین است. صد گرم سیر به طور متوسط 1 گرم از فیبر غیر قابل هضم را دارد.

مارچوبه

نه تنها سرشار از ویتامین کا و فولات است، این میوه نیز حاوی اینولین بوده و به تکثیر باکتری های خوب در دستگاه گوارش کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. محتوای اینولین مارچوبه در هر 100 گرم، 2 تا 3 گرم است.

ماست

ماست دارای پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس است. با این حال، هنگام خرید ماست باید مراقب باشیم، به این علت که برخی از محصولات ماست، باکتری های خوب لازم را ندارند. برای اطمینان، محصولات ماستی بخرید که بر روی برچسب آن عبارت های «محیط کشت فعال» و یا «محیط کشت زنده» درج شده باشد. این ماست ها برای دستگاه گوارش شما مفید هستند.

سایر فواید مصرف پروبیوتیک ها

1-کاهش مقاومت لاکتوز.

2-جلوگیری از سرطان قولون، روده کوچک، کبد و پستان

3-کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده

4-کاهش فشار خون

5-بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت ها

6-درمان و پیشگیری از اسهال حاد

7-کاهش التهابات روده ای

8-کاهش آلرژی غذایی و یا اگزما در کودکان

9-بهبود جذب مواد معدنی و ویتامینها

10-بهبود علایم نشانگان روده تحریک پذیر و کولیت

11-جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری های مضر

12-درمان و پیشگیری ازعفونتهای مخمری مهبل، اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک ها، آفت دهان، پوسیدگی دندانها، ورم مهبل(واژینیت)، پای ورزشکاران، عفونتهای قارچی، برفک(کاندیدیاز دهانی)

13-بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی

14-کمک به ساخت ویتامینهای گروه B و K

15- آنفلوآنزا و سرماخوردگی را کاهش می دهند
16 – خطر استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهند
17 – درمان سنگهای کلیه
18 – درمان کولیک
19 – از حفره ها و بیماری های لثه جلوگیری می کنند
20 – درمان بیماری کبد