درمان گرفتگی رگ‌ های قلب (تصلب شرایین) | علت مسدود شدن رگ های قلبی

درمان گرفتگی رگ‌ های قلب ، برای باز شدن رگهای قلب چه بخوریم
درمان گرفتگی رگ‌ های قلب ، برای باز شدن رگهای قلب چه بخوریم

تصلب شرایین یکی از دلایل عمده مرگ و میر در بزرگسالان در جوامع پیشرفته و نیز کشورهای با میزان بالای استرس است، بطوریکه برای ایران، به تنهایی سالانه حدود سیصد هزار مرگ قلبی مرتبط دربردارد.

بیماری گرفتگی رگ های قلبی چیست؟

گرفتگی رگ های قلب با تشکیل پلاک ها بر روی دیواره رگ ها و باریک شدن آن ها اتفاق می افتد. این مشکل باعث محدود شدن ورود خون به قلب و کاهش اکسیژن خون می شود. این پلاک ها موجب سکته قلبی و مرگ ناگهانی می شود.

علت مسدود شدن رگ های قلبی

  1. سیگار کشیدن
  2. بالا بودن فشارخون
  3. سابقه خانوادگی بیماری سرخرگهای قلب، دیابت، فشار خون بالا، یا آترواسکلروز
  4. تغذیه نامناسب، خصوصاً وجود چربی زیاد در رژیم غذایی
  5. سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی
  6. ورزش نکردن
  7. شخصیت تهاجمی یا ناشکیبا
  8. اضافه وزن
  9. استفاده مداوم از روغنهای نباتی مایع و جامد که چربیهای مضر در بدن تولید کرده و باعث گرفتگی رگها میشوند.
  10. مصرف نکردن روغنهای طبیعی مانند روغن گاوی، روغن زیتون و مواد طبیعی استفاده از شیرینیجات، خوراکیها و مواد غیر طبیعی مانند پیتزا، شیرینی، شکلات و …
  11. افزایش کلسترول یا LDL (لیپوپروتیئن با چگالی کم ـ کلسترول بد) و یا کاهش HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد ـ کلسترول خوب) در خون

برای جلوگیری از احتمال انسداد شریان ها، افزایش کلسترول، فشار خون بالا و مشکلات گردش خون 12 گزینه غذایی مفید را به برنامه  رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • بروکلی

کلم، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. سبزیجات تیره کلمیان مانند گل کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ‌ ها فعال می‌کند. یک ماده شیمیایی به نام سولفوروفان در سبزیجات وجود دارد که امکان محافظت در برابر بیماری‌ های قلبی از طریق خوردن سبزیجات را باعث می‌شود. هر چه بیشتر کلم بروکلی (و حتی کلم فندقی) خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ و راست‌ روده (انتهای روده بزرگ) در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌ های حلق، دهان، معده، پروستات معده و مثانه مرتبط است. بروکلی سرشاراز فیبر و مواد مغذی است به دلیل کم کالری بودن این ماده غذایی برای لاغری مفید است واحساس سیری طولانی مدت میدهد بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌ دهد. دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌ شمار می‌آید. کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

  • ماهی های چرب

ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ساردین و ماهی قزل آلا از جمله گزینه های سرشار از امگا ۳ برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون هستند و منجر به کاهش فشار خون می شوند. حداقل یک گزینه از این ماهی ها را هفته ای سه بار بخورید. بهترین روش پخت، بخار پز کردن و کباب کردن ماهی است.

  • بادمجان

این سبزی تیره رنگ سبب پاک کردن شریان ها و کاهش کلسترول می شود. بادمجان حاوی فیبرهای محلول برای حفظ سلامت قلب است.

  • زردچوبه

این ادویه زردرنگ یک غذای ضد التهابی است که از آسیب های ناشی از تجمع چربی در دیواره شریانی شما جلوگیری می کند و خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش می دهد.

  • سیر

سیر غنی از آنتی اکسیدان ها است که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را دارد. همچنین، مصرف سیر منجر به کاهش کلسترول شده، فشار خون را کاهش داده و منجر به بهبود جریان خون شما می شود. مصرف سیر خام از انسداد شریان ها جلوگیری کرده و از تجمع چربی جلوگیری می کند.

  • روغن زیتون

مصرف این روغن از تشکیل کلسترول در شریان ها جلوگیری کرده و برای حفظ سلامت قلب مفید است.

  • آووکادو

خواص مشابه روغن زیتون را دارد و اسید های چرب ضروری آن از اکسیداسیون چربی جلوگیری می کند. مصرف آووکادو باعث کاهش کلسترول بد شده و به شما احساس سیری طولانی مدت می دهد. همچنین آواکادو برای افرادی که قصد افزایش وزن درست را دارند یک فرصت است.

  • جو

یکی از گزینه های غذایی است که نباید از وعده صبحانه حذف شود. مصرف جو به شما احساس انرژی و سیری طولانی مدت می دهد و مانع ایجاد کلسترول در دیواره های شریانی می شود.

  • میوه های حاوی پکتین

توت فرنگی ، سیب ، به ، گوجه ، گریپ فروت ، انگور ، پرتقال و سایر مرکبات حاوی مقادیر زیادی پکتین هستند که منجر به کاهش کلسترول ال دی ال خون می شوند. مصرف این میوه ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  • مارچوبه

باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می شود و از ایجاد لخته های خون جلوگیری می کند. مارچوبه دارای مقدار زیادی ویتامین ک و فولات (ویتامین ب۹) است. فولات موجود در مارچوبه باعث می‌شود تا مصرف این گیاه در زمان بارداری از ناهنجاری‌ های مادرزادی بکاهد. خوردن مارچوبه هم‌ چنین می‌تواند به تقویت نیروی جنسی کمک کند.

  • انار

مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است و باعث کاهش آسیب ناشی از تجمع چربی در بدن می شود.

  • سویا

سویا و فرآورده های آن منجر به کاهش کلسترول ال دی ال شده و مصرف ۳ قاشق غذا خوری آن در روز، برای سلامت کلی قلب مفید است.

 

منبع:iec.behdasht.gov.ir