بروز رسانی مطلب در تاریخ 27 مرداد 1401

امروز چهارشنبه 10 مرداد 97 ظاهرا دوباره یک آپدیت بزرگ در نتایج گوگل اتفاق افتاده و بسیاری از سایت ها عبارت های کلیدیشون در صفحه اول گوگل رو از دست دادن و بسیاری از سایت ها هم در عباراتی که هیچ رتبه ای نداشتن تونستن رتبه بسیار خوبی بگیرن .البته تقریبا هر دقیقه نتایج گوگل با دقیقه قبل فرق می کنه و دقیقا نمیشه گفت چه خبره .ممکنه چند ساعت بعد همه چیز به حالت عادی برگرده .

توجه : دوستانی که در این آپدیت گوگل دچار افت ورودی شدن و عبارت های کلیدیشون رو از دست دادن حداقل یک هفته دستپاچه نشید و هیچ اقدامی برای تغییر اصول سئوی سایتتون انجام ندید .به احتمال زیاد در چند روز آینده اوضاع بهتر خواهد شد.

در چند ماه اخیر و بخصوص از دی ماه امسال تا به امروز نتایج گوگل تغییرات بسیار زیاد و گاهی عجیبی داشته است . این تغییرات تا حدی بود که برخی از سایت ها تا 90 درصد ورودی گوگل خود را از دست دادند و هنوز هم در حال افت هستند . همچنین به نظر می رسد این تغییر جایگاه سایت ها در جستجو گوگل در اواخر بهمن و اسفند ماه به اوج خود رسیده است و در برخی از عبارت های پربازدید ، نتایج فعلی گوگل با نتایج 3 الی 5 ماه قبل زمین تا آسمان فرق می کند .

این تغییر جایگاه ها و احتمالا آپدیت قوانین گوگل باعث شده است تا برخی سایت ها افت شدید ورودی گوگل داشته باشند و در مقابل برخی از سایت های دیگر با رشد بسیار بالای ورودی گوگل روبرو شوند . با تحقیقاتی که در سایت های ایرانی و برخی از سایت های خارجی انجام داده ایم ، به طور دقیق متوجه نشدیم که این تغییرات گسترده به چه دلیل بوده و راه حل موضوع چیست ؟ همچنین در کنسول گوگل نیز هیچ خبری از اخطار و یا پنالتی شدن نیست .

ولی چیزی که مشخص است این تغییرات عمومی بوده و مربوط به گروه خاصی از سایت ها و یا حتی کشور خاصی نیست . برخی از ابزاری که تغییرات گوگل را برسی می کنند نیز تغییرات زیادی در این بازه زمانی نشان می دهند . برای مثال :

ابزار :Mozcast ، که نشان میدهد در این بازه زمانی تغییراتی در گوگل اتفاق افتاده است (و ظاهرا هوا پسه :) )دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

ابزار : grump که باز هم خبر از تغییرات گوگل می دهد .

دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

 

ابزار :rankranger ، که نسبت به دو ابزار قبلی تغییرات و ریسک کمتری نشان می دهد ولی بازهم نشان می دهد که در چند روز اخیر تغییرات شدیدی در نتایج گوگل رخ داده است

دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

ابزار SEM Rush  ، که از تغییرات و ریسک بالا خبر می دهد . حتی در چند روز گذشته این ریسک به 9.4 از 10 رسید و این سایت احتمال آپدیت الگوریتم های گوگل را دور از ذهن ندانست

دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

ابزار : Algoroo ، که تغییر محسوسی نشان نمی دهد

دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

در این چند ماه ما هم افت بازدید و تغییر نتایج گوگل بسیار زیادی داشتیم و سعی کردیم تا جایی که امکان دارد دلیل آن را پیدا کنیم که تا حال موفق نشدیم .ولی چند نکته در مورد این تغییرات جلب توجه می کند که در ادامه ذکر خواهد شد . البته اینها فقط نظر شخصی بنده هست و اصلا منبعی برای این موارد ندارم و احتمال دارد کاملا نادرست باشند .

طبق بررسی هایی که انجام دادیم ، در اکثر موارد ، مطالبی که تعداد کلمات بیشتری دارند و به طیف گسترده تری از سوالات بازدید کننده پاسخ می دهند ، در رقابت با مطالب مشابه ولی کوتاه تر و خلاصه تر ، رتبه بهتری در جستجوی گوگل دارند .

  •  تاثیر بک لینک بسیار کم شده است

تا همین چند ماه پیش با خرید بک لینک از سایت هایی که رتبه و آتوریتی خوبی داشتند ، می توانستید در گوگل رتبه خوبی کسب کنید ولی اخیرا جریان خرید بک لینک کاملا متفاوت شده است . بسیاری از سایت هایی که با خرید بک لینک به نتایج بالای گوگل رسیده بودند ناگهان تمام رتبه خود را از دست دادند . بیشترین آسیب شامل بک لینک هایی شد که در تمام صفحات سایت ها خریداری شده است و معمولا در فوتر و یا سایدبار قرار دارد .

در حال حاظر به نظر می رسد خرید بک لینک به صورت رپورتاژ آگهی و لینک درون متنی خطر کمتری دارد و گزینه بهتری برای لینک سازی است .

  • تاثیر عکس اختصاصی بر رتبه سایت در جستجوی گوگل

در صورتی که در چند ماه اخیر توجه کرده باشید ، احتمال نمایش عکس تکراری در بخش ایمیج گوگل بسیار کم شده است . در صورتی که تا چند ماه پیش اینطور نبود و با کمی تغییر در سایز و یا میرور کردن می توانستید در بخش ایمیج گوگل دیده شوید . به نظر می رسد در مطالبی که دارای عکس کپی شده از سایت های دیگر باشند نه تنها عکس نمی تواند در جستجوی گوگل رتبه ای داشته باشد ، بلکه خود آن مطلب نیز دچار مشکل شده و در رقابت ، در رتبه های پایین تری قرار می گیرد

  • تاثیر سرعت سایت بر رتبه گوگل

در اکثر مواردی که بررسی کردیم ، در صورتی که سایر موارد و اصول سئو رعایت شده باشد ، معمولا سایت هایی که  سرعت بیشتری دارند و سریع تر برای بازدید کننده لود می شوند ، رتبه بهتری نیز داشتند . مخصوصا سایت هایی که از AMP استفاده می کنند در این مورد شانس بیشتری دارند ولی استفاده از AMP مشکلات مربوط به خود را دارد که باعث شده است فعلا برخی از سایت ها از آن دوری کنند ( مانند مشکل قرار دادن کدهای تبلیغاتی در نسخه AMP )

  • تاثیر لینک دهی داخلی در بهبود رتبه گوگل

این مورد قبلا هم موثر بود ولی به نظر می رسد تاثیر لینک دهی داخلی در حال حاضر به بیشترین میزان خود رسیده است .

  • تاثیر قالب بر رتبه گوگل

در اکثر موارد که برسی شد ، سایت هایی که از قالب نال شده استفاده کرده بودند شاهد بیشترین افت بازدید و ورودی گوگل هستند . اکثر این قالب ها که متاسفانه در برخی از سایت های ایرانی به فروش می رسند دارای کدهای مخربی هستند . برای مثال در حال حاضر بیشترین مورد سوء استفاده از این سایت ها مربوط به استفاده از سی پی یو کاربر برای داشتن درآمد مجازی مانند بیت کوین است.

  • تاثیر استفاده از پاپ آپ بر کاهش ورودی گوگل

به نظر می رسد استفاده از کدهای پاپ آپ باعث کاهش رتبه سایت در جستجوهای گوگل می شود . بخصوص پاپ آپ هایی که مستقیما شروع به دانلود نرم افزار بر روی گوشی کاربر می کنند .

شاید آپدیت جدیدی در گوگل در راه است

شواهد نشان می دهد که آپدیت جدیدی در قوانین گوگل در راه است . تغییر نتایج جستجوی گوگل در 6 ماه گذشته و بخصوص در اواخر بهمن ماه و اسفند ماه به حدی شدید است که ممکن نیست کسی متوجه این موضوع نشده باشد . نتایجی که امروز در گوگل مشاهده می شود تفاوتی بسیار شدید با نتایج چند ماه پیش و حتی چند هفته پیش دارد . بسیاری از سایت ها شاهد افت شدید جایگاه خود در گوگل هستند . حتی بسیاری از عبارت هایی که در صفحه اول گوگل و در لینک اول بود ناگهان جایگاه خود را از دست داده و گاهی تا صفحه 10 گوگل هم قابل مشاهده نیست .

در صورتی که در چند ماه گذشته افت شدید ورودی گوگل داشتید , اگر رتبه عبارت های کلیدی شما در گوگل ناگهان از دست رفته است ، در صورتی که لینک سازی های شما مثل قبل نتیجه نمی دهد ، اگر از دیدن سایت های گمنام و حتی تازه تاسیس در صفحات اول گوگل و در عبارت های پر رقابت تعجب کرده اید ، اگر ورودی گوگل شما در حال کاهش است ولی هیچ اخطاری از طرف گوگل دریافت نمی کنید و دلیلی برای این افت ورودی گوگل پیدا نمی کنید بهتر است بدانید که تنها نیستید و ظاهرا خبرهایی در راه است .

در چند هفته گذشته ایندکس مطالب سایت ها نیز دچار تغییر شده و ایندکس مطالب گاهی 6 الی 24 ساعت زمان می برد در حالی تا حدود 1 هفته پیش به این شکل نبود و معمولا در عرض یک دقیقه الی نیم ساعت مطلب جدید ایندکس می شد .

تنها توصیه ای که می توان کرد این است که بدلیل این کاهش بازدید بی سابقه و عجیب دستپاچه نشده و مثل ما دست به تغییرات اساسی در سایت خود نزنید چون ممکن است با همین تغییرات ، ضربه شدیدتری به سایت خود وارد کنید .

امروز 18 اسفند 96 ، ظاهرا بازهم تغییر نتایج جستجوی گوگل و تغییرات گوگل بسیار شدید به نظر میرسه !

دلیل افت شدید ورودی گوگل و تغییر نتایج گوگل - اسفند 96

گزارش تغییرات ابزار SEM Rush  رو می توانید به صورت زنده از بخش زیر مشاهده کنید / بخش زیر به صورت خودکار بروزرسانی میشود