خاصیت خار مریم | خواص دارویی و عوارض گیاه خارمریم | گیاهان دارویی

خاصیت خار مریم، خواص دارويي و درماني گياه خار مریم، عوارض و مضرات خار مریم
خاصیت خار مریم، خواص دارويي و درماني گياه خارمریم، عوارض و مضرات خار مریم

آشنایی با گیاه خارمریم

خار مریم یکی از گیاهان گلدار است. در بسیاری مقالات از خارمریم به عنوان دوست کبد یاد شده ، خار مریم حاوی عنصر فعالی به نام سیلی مارین است. سیلی مارین ترکیبی حفاظت کننده از کبد درون خار مریم است. این عنصر ضد اکسید به مراتب قویتر از ویتامین C , E بوده و در درمان بیماری های کبد مثل : سیروز کبدی، هپاتیت B مزمن، بیماریهای الکلی مزمن کبد و آسیب های وارده بر کبد در اثر مواد سمی  و همچنین در تنظیم و کاهش قند خون مؤثر است. سلولهای آسیب دیده کبد را ترمیم می کند.

فراورده های خارمریم که در بازار موجود است : قرص لگالون – قرص لیورگل ۷۰ – دوراسیلیمارین – قطره و قرص هگریمارین

محل رویش گیاه خار مریم

این گیاه خود رو بوده و در صحراهای ایران و بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان و کلاردشت در گرگان، مازندران، آذربایجان، لرستان، فارس و خراسان می‌روید.

فواید دارو و درمانی خار مریم

  • خار مریم در موارد معتددی برای مقابله با سرطان استفاده می‌شود.
  • عصاره گیاه خار مریم به همراه عصاره گیاه قاصدک، برای رفع رنگ پریدگی پوست در حالت خماری و همچنین دفع سموم ناشی از مصرف بیش از حد الکل نیز استفاده می‌شود.
  • پاک کننده درون، سم زدا، نرم‌ کننده کبد و مقوی برای کیسه صفرا.
  • خار مریم بعضی مواقع برای بیماریهای کبد (زردی و یا همان یرقان، سیروز و هپاتیت) تجویز می‌شود.

سمی بودن خار مریم برای حیوانات

به علت موجود بودن پتاسیم نیترات در این گیاه، مشاهده شده که خوردن خار مریم برای گله گاوها و گوسفندان مضر می‌باشد. وقتی این گیاه توسط نشخوارکنندگان خورده می‌شود، باکتری موجود در معدهٔ این حیوانات ساختار مواد شیمایی را می‌شکند و باعث تولید نیترات یونی می‌شود. درنتیجه نیترات یونی همگلوبین را به متهموگلوبین تبدیل کرده و از انتقال اکسیژن جلوگیری می‌کند. نتیجه این اتفاقات باعث آسفیکسی یا اختناق می‌شود.

مضرات و عوارض جانبی مصرف گیاه خارمریم

درصورت مصرف بیش از حد این گیاه، عوارض جانبی همچون حساسیت پوستی، اگزما، سردرد و تهوع، ضعیف شدن قوه چشایی، عرق کردن و ضعف را به همراه دارد. همچنین خار مریم باعث پایین آمدن سطح قند خون می‌شود، به همین دلیل به افراد داری سطح قند خون پایین یا دارای دیابت و کسانی که به هردلیل برای آنها داروهای مرتبط با قند خون تجویز شده، هشدار برای مصرف کردن داده می‌شود.

همچنین استفاده این گیاه برای زنان باردار یا در دوران شیردهی باید با احتیاط همراه باشد. خار مریم همچنین در گذشته برای مقوی ساختن شیر مادر به مادران داده می‌شده اما مطالعاتی در مورد مصرف این گیاه برای زنان باردار نشان داده کمی عوارض جانبی برای آنان به همراه دارد.

گردآوری از سایت با علم