خاصیت دارچین | عوارض جانبی دارچین و فواید دارویی و درمانی دارچین

خاصیت دارچین، مضرات دارچین و فواید دارو و درمانی دارچین
خاصیت دارچین، مضرات دارچین و فواید دارو و درمانی دارچین

دارچین در کشور ایران، یک ادویه محبوب به حساب می آید. دارچین برای انواع غذا ها، انواع شیرینی، کیک و حتی چند نوع نوشیدنی نیز قابل استفاده است. این ادویه بخاطر طعم خوبی که به چایی میدهد و طبع گرمی که دارد در روزهای سرد سال بیشتر مورد استفاده است، چای دارچین در مراسمات ایرانی جایگاه خاصی دارد، مخصوصا در مراسمات عزاداری امام حسین (ع) و پودر دارچین نیز برای تزئین شله زرد و حلیم که به عنوان غذای نذری پخش میکنند بسیار استفاده میشود. من خودم شیرینی تر رو با پودر دارچین خیلی دوست دارم.

دارچین بومی سریلانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه بکار میرود. در قرون وسطی از دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده میکردند. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند. حدود 20 درصد افرادی که دیابت نوع 2 دارند، در معرض آلزایمر قرار می گیرند. دارچین حاوی دو ترکیب فوق العاده است که از مغز حفاظت می کنند.

این دو ترکیب عبارتند از سینامیک الدهید و اپی کاتچین که مانع از تجمع پروتئین آسیب رسانی می شوند که باعث بروز آلزایمر می شود. پروتئین تاو (Tau) باعث بروز زوال عقل می‌شود و مشکلاتی در ارتباطات داخلی نورون‌ ها ایجاد می کند. این پروتئین‌ ها اتحاد و همکاری برخی از بافت های مغزی را دچار مشکل می کنند. دارچین به دلیل دارا بودن دو ترکیب مهم ذکر شده از بروز این مشکلات ممانعت می کند.

انواع دارچین

  • کاسیا: نوعی است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند.
  • سیلان: که به آن دارچین واقعی می‌گویند و طعمی سبُک‌ تر داشته و تلخی‌ اش نیز کمتر است.

موارد مصرف دارچین

دارچین در بیشتر کشورها به عنوان ادویه، چاشنی غذا و طعم دهنده شیرینی‌ ها مصرف می‌شود. در ایران کاربرد زیادی در قنادی‌ ها به صورت عصاره، اسانس و گَرد دارد.

فواید و خواص دارو درمانی دارچین

  • دارچین در غشای سلولی همانند انسولین عمل میکند، در نتیجه نیاز شما به انسولین را فورا پایین می آورد.
  • ضد عفونت، ضد قارچ، بادشکن، فرح بخش
  • افزایش حرکات قلب و تنفس
  • درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد
  • رژیم غذایی پر دارچین می‌تواند اثرات منفی خوراکیهای پرچربی را کاهش دهد
  • رفع اضطراب و از بین برنده کرم روده
  • سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن و کلسیم و همچنین فیبر
  • دارچین شیرین، طبع گرم، معطر و طعم دهنده قوی
  • جلوگیری از بیماری قند، پیشگیری از آلزایمر
  • کاهش ریزش مو باغ ترکیب1 قاشق چای‌ خوری دارچین و 3 قاشق عسل
  • دارچین به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می‌ شود و به موها رنگ قهوه‌ای روشن می‌دهد.
  • کم اشتهایی ، کاهش وزن و لاغری با نوشیدن ترکیب عسل و دارچین با چایی (برای اینکار نصف چایی را شب قبل از خواب و بقیه را صبح بنوشید)
  • چای عسل و دارچین باعث کاهش قند خون میشود.

عوارض جانبی و مضرات دارچین

 عوارض کبدی

دارچین کاسیا، منبع قابل توجهی از کومارین است یعنی تقریبا حاوی 5 میلی گرم کومارین در هر قاشق چایخوری است، در حالیکه درصد بسیار کمتری از کومارین در دارچین سیلان وجود دارد. میزان مجاز توصیه شده روزانه برای مصرف کومارین، تنها 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. یعنی فقط نصف یک قاشق چایخوری دارچین کاسیا در طول روز میتوانید مصرف کنید. خوردن زیاد کومارین می‌تواند کبد را سمی کرده و به آن آسیب بزند. مثلا گزارش شده که یک زن 73 ساله، تنها با یک هفته مصرف مکمل دارچین، دچار آسیب کبدی شده بود. البته این شامل مکمل دارچین می‌شود که دوز زیادی از کومارین را داراست.

ریسک سرطان

آزمایش روی جوندگان نشان داده که خوردن زیاد کومارین باعث رشد تومورهای سرطانی در ریه، کبد و کلیه‌ها میشود. شیوه‌ای که کورمارین تورمورها را تغذیه می‌کند هنوز مشخص نیست. اما بعضی از دانشمندان باور دارند کومارین می‌تواند به طور مداوم به یک سری از ارگان‌ های بدن آسیب بزند و به مرور زمان این آسیب می‌ تواند سلول‌ های سالم را با سلول‌ های سرطانی جایگزین کند. مصرف زیاد دارچین در یک وعده می‌ تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

زخم دهان

مصرف زیاد دارچین احتمال ابتلا به زخم‌ های دهانی را افزایش میدهد. دارچین حاوی سینامالدهید است که ترکیبی است که می‌ تواند با مصرف زیاد، واکنش آلرژیک ایجاد کند. ظاهرا مقادیر کم این ادویه چنین واکنشی را در بر ندارد چون بزاق دهان مانع تماس طولانی مدت این مواد شیمیایی با دهان می‌شود. سایر واکنش‌ های آلرژیک نسبت به سینامالدهید شامل التهاب زبان یا لثه، احساس سوزش یا خارش و لکه‌های سفید رنگ در دهان می‌شود.

با اینکه علائم خطرناکی نیستند اما موجب ناراحتی می‌ شوند. فراموش نکنید تنها کسانی دچار زخم دهان ناشی از سینامالدهید می‌شوند که به آن آلرژی داشته باشند. کسانی که در مصرف روغن دارچین یا آدامس با طعم دارچین زیاده روی می‌ کنند به بیماری زخم دهانی مبتلا میشوند، چون این محصولات دارای سینامالدهید بیشتری هستند.

پایین آوردن قند خون

ادویه دارچین می‌ تواند تاثیرات انسولین را تقلید کند. خوردن دارچین به مقدار کم، قند خون‌ را پایین می‌آورد اما مصرف زیاد آن می‌ تواند کاهش زیادی در قند خون ایجاد کند، که به این وضعیت، هیپو گلیسمی یا افت قند خون می‌ گویند که عوارضی چون ضعف و خستگی، احساس گیجی و احتمالا غش کردن دارد. افرادی که در معرض افت قند خون هستند باید در مصرف دارچین احتیاط کنند زیرا دارچین می‌تواند اثرات داروی قند خون را بیشتر کرده و موجب افت بیش از حد قند خون شود.

مشکلات تنفسی

ادویه دارچین، به علت بافت ریزی که دارد، ممکن است به راحتی وارد بینی شود و مشکلات تنفسی ایجاد کند. همچنین سینامالدهید دارچین، محرکی برای گلو بوده و می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی شود. افرادی که مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌ های تنفسی هستند باید خیلی مراقب باشند تا اشتباها دارچین را تنفس نکنند چون تنفس دارچین می‌تواند موجب سرفه، احتقان و تنگی نفس شود.

احتمال تداخل دارویی

اگر بابت دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کبدی دارو مصرف می‌کنید، مصرف زیاد دارچین می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا دارچین با این داروها تداخل پیدا کرده و تاثیرات یا عوارض جانبی آنها را تشدید می‌کند.اما خوردن مقدار کمی دارچین معمولا تداخلی با بیشتر داروها ایجاد نمی‌ کند. مثلا کومارین دارچین کاسیا می‌ تواند کبد را سمی کرده و به آن آسیب بزند. اگر داروهایی مصرف می‌ کنید که کبدتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثلاپاراستامول، استامینوفن و استاتین‌ها، مصرف زیاد دارچین می‌تواند ریسک آسیب کبدی را افزایش بدهد.

خوردن دارچین خشک می‌ تواند گلو و ریه‌ ها را تحریک کند. همچنین ممکن است باعث آسیب دائمی به ریه‌ ها شود. چون ریه نمی‌تواند فیبرهای این ادویه را تجزیه کند و در نتیجه در ریه تجمع کرده و باعث التهاب آن می‌شود که به آن پنومونیا یا سینه پهلو می‌گویند. اگر پنومونیا درمان نشود، احتمال از کار افتادگی ریه‌ ها بالا میرود.

همچنین پیشنهاد میشود بخوانید: مواد لازم و طرز تهیه شیرینی رول دارچینی برای مهمانی های خودمانی

خلاصه عوارض دارچین

  • افرادیکه مبتلا به سرطان های هورمونی ازجمله سرطان پستان هستند، باید برای مصرف دارچین با پزشک مشورت کنند.
  • مصرف بیش از حد دارچین ممکن است، برای افرادیکه مشکلات کبدی دارند، مسموم کننده باشد.
  • مصرف دارچین در بعضی از افراد باعث واکنش های آلرژیکی می شود.
  • همچنین مالیدن دارچین برروی پوست می تواند باعث سرخی و التهاب پوست شود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم