خواص دارو و درمانی شوید | خواص تخم شوید | خواص دمنوش شوید

خواص دارو و درمانی شوید | خواص تخم شوید | خواص دمنوش شوید

خواص دارو و درمانی شوید، کاهش قند و چربی خون با شوید

فواید درمانی شوید (شبت)

معولا شوید به منظور کاهش چربی خون به ویژه تری گلیسرید که با قند خون ارتباط دارد مصرف می شود، شوید نه تنها کاهنده چربی خون است بلکه باعث ترشح و جذب بهتر انسیولین و در نتیجه تنظیم قند خون می شود. تخم شوید آثار درمانی بسیاری دارد از جمله ضد تشنج، ضد درد، باد شکن، ادرار آور و برای تقویت معده نیز به کار می‌رود. در تحقیقات اخیر ثابت شده است که تخم شوید بدون اینکه عارضه ای برای مادر و جنین داشته باشد، در کاهش مدت و شدت درد زایمان در همه مراحل زایمان موثر است. برای این کار کافی است که در زمان شروع درد های زایمانی دو قاشق غذاخوری تخم شوید را با یک لیوان آب، دم کرده و استفاده کنید.

برخی دیگر از خواص درمانی شوید

درمان تنگی‌ نفس ، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی و بیماری‌ های تناسلی مفید است.شوید مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن‌ ها و هاضم قوی می‌باشد.همچنین تخم شوید برای کسانی که اشتهای زیادی به خوردن غذا ندارند و لاغر هستند بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد میکند و انرژی به بدن می‌ دهد. تخم شوید را می‌ توان برای تسکین اعصاب، تنظیم خون قاعدگی، رفع درد کلیه، درمان سوزش و ضخم معده، درمان بی خوابی و ضد گاز معده بکار برد. خانم‌ های شیرده که شیر آنها کم است باید حتماً روزی چند بار دم کرده تخم شوید بخورند یا در غذای خود مصرف کنند که به طور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد.

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی‌توانند در معده خود نگهدارند بهترین درمان خانگی مصرف شوید است. این نوع بیماران باید از دم کرده شوید استفاده کنند. در کشور چین، حتی شوید را برای کمردرد هایی که به علت گرفتگی عضلانی باشد به کار می‌برند.چکاندن آب شوید در گوش رفع امراض گوش می‌کند. مصرف دم‌ نوش شوید، باعث کاهش نفخ می‌شود. اگر بتوانید آب شوید را با عسل مصرف کنید، سموم بدن و اخلاط غلیظ معده را از بین می‌برد و باعث تحریک استفراغ میشود و انجام این کار در فصل بهار برای تصفیه دستگاه گوارش بسیار مفید است.

مضرات مصرف شوید

تخم شوید در زنان باردار احتمال سقط جنین را به همراه دارد. برگ و ساقه‌ های شوید برای پایین آوردن چربی خون مفید است.افرادی که مزاج گرم دارند باید آن را با آب لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند. شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می گردد. برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌ کنند.

بدلیل وجود برخی از مواد معدنی در شوید کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند ممکن است با مصرف شوید دچار تشدید التهاب مجاری کلیوی شوند. مصرف مقادیر زیاد از فراورده های تغلیظ شده می تواند موجب تقلیل میزان اسپرم، باعث تار شدن دید چشم و احتمال خونریزی در کسانی که زخم معده دارند بشود. مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) هستند ، می گردد. زیاده‌ روی در مصرف شوید یا دم‌ نوش شوید، مشکلاتی مانند ضعف مغز، چشم، معده، کلیه، مثانه را هم به دنبال خواهد داشت.

گردآوری از سایت باعلم