فواید درمانی و مضرات گیاهان دارویی یونجه ، گزنه ، کلپوره و قره قات

معرفی انواع عرق گیاهی و خواص عرقیات گیاهی برای درمان دیابت
معرفی انواع عرق گیاهی و خواص عرقیات گیاهی برای درمان دیابت

خواص عرق یونجه برای کمک به درمان دیابت

طبع عرق یونجه گرم و تر است. از خواص درمانی بی نظیر عرق یونجه می توان به کاهش و تنظیم قند خون اشاره کرد. یونجه را بدلیل دارا بودن مقدار فراوانی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ، سلطان گیاهان دارویی نامیده اند.

دیگر خواص شگفت انگیز یونجه

برخی از خواص عرق یونجه عبارتنداز : تقویت عمومی بدن ، نیرو دهنده قوای جنسی ، مولد خون ، درمان نرمی استخوان ، استخوان بندی اطفال مفید است ، کنترل کننده شهوت ، یونجه ملین و چاق کننده ، درمان سرماخوردگی ، کمک به بهبود دفع خون ادرار ، ازدیاد شیر مادر ، نرم کردن ورم ( ترکیب عسل و یونجه کوبیده شده ) ، بهبود  خونریزی سینه ، درمان آب آوردن شکم ، درمان کم‎خونی ، تصفیه خون ، جلوگیری از لرزش بدن ، درمان ترک اعتیاد ، تقویت ستون فقرات و …

مضرات یونجه برای بدن

ایجاد آلرژی و خارش در برخی افراد ، باعث نفخ ، باعث عدم جذب ویتامین E ، گیاه یونجه خشک عطسه‎آور است.

عرق یونجه چه زمانی خورده شود

عرق یونجه معمولا 10 صبح و 5 بعد از ظهر نصف استکان به مدت 14 روز ، سپس تا 2 ماه میل نشود.

آشنایی با گیاه گزنه

گیاه گزنه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است. در کنترل دیابت نقش مهمی دارد و برای درمان بيماری قند مفيد است بدين منظور يک فنجان چای گزنه را سه بار در رو.ز ميل كنيد .گیاه گزنه معمولا در هر منطقه ای یافت می شود و می توان گفت به دلیل داشتن خواص درمانی بی نظیرش برای مشکلات کبد و مجاری ادراری نیز کارایی دارد.

دیگر خواص گزنه

جلوگیری از ریزش و تقویت مو : 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ريشه گزنه را با 30 گرم چای کوهی را با 1 ليتر آبجوش آنقدر بجوشانید تا مایع بدست آمده نصف کل مواد بشود.

شب هنگام ، قدری از مخلوط را به سر بمالید و خوب ماساژ دهید ، و صبح بشویید.

ازدیاد ادرار ، تقویت دستگاه هاضمه ، درمان بيماری قند ( نوشیدن چای گزنه 3 بار در روز هر وعده 1 فنجان ) ، کمک به پریود شدن ، کمک به افزایش شیر مادر ، برطرف كردن درد رماتيسم ، افزایش گلبولهای قرمز و بهبود کم خونی ، ازدیاد تعریق ، تقویت نیروی جنسی ، پاك كردن مثانه ، کمک به رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه ( برگ گزنه را همراه با ريشه شيرين بيان دم كنيد و بنوشيد ) ، کاهش درد نقرس ، درمان كننده بواسير ، دفع كرم معده و روده

مضرات مصرف گزنه

مصرف بيش از حد گزنه احتمال آسیب زدن به روده ها و كليه ها را افزایش میدهد. بنابراين بهتر است با صمغ عربی و كتيرا خورده شود

مصرف بيش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و كودكان بايد از مصرف آن خودداری كنند .

همچنین پیشنهاد میشود بخوانید: افراد دیابتی چطور می‌توانند مشکلات جنسی خود را به حداقل برسانند؟

فواید درمانی عرق کلپوره ( مریم نخودی )

از جمله خواص درمانی کلپوره کنترل قند خون و از بین بردن بسیاری از مشکلات گوارشی به ویژه دل پیچه نوزادان است که خانواده های کرمانی با خواص درمانی این گیاه به طور کامل آشنایی دارند. سرشاخه‌های گلدار گیاه کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد. از این گیاه تلخ برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می‌شود. از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می‌شود.

اگر گرد آن وارد بینی شود باعث تحریک مخاط بینی شده و ایجاد عطسه می‌کند. طبق تحقبقات انجام شده، به رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی، کمک میکند. در ضمن اثر ضد تشنج دارد و تب‌ بر است و در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل‌درد از آن استفاده می‌کنند.

خواص درمانی قرقات

طعم میوه قره قات ترش است. این میوه در کشورهای اروپایی برای درست کردن مرباهای نسبتاً گران‌ قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. علی‌رغم اینکه کاشت و نگهداری قره قات چندان سخت نیست، این میوه حتی در اروپا نیز کمیاب است. در ایران، خشک شده قره قات در عطاری‌ها یافت می‌شود. دم کرده قره قات را برای رقیق کردن خون تجویز می‌کنند و اعتقاد بر آن است که خوردن آن از سکته قلبی ممانعت می‌کند. قره قات بهترین دارو برای تنظیم و کاهنده فشار خون می‌باشد.

میوه قرقات را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مصرف میکنند، اثر ضد دیابتی عصاره این گیاه به علت شباهت آن به انسولین، تا چند هفته در بدن باقی می ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلند مدت دیابت مانند عوارض قلبی عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی تا حدی موثر است هم چنین برای درمان اسهال هم توصیه میشود.

عصاره آن به مقدار۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم ۳ بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود. برای این کار کافی است یک قاشق غذاخوری قره‌ قات را با دو لیوان آب سرد مخلوط کنید و 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و بعد از خنک شدن مصرف کنید.

گردآوری از سایت با علم