پیاز، با نام علمی Allium Cepa از خانواده گیاهی liliaceae یکی از خوراکی های بسیار پر مصرف در صنایع غذایی در ایران و سایر نقاط جهان می باشد. این گیاه بعنوان چاشنی، در طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی کاربرد دارد و علاوه بر طعم مطبوعی که به غذا می دهد خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد.

میزان کیفیت و کمیت اسپرم  یکی از عوامل مهم در باروری و بچه دار شدن است. تعداد اسپرم ، حرکت اسپرم و سلامت اسپرم ها ارتباط مستقیمی با بچه دار شدن دارد. در این بخش به نقش پیاز در تقویت اسپرم می پردازیم.

تاثیر پیاز بر باروری مردان و افزایش اسپرم

با اطلاع از این خواص دارویی و آگاهانه مصرف کردن این گیاه می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.پیاز حاوی آنتی اکسیدان مانند سلنیوم ، گلوتاتیون ، ویتامین A و C می باشد. این گیاه حاوی مقادیر زیادی کورسیتین است که ماده موثره این گیاه محسوب می شود و دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد.فیتوکمیکال کورسیتین نوعی فلاونوئید گیاهی است و در منابع غذایی چون مرکبات، پیاز و چای یافت می شود. این ماده دارای اثرات و خواص دارویی مهمی روی بدن می باشد

فواید مصرف پیاز

    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • پیاز خاصیت ضد التهابی دارد
    • پیاز از گرفتگی عروق جلوگیری می کند
    • تب بر است
    • ادرار آور است
    • در صورتی که دچار تاخیر در پریود شده اید ، پیاز می تواند باعث باز شدن قاعدگی شود.
    • باعث کاهش فشار خون بالا می شود
    • سطح کلسترول و چربی خون را کاهش می دهد
    • قند خون را کاهش می دهد
    • روی افزایش کیفیت، حرکت، تعداد اسپرمها و میزان سطح هورمونها می گذارد و می تواند روی باروری افراد موثر باشد . افزایش کیفیت ، حرکت و  تعداد اسپرمها ، یکی از خواص مهم پیاز است .

 

ویتامین های موجود در پیاز

در انسان ، ویتامینهای A و C سبب کاهش قطعه قطعه شدن DNA در اسپرم و بهبود کیفیت مایع منی می شود بنابراین، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در پیاز ، مانند کورستین ، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین E ، می تواند سلامت اسپرم و آندروژنز بیضه را بهبود بخشد.

آنتی اکسیدان های موجود در پیاز

پیاز حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند: سلنیوم ، گلوتاتیون ، ویتامین های ،A ، b، و C، و فلاونوئیدها مانند کورستین و ایزورامنتین می باشد که سلامت اسپرم وافزایش باروری در مردان را بهبود بخشید

تاثیر روی بر افزایش اسپرم

روی نوعی فلز فراوان پس از آهن، در بدن است. روی نقش کلیدی در سیستم ، رشد ، پروتئین، سنتز DNA ایمنی بدن و تولید مثل ایفا می کند. واکنش آکروزومی و حفاظت از بافت بیضه در برابر تغییرات دژنراتیو بر عهده این ماده مهم و ضروری در بدن می باشد . روی به میزان زیاد در پیاز وجود دارد.

تاثیر فشار خون بر میزان اسپرم

اختلالات نعوظ ( ED) اتفاق می افتد هنگامی مشکلات با شبکه عروقی در آلت تناسلی مرد مواجه شویم . در واقع، رگهای خونی آنها معمولا خیلی تنگ شده و قادر به به حمل مقدار مناسب از خون نیست. بنابراین در این حالت شما با مشکلات با سیستم قلبی عروقی و باروری مواجه می شوید. تحقیقات جدید نشان می دهد که این اثر بلاک کننده کلسیم در واقع منجر به افزایش کلسترول در اسپرم می شود.

سطح کلسترول بالا باعث می شود سطح خارجی اسپرم سفت و سخت، بنابراین سبب جلوگیری از نفوذ و لقاح تخم می گردد که در نهایت عامل ناباروری خواهد بود. یکی از خواص گیاه پیاز کاهش فشار خون می باشد و با مصرف این گیاه می تواند فشار خود را در حالت نرمال حفظ کرد.

پیاز با تاثیر بر روی هورمونها باعث بهبود باروری می شود

آقایانی که سطح تستسترون خونشان پایین باشد سبب کم کاری بیضه ها می شود. و از طرفی بالا بودن سطح تستسترون سبب افزایش میزان باروری می گردد . پیاز به عنوان یک فیتواستروژن سبب افزایش میزان تستسترون در آقایان می شود.

اثر پیاز روی تخمدانهای PCO

در خانمهایی که تخمدانهای پلی کیستیک دارند، استفاده از پیاز سبب کاهش تغییرات پاتولوژیک در بافت تخمدانی آنها می شود و عوارض ناشی از این سندرم را در خانمها کاهش می دهد.

 

منبع:  niniban.com