طرز تهیه خورش باقلا (باقالا) سبز | خورشت باقلا سبز با شِوید

طرز تهیه خورش باقلا سبز,پخت خورش باقالا سبز,خورشت باقالی و خورشت باقلا سبز
طرز تهیه خورش باقلا سبز,پخت خورش باقالا سبز,خورشت باقالی و خورشت باقلا سبز

مواد لازم خورش باقلا (باقالا) سبز برای 6 نفر

  • باقلای بدون پوست       یک کیلوگرم
  • گوشت لخم      نیم کیلوگرم
  • پیاز      یک عدد
  • شوید تازه    نیم کیلوگرم؛ یا شوید تازه خردشده    300 گرم
  • سیر     4 حبه
  • نمک و فلفل      به میزان لازم
  • زردچوبه       یک قاشق چایخوری
  • پودر زعفران       یک چهارم قاشق چایخوری

گوشت لخم چیست؟

گوشت لخم عبارت است از: گوشت یا بافت های ماهیچه ای حیوانات که ترکیب آن با اندام های داخلی نظیر کلیه و جگر ( که مجموعاً احشاء اطلاق می شوند)، اختلاف دارد.

طرز تهیه خورش باقلا سبز

1 – ابتدا شوید را پاک کرده، خوب بشویید. سپس داخل سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد آن را ریز خرد کنید.

2 – در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس شوید خردشده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. در این فاصله، سیرها را نیز پوست کنده و ریز خرد کنید. سپس به همراه شوید سرخ کنید. در پایان، شعله اجاق گاز را خاموش کنید و مواد تفت داده شده را کنار بگذارید.

3 – پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه مناسب، مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و به طور کامل تفت دهید. البته هنگام سرخ شدن پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را هم به آن اضافه کنید.

4 – از طرف دیگر، گوشت را پاک کرده و بعد از شستن به صورت قیمه ای خرد کنید. سپس به قابلمه حاوی پیاز داغ بیفزایید. حالا به مخلوط گوشت و پیاز حدود 2 تا 3 لیوان آبجوش اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا گوشت به طور کامل بپزد.

5 – باقلا را به همراه شوید، سیر خرد شده و کمی نمک به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. سپس حرارت را کم کنید تا خورش جا بیفتد که معمولا حدود 45 دقیقه زمان میبرد.

6- بعد از جا افتادن خورش می توانید کمی محلول زعفران (یک چهارم قاشق چایخوری پودر زعفران را در یک استکان آب جوش حل کنید) به آن اضافه کنید.

نکته :

بعضی ها در مراحل پایانی پخت این خورش، تخم مرغ نیز به آن می افزایند. به این ترتیب که با توجه به این میزان مواد، زرده و سفیده دو عدد تخم مرغ را از هم جدا کرده، ابتدا سفیده تخم مرغ ها را به خورش اضافه می کنند و همانطور که قابلمه روی شعله اجاق گاز قرار دارد، هم می زنند تا سفیده ها با مواد مخلوط شوند و بپزند. سپس زرده ها را روی خورش می ریزند و با گذاشتن در قابلمه، 5 تا 10 دقیقه صبر می کنند تا زرده ها سفت شوند و در پایان به همین صورت سرو می کنند.

خواص داروئی باقلا سبز

1- باقلا از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و گل آن گرم مي باشد.

2- جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفيد است.

3- براي رفع گرفتگي صدا باقلا را با روغن بادام و قند مخلوط كنيد و بخوريد.

4- از جوشانده باقلا براي درمان نقرس استفاده كنيد.

5- دم كرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است.

6- ضماد باقلا با شنبليله و عسل براي نرم كردن دمل و ورم بناگوش و زير چشم مفيد است.

7- دم كرده گل باقلا سنگ كليه را دفع مي كند و براي قولنج هاي كليوي مفيد است.

8- براي درمان تكرر ادرار از جوشانده ريشه باقلا استفاده كنيد.

9- جوشانده باقلا اثر خوبي در رفع رماتيسم دارد.

10- باقلا را اگر با سركه و آب بپزيد و با پوست بخوريد اسهال مزمن را درمان مي كند.

11- ضماد باقلا جوش و كورك را مي رساند و چرك را خارج مي كند.

12- براي رفع التهاب و درد نوك انگشتان و ناخن بايد يك مشت برگ باقلا را با نيم ليتر آب بجوشانيد و بگذاريد كمي سرد شود و انگشتان خود را به مدت دو ساعت در آن قرار دهيد تا برطرف شود.

مضرات باقلا

باقلا در بعضي از اشخاص توليد نفخ و سنگيني سر و معده مي كند براي جلوگيري از اين عوارض بايد ابتدا باقلا را پوست كنده و بجوشانيد و آب آن را دور بريزيد. سپس به آن مقداري آب اضافه كرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادويه گرم مانند دارچين و فلفل بخوريد.

مصرف باقلاي تازه ممكن است توليد مسموميت و حساسيت شديد كند كه گاهي موجب مرگ مي شود، بنابراين بايد در خوردن باقلاي تازه و خام احتياط كنيد. معمولا ً اشخاصي كه به باقلاي تازه حساسيت دارند فاقد يك آنزيم مخصوص هستند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم