دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد..
در طب سنتي ،داروها از گیاهان بدست می آمدند.اکنون به شما گیاهانی را معرفی خواهیم کرد که مصرف آنها برای درمان و بهبود دیابت موثر است.

 آلوئه ورا چه تاثيری در ديابت دارد ؟ 

مصرف منظم عرق آلوئه ورا  برای ایجاد ثبات در میزان گلوکز در جریان خون  آنزیمهایی نظیر آمیلاز و لیپاز که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند، در این گیاه موجود است که قند و کلسترول خون را کنترل می کند.

 آلوئه ورا چه تاثيری در ديابت دارد ؟ 
آلوئه ورا چه تاثيری در ديابت دارد ؟

برگ زیتون چه تاثيری بر روی ديابت دارد ؟ 

 مصرف عرق برگ زیتون می‌تواند مانند گلوکز، میزان ترشح انسولین از لوزالمعده (پانکراس) را افزایش دهد و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود.

 برگ زیتون چه تاثيری بر روی ديابت دارد ؟ 
برگ زیتون چه تاثيری بر روی ديابت دارد ؟

برگ گردو چه تاثیری در کاهش قند خون دارد ؟

از نظر طب سنتی عرق برگ گردو یکی از موارد بی نظیر در کاهش و تنظیم قند خون به دلیل مقدار فراوانی از انواع آنتی اکسیدان موجود در آن است.

آوکادو و آجیل

اسیدهای چرب تک اشباع ( MUFA ها ) از اجزای مهم برنامه غذایی قند خون سالم هستند MUFA ها مواد مغذی کلیدی در برخی غذاهای افسانه ای مانند آوکادو، آجیل و دانه ها، زیتون، کتان و روغن زیتون هستند.

نشان داده شده است که آوکادو سبب کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، یک گروه از بیماری ها از جمله دیابت می شود مطالعات در مقایسه یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا با یک رژیم غذایی بالا در MUFA ها نشان داد که MUFA ها به طور متوسط سبب بهبود قند خون شده و مقاومت به انسولین را کاهش می دهند یک قسمت از پیش دیابت که سلول های بدن به انسولین پاسخ نمی دهد MUFAها نیز احساس رضایت پس از خوردن را افزایش می دهد و تاثیر سالم بر فشار خون و التهاب دارند.

بوقناق برای کاهش قند خون موثر است ؟

 عرق بوقناق تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های آنزیمی کبد داشته و برای پاکسازی کبد از سموم و باز کردن مجاری کبدی مفید است؛ بر غدد فوق‌کلیه اثر مفید و مؤثر داشته و در همکاری با کبد برای افزایش ترشح انسولین و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)، کاهش قند خون و درمان دیابت اثر شگفت‌آوری دارد.

خارمریم چه تاثیر در کاهش قند خون دارد ؟

در بسیاری مقالات از خارمریم به عنوان دوست کبد یاد شده ، خار مریم حاوی عنصر فعالی به نام “سیلی مارین” است. سیلی مارین ترکیبی حفاظت کننده از کبد درون خار مریم است. این عنصر ضد اکسید به مراتب قویتر از ویتامین C , E بوده و در درمان بیماری های کبد مثل : سیروز کبدی، هپاتیت B مزمن، بیماریهای الکلی مزمن کبد و آسیبهای وارده بر کبد در اثر مواد سمی  و همچنین در تنظیم و کاهش قند خون مؤثر است. سلولهای آسیب دیده کبد را ترمیم می کند.

دارچین چه تاثیری در کاهش قند خون دارد ؟

دارچین مدت طولانی به عنوان منبعی خوب برای درمان دیابت گزارش شده است.مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ توسط خان و همکاران انجام شد، که  در آن ۶۰ نفر در گروه مورد آزمایش قرار گرفتند و به یک سوم از گروه، دارونما داده شد. نتایج پایانی بسیار چشمگیر بود و سلامت کلی گروه با قند پایینتر از ۱۸ درصد ، افزایش یافته بود. کلسترول LDL و تری گلیسیرید نیز کاهش یافته بود. همه افراد هیجان زده بودند و به استفاده از دارچین مشتاق بودند دارچین در غشای سلولی همانند انسولین عمل میکند، در نتیجه نیاز شما به انسولین را فورا پایین می آورد.

یک بررسی در سال 2013 کشف کرد که دارچین سبب کاهش ( قند خون ناشتا، کلسترول تام، تری گلیسرید و کلسترول بد LDL می شود در حالی که کلسترول خوب HDL را بالا می برد.

اما مراقب باشید چندین نوع مختلف از دارچین با تولید نتایج مختلف، وجود دارد . دارچین سایگون حاوی سطح بالایی از کومادین، رقیق کننده خون است دارچین سیلان ممکن است ایمن تر باشد اما مصرف دوز زیادی از دارچین می تواند خطرناک باشد قبل از شروع هر نوع مکمل یا طرح غذایی با دکتر خود صحبت نمایید.

سیر چه تاثیر بر قند خون دارد ؟

این گیاه بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون، بازسازی سلول های لوزالمعده و تحرک آن برای تولید انسولین به حساب می آید.مطالعات مشابه نشان داده است که پیاز نیز اثرات مثبتی بر کاهش قند خون دارد با وجود بوی بد سیر و پیاز در دهان، برای طعم غذا خوب است و معلوم است که آن بیش از حد برای شما خوب است پس برای سفارش پستو سیری حرکت نمایید سیر و چربی های تک اشباع در آجیل کاج برای قند خون شما خوب هستند. سیر سال ها برای کاهش سطح کلسترول استفاده می شود اما آن وعده ی کاهش قند خون را نشان می دهد. مطالعه در سال 2006 در موش و مطالعه 2012 در خرگوش نشان داد که عصاره سیر ممکن است قند خون را پایین بیاورد. عصاره سیر میزان انسولین موجود در افراد مبتلا به دیابت را افزایش می دهد.

 شنبلیله در کاهش قند خون موثر است ؟

 شنبلیله یکی از پرمصرف ترین گیاهان برای کنترل بیماری دیابت به حساب می آید. شنبلیله مقاومت انسولین را در بدن کاهش می دهد و با افزایش تعداد گیرنده های انسولین در گلبول های قرمز، میزان قند خون را کنترل می کند. شنبلیله سطح قند خون را در افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت نوع 1 و 2 و همچنین پیش دیابت کاهش می دهد. این گیاه با به کارگیری گلوکز در بافت های پیرامونی، میزان گلوکز خون را کاهش می دهد.

 شوید در کاهش قند خون موثر است

  معولا شوید به منظور کاهش چربی خون به ویژه تری گلیسرید که با قند خون ارتباط دارد مصرف می شود، شوید نه تنها کاهنده چربی خون است بلکه باعث ترشح و جذب بهتر انسیولین و در نتیجه تنظیم قند خون می شود.

گیلاس قرمز

مقاومت به انسولین، از کار صحیح انسولین برای کنترل قند خون در محدوده طبیعی جلوگیری می کند خوردن یک رژیم غذایی با آنتروسیانین بالا به معنی بهبود استفاده از انسولین و کاهش قند خون است گیلاس، به خصوص گیلاس ترش و گیلاس شیرین تیره، پر از آنتروسیانین هستند در یک مطالعه در سال 2014نتیجه گرفتند که زنانی که رژیم غذایی با آنتروسیانین بالا خوردند سبب بهبود مقاومت به انسولین و سطوح پایین تر التهاب شد.

 قرقات و نقش ان در کاهش قند خون

عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلند مدت دیابت مانند عوارض قلبی عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم ۳ بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود

کلپوره چه نقشی در کاهش قند خون دارد ؟

 استفاده از کلپوره (مریم نخودی) از گذشته تا امروز برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها توسط اطبای طب سنتی قدیم قرار گرفته و حتی امروزه نیز مورد توجه بسیاری از علاقمندان گیاهان دارویی قرار دارد، از جمله خواص درمانی کلپوره کنترل قند خون و از بین بردن بسیاری از مشکلات گوارشی به ویژه دل پیچه نوزادان است که خانواده های کرمانی با خواص درمانی این گیاه به طور کامل آشنایی دارند.

 

زغال اخته

آنتروسیانین مواد مغذی هستند که در در گیاهان رنگارنگ به خصوص در میوه ها و سبزیجات پیدا شده اند آنها همچنین در چای، عسل، آجیل، روغن زیتون و حتی شکلات یافت می شود میوه های با پوست آبی، بنفش و یا قرمز دارای بالاترین غلظت هستند تمشک و زغال اخته بزرگترین منابع آنتروسیانین ها هستند.مواد مغذی موجود در زغال اخته نه تنها سبب بهبود حساسیت به انسولین می شود بلکه به طور مستقیم بعد از غذا روی قند خون تاثیر می گذارد آنتروسیانین ها آنزیم های گوارشی خاص مهار می کنند این هضم را کند می کند و از بالا رفتن قند خون بعد از وعده ی غذایی غنی از نشاسته جلوگیری می کند.

سرکه سیب و نقش آن در کاهش قند خون

سرکه سیب برای مدت طولانی در محافل بهداشت مواد غذایی محبوب بوده است اسید استیک در سرکه آنزیم های خاص، در معده را کاهش می دهد. در مطالعه ای که در مراقبت از دیابت منتشر شده گزارش دادند که نوشیدن مخلوطی از سرکه سیب و آب قبل از غذا خوردن دارای مزایایی است این سبب افزایش حساسیت به انسولین و پیک قند خون را بعد از خوردن غذای نشاسته ای در افراد پیش دیابت، بخوبی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

گزنه در کاهش قند خون موثر است ؟ 

گیاه گزنه هم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در کنترل دیابت نقش مهمی دارد، معمولا در هر منطقه ای یافت می شود ، این گیاه طبیعت گرم دارد و می توان گفت به دلیل داشتن خواص درمانی بی نظیرش برای مشکلات کبد و مجاری ادراری نیز کارایی دارد.

یونجه برای کاهش قند خون موثر است

یونجه را به دلیل دارا بودن مقدار فراوانی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن سلطان گیاهان دارویی نامیده اند، از خواص درمانی بی نظیر آن می توان به کاهش و تنظیم قند خون اشاره کرد.

منابع:

بیتوته

نمناک

ویکیپدیا

alodoctor.ir

پایین آورنده سریع قند خون, چگونه قند خون را سریع پایین بیاوریم, چه میوه هایی قند خون را پایین می اورد, پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, تنظیم قند خون در بدن, برای پایین اوردن سریع قند خون چه کنیم, درمان اورژانسی قند خون بالا,