به طور میانگین اکثر بزرگسالان به 150 دقیقه ورزش هوازی سبک یا 75 دقیقه ورزش هوازی سخت در طول هفته نیاز دارند. اگر نمی توانید ساعات ورزش خودتان را در طول یک هفته محاسبه کنید، آن را به صورت روزانه در نظر بگیرید. در این صورت شما باید 5 روز در هفته و هر روز به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. البته اگر هدف شما از ورزش کردن کاهش وزن است، می توانید این مقدار را تا حدودی افزایش دهید.

در مورد ورزش های سنگین هم، 3 روز در هفته کافی است در غیر این صورت بدن شما زمان کافی برای استراحت نداشته و قدرت خود را به مرور از دست می دهد.

این که هر کسی به چه مقدار ورزش در هفته نیاز دارد، برای هر فردی متفاوت است. اما کارشناسان با توجه به علائمی که در بدن هر فرد دیده می شود، میزان کافی ورزش را مشخص و از انجام بیش از حد آن شما را منع می کنند. بنابراین اگر علائمی را که در ادامه مطلب برایتان آورده ایم، در بدن خود مشاهده کردید، بدانید که بیش از حد از بدن تان کار می کشید.

مشکلات کلیوی به دلیل ورزش سنگین

ورزش زیاد نه تنها به ماهیچه ها، بلکه به کلیه هایتان نیز آسیب می رساند. رابدومیولیز یا واپاشی ماهیچه مخطط، آسیب و تخریب عضلات اسکلتی است. در این فرایند، سلولهای عضلانی اسکلتی تخریب و محتویات آنها به خون وارد می‌شود. در صورت تخریب سریع این سلول ها، میوگلوبین آزاد شده و در خون اثرات سمی بر جای می گذارد که حتی می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود. به همین دلیل اگر با ورزش های سنگین فرصت استراحت و ریکاوری را به ماهیچه هایتان ندهید، به مرور به کلیه هایتان آسیب رسانده اید.

درد ماهیچه، ضعف، تهوع، افت فشار خون، تورم عضلات، گیجی، ادرار تیره و میوگلوبینوری از علائم این وضعیت هستند.

دهیتراته شدن بدن به دلیل ورزش زیاد و بیش از حد

این که در طول ورزش چه مقدار از آب بدن تان را از دست می دهید، بستگی به نوع ورزش شما دارد. شما در طول ورزش عرق می کنید، به همین دلیل برای حفظ عملکرد قسمت های مختلف بدن، باید آب فراوان بنوشید تا جبران کم آبی بدن تان را بکند. نه تنها در طول ورزش، بلکه قبل از آن نیز باید به مقدار کافی آب بنوشید. اگر هم در طول ورزش با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، سردرد یا گرفتگی عضلات مواجه شدید، هر چه سریع تر ورزش را رها کنید.

از بین رفتن ماهیچه ها به دلیل زیاد ورزش کردن

شاید هدف شما از باشگاه رفتن، عضله سازی باشد اما آیا می دانید که فشار بیش از حد به بدن، به جای این که ماهیچه های شما را تقویت کند، آن را می سوزاند؟ افرادی که ورزش های سنگین می کنند، باید به بدن شان استراحت بدهند، در غیر این صورت بدن انرژی و توان خود را به ندرت از دست می دهد. در واقع فشارهای بیشتر، از حجم ماهیچه ها کاسته و حتی موجب کاهش وزن نیز می شود. به همین دلیل هر از چند گاهی، چند روز به بدن تان استراحت دهید تا انرژی لازم را برای ادامه برنامه هایتان به دست آورد.

اختلال خواب به دلیل ورزش سنگین و بیش از حد

شاید فکر کنید که با ورزش های سنگین، در انتهای شب، به دلیل خستگی زیاد سریع به خواب می روید اما این موضوع همیشه صحت ندارد. طبق تحقیقات، ثابت شده که گاهی به دلیل تغییرات هورمونی، دچار اختلال خواب می شویم که دلیل آن هم ممکن است ورزش های سنگینی باشد که روزانه انجام می دهیم. در واقع با انجام ورزش های سنگین، بدن زمان بیشتری را برای آرام شدن دوباره نیاز دارد که همین موضوع می تواند اختلالات خواب را به همراه داشته باشد.

تغییرات رفتاری به دلیل انجام ورزش های سنگین

اگر شما بیش از حد توان بدن تان ورزش کنید، خستگی به سراغ تان می آید، اما این خستگی نه تنها جسمی، بلکه روحی نیز می باشد. خستگی جسمانی روی حالت روحی و طرز رفتار شما نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل اگر با علائمی مانند افسردگی، عصبانیت، بی قراری و … مواجه شدید، وقت آن است که برنامه ورزشی تان را سبک تر کنید، آنوقت خواهید دید که در رفتارتان نیز چه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

کاهش اشتها به دلیل ورزش بیش از حد

شاید از نظر شما کاهش اشتها چیز خوبی باشد اما در حقیقت اینگونه نیست، به خصوص زمانی که بدن شما برای ریکاوری بعد از ورزش، به آن احتیاج دارد. افرادی که ورزش های سنگین می کنند، بنابه دلایلی از کاهش اشتها رنج می برند که این موضوع در دراز مدت به ماهیچه ها و بافت های بدن آسیب می رساند و تمام زحماتی که کشیده اند را هدر می دهد. بنابراین از کاهش اشتهایتان خوشحال نباشید و به بدن تان، که احتیاج به انرژی دارد، رسیدگی کنید.

ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل ورزش زیاد

شما برای سلامتی تان ورزش می کنید اما همین ورزش گاهی سلامتی را از شما می گیرد. به عنوان مثال یکی از عوارض زیاد ورزش کردن ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است که خود منجر به بیماری های مختلف و عفونت ها می شود. اگرچه ورزش های متعادل و منظم سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد، ولی افراط در آن، آن را ضعیف خواهد کرد.

 

مشکلات قلبی به دلیل زیاد ورزش کردن

همیشه گفته اند که ورزش منظم یکی از راههایی است که سلامت قلب را تضمین می کند اما آیا می دانستید که ورزش بیش از اندازه نتیجه ای عکس می دهد؟ از آنجا که قلب عضو عضلانی است،  اگر به آن فشار وارد شود، ضعیف می گردد و در نهایت بر عملکرد قلب و کل بدن تاثیر منفی می گذارد.

ورزش زیاد از طریق دیگری نیز به قلب آسیب می رساند. ورزش های سنگین و بلند مدت منجر به تپش قلب نامنظم می شود که همین نامنظمی خود عوارضی مانند لخته شدن خون دارد. به همین دلیل بهتر است که در هر چیزی اعتدال داشته باشیم، حتی ورزش.

ورزش های سنگین صفرای موجود در خون را بالا می برند

ورزش هایی همچون بسکتبال، فوتبال و والیبال جزء ورزش هایی هستند که نیازمند فعالیت زیادی بوده و در نتیجه صفرا زا هستند و موجب افزایش صفرای خون می شوند. به همین دلیل افرادی که دارای طبعی گرم وخشک(صفراوی)‌هستند نباید اینگونه ورزش‌ها را انجام دهند. افراد صفراوی از اینگونه ورزش‌ها پرهیز کنند به دلیل اینکه این ورزش‌ها موجب بروز سردرد، ریزش مو، پرخاشگری و عود میگرن می‌شود.
افرادی که صفراوی هستند انجام دادن فعالیت های ورزشی همچون پیاده روی و یوگا مناسب است. این افراد قبل از ورزش باید از آب میوه‌هایی با طبع سرد و خنک مانند آب انار استفاده کنند تا صفرای بدن آنها کاهش پیدا کند و ورزش آنها را اذیت نکند.  ورزش‌های فکری مانند شطرنج برای افراد سوداوی مفید است اگر چه سوداوی‌ها دارای طبیعتی سرد و خشک هستند ورزش‌های مانند پیاده‌روی تند را می‌توانند انجام دهند ولی از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنند.

 

منبع: برترین ها