باید بدانید که سرماخوردگی تنها دلیل آبریزش بینی در کودکان نیست. به دلیل کوچک بودن بینی و فضای داخل آن، گرفتگی و آبریزش بینی در کودکان بسیار متداول‌تر از بزرگسالان است. در هوای سرد زمستان، بینی کودک برای حفاظت از خود مخاط بیشتری تولید می‌کند. به این ترتیب می‌تواند رطوبتش را حفظ کرده و خود را پاکسازی کند. والدین در این شرایط تنها شاهد آبریزش بینی کودک هستند و اولین حدس آن‌ها سرماخوردگی است.

آیا آبریزش بینی کودکان فقط به خاطر سرماخوردگی است؟

آبریزش بینی به علت عفونت ویروسی

سرماخوردگی، سرفه و آنفلوانزا شایع‌ترین دلایل آبریزش بینی هستند. در این بیماری‌ها در اثر ویروسی شدن قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل دهان، بینی، سینوس‌ها و گلو، عفونت ایجاد می‌شود. عفونت باعث بروز التهاب و ناراحتی در مجاری تنفسی می‌شود. علت این التهاب مبارزه سیستم ایمنی بدن علیه ویروس‌هاست. این التهاب تورم در سینوس‌ها، افزایش تولید مخاط و گرفتگی و آبریزش بینی را به دنبال دارد. در صورت رفع عفونت توسط سیستم ایمنی بدن، این علائم نیز از بین می‌روند.

آبریزش بینی به علت آلرژی (حساسیت)

ترشحات شفاف، تورم غشای مخاطی بینی و عطسه در کودکان از نشانه‌های حساسیت فصلی هستند. حساسیت فصلی یا تب یونجه در اثر یک عامل حساسیت‌زا یا آلرژن ایجاد می‌شود. آلرژن می‌تواند یونجه یا دیگر گیاهان گرده‌افشان باشد. تب یونجه برخلاف اسم آن هیچ ارتباطی با تب ندارد و تنها قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آبریزش بینی چگونه درمان می‌شود؟

  • اسپری بینی

در موارد شدید، اسپری بینی کرومولین یا اسپری کورتیکواستروئید تجویز می‌شود. شات‌های آلرژی نیز می‌تواند برای ایجاد ایمنی علیه آلرژن استفاده شود. منظور از شات آلرژی، تزریق مقادیر کمی از آلرژن به بدن برای تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت آن است.

  • دوری از آلرژن‌ها

بهترین دفاع علیه تب یونجه، دور نگه داشتن کودک از آلرژن‌هایی است که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. برای مثال باید کودک در اتاقی با پنجره‌های بسته و سیستم تهویه روشن بخوابد.

  • درمان‌های موقتی

اگر آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، سرفه یا آنفلوانزا باشد می‌توان با بخور دادن و شستشوی بینی با آب نمک به طور موقت گرفتگی بینی را برطرف کرد. البته تا زمانی که عفونت و تورم درمان نشود، آبریزش بینی مجدداً برمی‌گردد.

  • آنتی هیستامین

معمولاً پزشک برای کنترل آبریزش بینی، عطسه و خارش، آنتی هیستامین تجویز می‌کند. شما می‌توانید با ظاهر شدن علائم حساسیت یا آبریزش بینی، مصرف آنتی هیستامین را شروع کنید. حتی ممکن است پزشک با هدف پیشگیری از تب یونجه در فصل بهار، مصرف آنتی هیستامین را توصیه کند. باید دوز مصرف آنتی هیستامین برای کودک توسط پزشک تعیین شود.

  • شربت سرماخوردگی

خوردن قرص برای کودکان کمی دشوار است، به همین دلیل اغلب کودکان مصرف دارو به صورت شربت را بیشتر دوست دارند. برای درمان آبریزش بینی می‌توان از شربت سرماخوردگی کودکان استفاده کرد. این شربت‌ها حاوی ترکیبات آنتی هیستامین، استامینوفن و ضد احتقان هستند. آنتی هیستامین آبریزش بینی با هر عاملی را درمان می‌کند. استامینوفن نیز می‌تواند درد و علائم ناشی از سرماخوردگی را برطرف نماید. علاوه بر این ترکیبات ضد احتقان موجود در آن، گرفتگی بینی و علائم عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

دوست دارید ویژگیهای یک شربت سرماخوردگی خوب را بدانید؟ اینجا کلیک کنید.