طرز تهیه “چغور پغور جگر مرغ” | طرز تهیه “جغور بغور جگر گوسفند”

جغور بغور با جگر مرغ,چغور بغور,طرز تهیه جغور بغور مخلوط و چغور پغور جگر گوسفند
جغور بغور با جگر مرغ,چغور بغور,طرز تهیه جغور بغور مخلوط و چغور پغور جگر گوسفند

مواد لازم چغور پغور برای یک نفر

  • جگر مرغ یا گوسفند      300 تا 400 گرم
  • روغن        دو قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط         یک عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه       به مقدار کافی
  • فلفل قرمز      در صورت تمایل
  • رب گوجه فرنگی      یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه جغور بغور

پیاز را به شکل خلال رنده می کنید و کمی در ماهیتابه تفت می دهید. بعد روغن می ریزید (علتش این است که آب پیاز کمی کشیده شود و روغن را به خودش جذب نکند). خوب که طلایی شد، زردچوبه را می ریزید، جگر ها را به اندازه های کوچک خرد میکنید و آن ها را با آب سرد می شویید و در آبکش می ریزید و به پیازها اضافه می کنید (شعله باید هنوز زیاد باشد). جگرها باید خوب سرخ شوند و رنگشان کاملا برگردد. بعد رب گوجه را در یک لیوان آب گرم حل می کنید و اضافه می کنید و به هم می زنید. سپس ادویه ها را می ریزید و می گذارید آب “جغور بغور” کشیده شود. غذا آماده ی خوردن است. با نان نوش جان می کنید.

طرز تهیه جغور بغور مخلوط و مخصوص هم طبق دستورالعمل بالا است، با این فرق که مخلفاتش بیشتر است. در تهیه “جغوربغور مخلوط و مخصوص” قبل از ریختن جگر، فلفل دلمه یا فلفل سبز را خرد می کنید و با پیازها مقداری تفت می دهید. بعد جگرها را که ریختید، 300 گرم سیب زمینی پخته و پوست کنده و ورقه ورقه شده را هم اضافه می کنید. بعد رب می زنید و آبش که کشیده شد، 3-2 عدد تخم مرغ را به آن اضافه کرده و به هم می زنید. فرقش این است که خوشمزه تر است، برای دو نفر هم کافی است، و به علت داشتن سیب زمینی، نمک بیشتری می خواهد.

نکته: چغور پغور یا جغور بغور غذای محلی استان زنجان است.

نکات تغذیه ای:

این غذا به راحتی تهیه شده و وقت زیادی نمی برد.

جگر سرشار از ویتامین A و آهن است. بنابراین جغور بغور برای افراد کم خون غذای مناسبی است ولی اشخاصی که کلسترول خونشان بالاست ، بهتر است از خوردن آن پرهیز کنند. این خوراک برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم