شیر نارگیل چیست و چه خواصی دارد ؟

شیر نارگیل یکی از نوشیدنی های است که فواید بسیار زیادی دارد و در تمام دنیا مورد استفاده قرار میگیرد . بسیاری از مردم شیر نارگیل را با آب نارگیل اشتباه می گیرند . شیر نارگیل با آب نارگیل تفاوت دارد . آب شیری رنگی که در زمان شکستن نارگیل از آن خارج «آب نارگیل» است و شیر نارگیل از «میکس آب نارگیل و گوشت نارگیل» تهیه می شود . البته می توانید برای تهیه شیر نارگیل ، آب معمولی را با گوشت نارگیل در مخلوط کن میکس کنید ولی استفاده از آب خود نارگیل بهتر است و خواص بسیار زیادی دارد .

شیر نارگیل چیست و چه خواصی دارد ؟
شیر نارگیل چیست و چه خواصی دارد ؟

شاید شما هم شنیده باشید که شیر نارگیل برای سلامتی مضر است و به دلیل داشتن چربی زیاد ، باعث چاقی و اضافه وزن می شود . ولی این مورد نباید باعث شود تا خود را از خواص و فواید شیر نارگیل محروم کنید .  این نوشیدنی ، حاوی مقدار زیادی لوریک اسید است که مصرف میان متعادلی از این نوشیدنی باعث افزایش کلسترول خون نمی شود و سطح چربی بد خون را کاهش می دهد .

باید از مصرف زیاد شیرنارگیل خودداری کنید و تعادل را در مصرف این نوشیدنی مفید رعایت کنید . همچنین داشتن فعالیت بدنی مناسب می تواند سلامت و تناسب اندام شما را تضمین کند . چربی موجود در شیر نارگیل از نوع «چربی اشباع » است و هر 1 گرم از این چربی می تواند 9 کالری انرژی تولید کند .

ارزش غذایی شیر نارگیل

هر صد گرم شیر نارگیل 230 کالری انرژی تولید میکند ، 2.5 گرم کربوهیدرات دارد ، 2.3 گرم پروتئین ، 23.8 گرم چربی اشباع ، 0.3 گرم چربی غیر اشباع ، 2.2گرم فیبر ، 3.3 گرم قند ، 2.8 میلی گرم ویتامین سی ، 16 میکرو گرم فولات ، 16 میلی گرم کلسیم ، 1.6 میلی گرم آهن ،  37 میلی گرم منیزیم ، 100 میلی گرم فسفر ، 263 میلی گرم پتاسیم ، 15 میلی گرم سدیم ، 0.7 میلی گرم روی ، 0.3 میلی گرم مس ، 0.9 میلی گرم منگنز ، 6.2 میکروگرم سلنیوم دارد

عناصر موجود در شیرنارگیل الکترولیت های بدن را تنطیم و عضلات بدن را آرام کرده و انرژی زیادی در بدن تولید می کند . همچنین شیر نارگیل به حفظ سلامت قلب کمک می کند ، باعث هضم بهتر غذا می شود ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

فواید و خواص شیر نارگیل

  •  شیر نارگیل باعث سلامت قلب می شود

آیا عجیب نیست که نوشیدنی که غنی از چربی اشباع است باعث سلامت قلب شود ؟ این یکی از معجزات شیر نارگیل است . این نوشیدنی خوشمزه ، حاوی مقدار زیادی لوریک اسید است که باعث افزایش کلسترول خون نمی شود و می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را کاهش دهد. لوریک اسید در شیر انسان نیز موجود است . مصرف شیر نارگیل در کسانی که بیماری قلبی دارند و از داروهای کاهش کلسترول خون استفاده می کنند حتما باید با اطلاع و صلاح دید پزشک معالج باشد.

شیر نارگیل باعث سلامت قلب می شود
شیر نارگیل باعث سلامت قلب می شود
  •  شیر نارگیل باعث کاهش وزن می شود

نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع لوریک اسید است که می تواند چربی های بدن را شکسته و از بین ببرد . همچنین مصرف این نوشیدنی ، می تواند اشتهای شما را به میزان بسیار زیادی کاهش داده و از پرخوری جلوگیری کند .

  •  شیر نارگیل سیستم ایمنی بدن را قویت می کند

شیر نارگیل دارای مقادیر خوبی از ویتامین C  است . این ویتامین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود . به همین دلیل مصرف منظم شیر نارگیل می تواند باعث مقاومت بدن در برابر عفونت ها و سرماخودگی و … شود .

  • شیر نارگیل به هضم مواد غذایی کمک می کند

این نوشیدنی گوارا ، حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است که الکترولیت های بدن را تنظیم کرده و حرکات روده را بهبود می بخشد . شیرنارگیل هضم غذا را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می کند .

  • شیر نارگیل باعث تقویت استخوان ها می شود

این نوشیدنی مقوی ، مقدار خوبی کلسیم و فسفر دارد که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند .با وجود اینکه هیچ مدرک علمی برای این مورد وجود ندارد ، بسیاری از کسانی که به صورت مدام شیر نارگیل مصرف میکنند ادعا دارند که این نوشیدنی مقوی باعث استحکام استخوان ها و کاهش درد مفاصل می شود .

  •  شیر نارگیل باعث کاهش قندخون می شود

شیر نارگیل باعث تنظیم سطح گلوکز خون می شود . آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی طبیعی ، ترشح انسولین را در بدن تنظیم کرده و سطح قندخون را در محدوده طبیعی نگه می دارد . در تحقیقاتی که انجام شده است مشاهده شده است که روغن نارگیل ( که از شیر نارگیل طبیعی استخراج شده باشد ) می تواند با بهبود پاسخ سلولی به انسولین ، باعث کاهش میان قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود .

  • شیر نارگیل از آلزایمر جلوگیری می کند

این نوشیدنی مفید ، حاوی تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط (MCTs) است . این تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط به راحتی در کبد جذب می شود و به کتون تبدیل می شود .کتون ها به عنوان منبع انرژی جایگزین برای مغز شناخته می شوند و ثابت شده است که فواید بسیار زیادی برای جلوگیری از آلزایمر و جلوگیری از پیشرفت آلزایمر در کسانی که در مراحل ابتدایی این بیماری هستند ، دارد .

  •  شیر نارگیل به درمان کم خونی کمک می کند

کم خونی یکی از شایع ترین بیماری هایست که ناشی از کمبود مواد مغذی و آهن در بدن است . کمبو آهن و کمخونی در خانم ها به دلیل قاعدگی و پریود ، شایع تر است . این نوشیدنی مقوی ، حاوی مقدار خوبی آهن و سایر مواد مغذی است که می تواند به درمان کم خونی کمک کند

  • شیر نارگیل خواص ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد قارچ دارد

چربی اشباع و مواد مغذی موجود در شیر نارگیل باعث شده است این نوشیدنی بی نظیر ، خواص ضدالتهابی ، ضد باکتری و ضد میکروبی خوبی داشته باشد

  •  گردش خون را بهبود می بخشد

شیر نارگیل با بهبود انعطاف پذیری دیواره رگ های خونی باعث بهبود گردش خون می شود . این خاصیت شیر نارگیل به دلیل وجود مقادیر مناسب ویتامین C  و مس است که هر دوی این مواد می توانند کشسانی رگ های خونی را افزایش دهند. این ویژگی باعث می شود تا شیر نارگیل برای کاهش فشارخون نیز مفید باشد

  •  شیر نارگیل استرس و اضطراب را کاهش می دهد

این نوشیدنی طبیعی ، مقدار مناسبی منیزیم دارد . منیزیم می تواند اعصاب را آرام کرده و از استرس شما کم کند . همچنین منیزیم می تواند گرفتگی های عضلانی را کاهش دهد .

شیر نارگیل به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند
شیر نارگیل به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند
  • شیر نارگیل به بهبود زخم ها کمک میکند

اگر دچار زخم معده هستید ، نوشیدن شیر نارگیل می تواند کمک قابل توجهی به کاهش زحم معده و جلوگیری از بروز زخم معده داشته باشد . این نوشیدنی دارای خواص ضد باکتری است که می تواند به بهبود و جلوگیری از برخی از زخم ها کمک کند . همچنین استفاده از روغن نارگیل ( که از شیر نارگیل طبیعی تهیه شده باشد ) می تواند به بهبود زخم پا در افراد دیابتی کمک کند .

  • شیر نارگیل به بهبود سلامت پروستات کمک می کند

این نوشیدنی ، غنی از مواد معدنی و ویتامین هایی است که می تواند به سلامت پروستات کمک کند و از ابتلا به سرطان پرستات جلوگیری کند .

  •  پوست را مرطوب و نرم نگه میدارد

به یک فنجان شیر نارگیل مقداری گل سرخ اضافه کنید و صبح ها صورت خود را با آن بشویید . بعد از چند هفته نتایجی مشاهده خواهید کرد که باعث شگفتی شما خواهد شد . شیر نارگیل پوست را مرطوب نگه می دارد ، تورم و قرمزی پوست را درمان میکند و خارش پوست را از بین می برد .

  • شیر نارگیل به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند

این نوشیدنی ، میتواند به درمان سریع تر آفتاب سوختگی کمک کند . مقدار بسیار کمی آرد برنج به شیر نارگیل اضافه کنید و شب قبل از خواب ، این خمیر را روی پوست بمالید و صبح با آب ولرم بشویید .

  • از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند

دوست دارید احساس جوانی کنید ؟ شیر نارگیل بهترین راه حل شماست . این شیر ، حاوی مقدار مناسبی از ویتامین سی  و مس است که به حفظ الاستیسیته و انعطاف پذیری پوست کمک می کند و باعث جوان سازی پوست می شود . کمی آرد برنج یا ذرت و روغن بادام را به شیر نارگیل اضافه کنید و15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید . هفته ای 2 الی 3 بار می توانید از این ماسک استفاده کنید .

  •  شیر نارگیل یک پاک کننده آرایش است

کمی روغن زیتون را با شیر نارگیل مخلوط کنید و آرایش خود را به راحتی پاک کنید .این مخلوط ، نه تنها آرایش شما را بدون ضرر رساندن به پوست شما پاک می کند ، بلکه خواص و فواید زیادی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست شما دارد

  • رشد مو را افزایش می دهد

شیر نارگیل ، اکثر مواد معدنی و ویتامین هایی که برای تقویت و افزایش رشد مو مورد نیاز است را در خود دارد . کافیست ریشه مو و پوست سر خود را با شیر نارگیل ماساژ دهید و 20 الی 30 دقیقه بعد ، موهای خود را بشویید

  •  به رفع خشکی و شکنندگی موها کمک می کند

شیر نارگیل رطوبت مو را تامین میکند . در صورتی به صورت منظم موهای خود و پوست سر خود را با شیر نارگیل ماساژ دهید خشکی ، شکنندگی و آسیب های مو بهبود پیدا می کنند . همچنین درخشش مو ، کاهش شوره سر و درمان خارش پوست سر از سایر فواید و خواص شیر نارگیل برای مو و پوست سر است .

شیرنارگیل را در یخچال بگذارید تا کمی سفت تر شود . سپس به ریشه های مو و پوست سر خود بمالید و بعد از 20 الی 30 دقیقه مو های خود را بشویید . این کار را یک الی دوبار در هفته تکرار کنید تا بعد از گذشت 2 ماه شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید .

  • آیا مصرف زیاد شیر نارگیل باعث افزایش فشار خون می شود؟

پاسخ : بله . مصرف زیاد شیر نارگیل می تواند باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن چربی خون شود . همچنین می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

  •  آیا شیر نارگیل می تواند باعث آلرژی شود ؟

بله . در صورتی که شما به نارگیل حساسیت داشته باشید ، شیر نارگیل می تواند باعث بروز حساسیت شدید و حتی مرگبار شود .

  • آیا شیر نارگیل باعث افزایش وزن و چاقی می شود ؟

شیر نارگیل دارای مقدار بسیار زیادی چربی اشباع است که مصرف زیاد این نوشیدنی می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود .

  • آیا شیر نارگیل باعث یبوست می شود ؟

بله . نوشیدن مقدار زیادی از این نوشیدنی می تواند باعث بروز مشکلات هضم و یبوست شود

  •  آیا جدا شدن چربی از شیر نارگیل در یخچال ، نشانه خراب شدن آن است ؟

این جدا شدن چربی ، نشانه خراب شدن شیر نارگیل نیست . در سرمای یخچال ممکن است پروتئین و چربی این شیر به جالت جامد در آمده و از شیر جدا شوند. با قرار دادن شیر نارگیل در محیط گرم ، این چربی و پروتئین دوباره در شیر حل می شوند .

  • آیا شیر نارگیل در دوران بارداری مضر است ؟

خیر . شیر نارگیل هیچ ضرر و عوارض جانبی در دوران بارداری برای مادر و جنین ندارد . ولی حتما باید قبل از مصرف شیر نارگیل در دوران بارداری ، با پزشک مشود نمایید .

انرژی  230 کالری
کربوهیدرات 2.5 گرم
پروتئین 2.3 گرم
چربی اشباع 23.8 گرم
چربی غیر اشباع 0.3 گرم
فیبر 2.2گرم
قند 3.3 گرم
ویتامین سی 2.8 میلی گرم
فولات 16 میکرو گرم
کلسیم 16 میلی گرم
آهن 1.6 میلی گرم
منیزیم 37 میلی گرم
فسفر 100 میلی گرم
پتاسیم 263 میلی گرم
سدیم 15 میلی گرم
روی 0.7 میلی گرم
مس 0.3 میلی گرم
منگنز 0.9 میلی گرم
سلنیوم 6.2 میکروگرم

 

گروه سلامت / baelm.net