شیر دادن به نوزاد هم مثل هر کار دیگری نیاز به آمادگی دارد. این کار هم مانند هر کار دیگر اگر بدون آمادگی انجام شود می‌تواند به خصوص برای نوزاد مشکلاتی ایجاد کند. مجموعه این نکات برای آماده شدن مادر و نوزاد شامل شرایط زمانی و مکانی و وضعیت قرار گرفتن آن دو است. رعایت توصیه‌های طب ایرانی به شما کمک می‌کند بتوانید شیردهی بهتری داشته باشید تا فرزندتان هم رشد و آرامش بیشتری داشته باشد.

توصیه های مهم برای شیر دادن به نوزاد
توصیه های مهم برای شیر دادن به نوزاد

توصیه‌هایی برای شیردهی:

چه زمانی برای شیر دادن به نوزاد بهتر است ؟

بهتر است زمانی به فرزندتان شیر بدهید که گرسنه است و بدنش به آن نیاز دارد. شیر دادن به نوزاد بدون اینکه گرسنه باشد، موجب انباشتگی مواد یا به اصطلاح “امتلا” در بدن او می‌شود که مضر است و مشکلات متعدد دیگری به دنبال دارد. بسیاری از مادران کم تجربه نمی‌دانند چطور تشخیص بدهند که چه زمانی بچه شیر می‌خواهد.

از کجا تشخیص بدم که نوزاد گرسنه است و شیر می خواهد ؟

نوزاد گرسنه دستش را به سمت دهان می‌برد و یا سرش را با دهان باز به این طرف و آن طرف می‌برد تا سینه مادر را پیدا کند. گریه نوزاد و حرکات دست و پای او نیز یکی دیگر از نشانه‌های گرسنگی است. البته ممکن است گریه نوزاد علل دیگری مانند دل درد هم داشته باشد. اما گریه ناشی از گرسنگی معمولا ناگهانی است و با بغل کردن نوزاد و شیر دادن به او آرام می‌شود. اما بهتر است تا کودک شروع به گریه می‌کند، به او شیر ندهید به خصوص اگر زمان کمی از شیردهی قبلی گذشته است. بد نیست بدانید به اعتقاد حکمای طب سنتی، گریه کودک قبل از شیر خوردن برای او مفید است و به آماده شدن او برای شیر خوردن کمک می‌کند. وقتی نوزاد سیر شد، دست از شیر خوردن می‌کشد. اگر هنوز گرسنه بود می‌توانید بعد از آروغ زدن از سینه دیگر شیر بخورد. اگر می‌بینید که با شیردادن فرزندتان آرام نمی‌شود، به زور به او شیر ندهید. شیر دادن درد او را بدتر می‌کند زیرا در این شرایط معمولا درد شکم باعث آزار او شده و بهتر است او را عمودی بغل کرده و با حفظ آرامش خودتان، کمکش کنید تا باد گلو بزند.

زمانی که نوزاد خواب آلوده است به او شیر ندهید

 نوزاد در زمان شیر خوردن باید هوشیار باشد. شیردادن به نوزاد خواب آلود توصیه نمی‌شود. گاهی بدون پوشش نگه داشتن بدن نوزاد و تماس بدنش با بدن مادر به بیدار نگه داشتن او و همچنین تماس جسمی و روانی بیشتر با مادر کمک می‌کند. معمولا بعد از ظهر چربی بیشتری در شیر وجود دارد که می‌تواند انرژی بیشتری برای نوزاد تامین کند.
بهتر است هر صبح کمی از شیر را دوشیده و دور بریزید. این کار بخصوص در زمانی که شیر مادر کیفیت خوبی نداشته باشد، مهم تر است. سپس با آب گرم دوش بگیرید و کمی دست و پا و سینه را ماساژ دهید. این ماساژ می‌تواند به زیاد شدن شیر شما کمک کند. بعد یک صبحانه مناسب میل کنید و به فرزندتان شیر بدهید.
در زمان شیر دادن داشتن آرامش ذهنی وجسمی یادتان نرود. بهتر است فکر و ذهنتان را بر فرزندتان متمرکز کنید. قدر این لحظات را بدانید و از اینکه خداوند چنین نعمتی را به شما ارزانی کرده شکرگزار باشید. همین تمرکز به شما کمک می‌کند که بتوانید شیر بیشتر و بهتری برای فرزندتان داشته باشید.
از هر دو طرف به کودک شیر بدهید تا هم شیر بیشتری به کودک برسد و هم تولید شیر در هر دو سینه یکسان تحریک شود. لازم نیست سینه را به زور از دهان نوزاد بیرون بکشید. این کار فرزندتان را دچار استرس کرده و آرامش او را به هم می‌زند. می‌توانید شیر دهی با سینه مقابل را به بعد از باد گلو زدن نوزاد موکول کنید.

 بعد از شیردهی و گرفتن باد گلو، بهتر است نوزاد بخوابد. در شیرخواران چون هنوز دستگاه گوارش تکامل پیدا نکرده، هضم ضعیف است و خوابیدن به سبک شدن معده و روند هضم شیر کمک می‌کند. معمولا وقتی نوزاد از خواب بیدار می‌شود، نیاز به شیر دارد. ممکن است این نیاز او برای رفع گرسنگی نباشد، بنابر این شیر زیادی نخورد. اما همین شیر خوردن کوتاه به رفع تشنگی و سرحال شدن او کمک می‌کند.
شرایط قرار گرفتن بدن مادر و نوزاد نسبت به هم در زمان شیر خوردن هم مهم است. این موضوع کمی مفصل تر است و نیاز به پرداختن جداگانه دارد. فقط به این نکته اشاره می کنیم که وضعیت نشسته بهتر از خوابیده است.

منبع : نی نی سایت

www.ninisite.com