فیبرومیالژیا :

فهرست سرفصل ها

حدود 3 تا 6 درصد جمعیت جهان به بیماری فیبرومیالژیا مبتلا هستند که حدود 80 درصد از این بیماران خانم هستند. علاوه بر آن شدت علائم فیبرومیالژیا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. افراد بین 20 تا 50 سال بیشترین درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهند اما در نوجوانان با سن بیشتر از 12 سال نیز دیده می‌شود. علت بروز بیماری فیبرومیالژیا ناشناخته است اما به نظر می‌رسد جنبه‌های وراثتی نیز در این بیماری تاثیر داشته باشد.

تصویر مرتبط

علائم:

از اولین نشانه‌های بیماری فیبرومیالژیا می‌توان به درد مزمن در عضلات و مفاصل بدن اشاره کرد که به مرور زمان در صورت عدم دریافت درمان مناسب، ممکن است شدت درد بیشتر شود. علاوه بر درد، احساس خستگی مزمن، اختلال در خواب، داشتن حس ناراحتی در لمس، حساسیت نسبت به نور و صدا، نداشتن تمرکز در کارها، اختلال در یادگیری، سردردهای مزمن، اختلالات گوارشی مثل احساس درد در معده و اختلالات ادراری مثل تکرر ادرار دیده می‌شود.

شدت درد در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می‌تواند متفاوت باشد. در برخی به شکل درد سوزشی و در برخی دیگر به صورت دردی عمیق در عضلات و مفاصل می‌باشد، که همراه با احساس خستگی و کوفتگی شدید است. البته شدت درد و خستگی عضلات ممکن است صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب بیشتر احساس شود.

احساس کوفتگی و درد عضلانی ناشی از فیبرومیالژیا بسیار شدیدتر از خستگی ناشی از یک روز کاری سنگین یا بعد از بی‌خوابی است، به گونه‌ای که به شدت باعث اختلال در عملکرد فرد می‌شود.

از آنجایی که اختلالات خواب ناشی از فیبرومیالژیا مانع از به خواب رفتن عمیق بیمار می‌شود، مدت زمان خواب عمیق کاهش می‌یابد و احساس خستگی بیمار شدیدتر می‌شود.

سرما ،آب و هوای مرطوب، بی خوابی، خستگی جسمی و روانی، فعالیت شدید بدنی، بی تحرکی، اضطراب و استرس و دوره عادت ماهیانه در خانم‌ها می‌تواند شدت دردهای عضلانی و علائم بیماری فیبرومیالژیا رو تشدید کنند.

تصویر مرتبط

درمان فیبرومیالژیا :

درمان فیبرومیالژیا شامل درمان دارویی (با تجویز پزشک) و تغییر روش و کیفیت زندگی است.

مواردی که باید جهت بهبود کیفیت زندگی بیمار انجام شود عبارتند از:

بهبود وضعیت خواب بیمار: 4 تا 6 ساعت قبل از خواب چای، قهوه و به طور کلی نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف نکند. ورزش کردن در طول روز و وعده شام سبک از جمله مواردی هستند که در بهبود وضعیت خواب فرد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک می‌کند.

رژیم غذایی مناسب: باید میزان چربی‌های مضر (روغن‌های جامد و حیوانی) در رژیم غذایی فرد بیمار کم شود و موارد غذایی حاوی فیبر را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهد.(برنج قهوه‌ای، نان‌های سبوس‌دار، میوه و سبزیجات تازه)

هم‌چنین مواد غذایی که شامل امگا 3 بالا هستند (مثل ماهی سالمون، روغن کانولا و انواع مغز های خوراکی مثل گردو و بادام و فندق) در کاهش علائم بیماری بسیار موثر هستند.

ورزش مناسب: ورزش‌های هوازی سبک، حرکات کششی، پیاده‌روی، استخر، یوگا، دوچرخه سواری سبک و آب درمانی به دلیل آن که فشار زیادی بر مفاصل وارد نمی‌کنند، گزینه‌های مناسبی برای شروع ورزش کردن فرد بیمار هستند. توجه شود که ورزش‌های سنگین نه تنها به وضعیت بیمار کمک نمی‌کنند بلکه ممکن است باعث بدتر شدن علائم بیماری و افزایش درد‌های عضلانی شوند.

همچنین برای کنترل اضطراب‌های محیطی می‌توان از مشاوره با روانپزشکان و روانشناسان کمک گرفت.

و در آخر فراموش نکنید که درمان فیبرومیالژیا یک درمان گروهی متشکل از پزشک، بیمار و اطرافیان بیمار است. علاوه بر تغییر روش و کیفیت زندگی، می‌توان با مشورت پزشک و مصرف داروهای مناسب روند بهبودی فیبرومیالژیا را سریع‌تر کرد. نشانه‌‌های بیماری را جدی بگیرید.

شرکت داروسازی دکتر عبیدی به عنوان یکی از فعالان پیشرو در چرخه سلامت کشور، علاوه بر تحقیق و تولید دارو، با رویکرد بیمار محور تلاش بر افزایش آگاهی عموم جامعه دارد. برای کسب اطلاعات در ارتباط با سایر بیماری‌ها به وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی داروسازی دکتر عبیدی مراجعه کنید.