warfarin وارفارین تداخل دارویی عوارض جانبی

وارفارین نوعی داروی ضدانعقاد خون و رقیق کننده خون است . این دارو از تشکیل لخته های خونی جلوگیری میکند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد . در صورتی که خونریزی داخلی دارید و یا عمل جراحی در پیش دارید نباید از وارفارین استفاده کنید . همچنین قبل از کشیدن دندان و هرگونه عمل دندان و لثه باید وارفارین را قطع کنید .

وارفارین -عوارض جانبی - تداخل دارویی - خطرات - warfarin
وارفارین -عوارض جانبی – تداخل دارویی – خطرات – warfarin
وارفارین خطر خونریزی داخلی کشنده را به شدت افزایش می دهد . در صورتی که بالای ۶۵ سال دارید و یا خونریزی مغزی ، سکته مغزی ، خونریزی معده و روده و هرگونه خونریزی داخلی دارید از مصرف وارفارین خودداری کنید . با مصرف وارفارین خونریزی داخلی شما قطع نخواهد شد و شدیدا کشنده است .

در زمان مصرف وارفارین در صورتی که هرگونه علائمی از خونریزی داخلی داشتید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند کبودی زیر پوستی بی دلیل که به مرور گسترش پیدا میکند ، خونریزی قاعدگی بسیار شدید و پریود طولانی مدت ، خونریزی غیر معمول از واژن ، خون در ادرار ، وجود خون در مدفوع ، اسهال خونی ، سرفه خونی ، استفراغ خونی و …
توجه داشتن باشید که تعداد بسیار زیادی از داروها با وارفارین تداخل دارند و میتواند خطر خونریزی داخلی را به شدت افزایش دهند .

در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف وارفارین با پزشک خود مشورت کنید :

  •  در صورتی که فشار خون بالایی دارید
  • در صورتی که به تازگی عمل جراحی مغز انجام داده اید
  • در صورتی که سکته مغزی داشته اید
  • در صورتی که به تازگی عمل جراحی ستون فقزات انجام داده اید
  • در صورتی که به تازگی عمل جراحی چشم انجام داده اید
  •  در صورتی که تحت بیهوشی نخاعی (اپیدورال)  قرار گرفته اید . برای مثال برای انجام زایمان طبیعی
  • درصورتی که نمی توانید به صورت منظم و روزانه وارفارین مصرف کنید ./
  • اگر هرگونه مشکل و اختلال خونی دارید
  • در صورتی که زحم معده و یا روده دارید
  • در صورت خونریزی مغزی
  • در صورت عفونت قلبی
  • در صورتی که حامله هستید (مصرف وارفارین در ماههای آخر بارداری به شدت خطرناک و کشنده است بخصوص اگر نزدیک روز زایمان هستید در صورت نیاز فوری به زایمان ممکن است خونریزی شما قطع نشود )
  • فشار خون بالا
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • سرطان خون
  • اگر بالا ۶۵ سال سن دارید
  • در صورتی که دیابت دارید
  • در صورتی که نارسایی قلب دارید
  • در صورتی که پلاکت های خون شما پایین است
  • در صورتی که مشکل انعقاد خون ارثی دارید

مصرف وارفارین در دوران بارداری و حاملگی

مصرف وارفارین در دوران بارداری بسیار خطرناک و در مواردی کشنده است . بخصوص در ماهها و هفته های پایانی بارداری . در صورتی که هم اکنون از وارفارین استفاده می کنید از روش های موثر پیشگیری از بارداری استفاده نمایید . در صورتی که در زمان مصرف وارفارین متوجه شدید که به صورت ناخواسته باردار شده اید سریعا با پزشک مشورت نمایید.

مصرف وارفارین در دوران شیردهی

وارفارین از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود . در صورت مصرف وارفارین در دوران شیردهی سریعا با پزشک تماس بگیرید . ممکن است نیاز باشد که به نوزاد شیر ندهید .

مصرف وارفارین در دوران بارداری و حاملگی
مصرف وارفارین در دوران بارداری و حاملگی

 

توجه مهم : وارفارین می تواند باعث قطع نشدن خونریزی شما شود . در صورتی که خونریزی دارید و وارفارین مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .
توجه مهم ۲ : در صورتی که وارفارین مصرف میکنید بهتر است در جیب خود نوشته ای مبنی بر مصرف وارفارین قرار دهید تا در صورت بروز تصادف و یا هرگونه مشکل ناخواسته ، پزشکان از مصرف این دارو توسط شما اطلاع داشته باشند .

در صورتی که به وارفارین حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید از وارفارین استفاده کنید . علائم حساسیت می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و گلو ، سرفه و عطسه ، تنگی نفس ، تورم لب و زبان ، خارش پوست و کهیر و … در صورت مشاهده این علائم با مصرف وارفارین سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

توجه : در صورتی که هرگونه عمل دندان و یا مشکل دندانپزشکی دارید ، ۵ الی ۷ روز قبل باید مصرف وارفارین را متوقف نمایید . در غیر این صورت ممکن است خونریزی شما قطع نشود

در صورت فراموش کردن مصرف یک وعده وارفارین چه کنم ؟

توجه داشته باشید که داروی وارفارین باید به صورت منظم و دقیق مصرف شود و در غیر این صورت می تواند خطرناک باشد . اگر مصرف یک وعده از دوز وارفارین را فراموش کرده اید به محض یاداوری دوز خود را مصرف کنید . توجه داشته باشید که بین دوز ها و وعده های مصرف وارفارین باید فاصله زمانی دقیقی رعایت شود . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید . توجه داشته باشید که افزایش دوز مصرفی وارفارین بسیار خطرناک است

در صورت مصرف زیاد و بیش از حد وارفارین چه می شود >؟

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با وارفارین ، مقدار زیادی دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و از کوچکترین تحرکی خودداری نمایید . مصرف وارفارین به قصد خودکشیِ نمایشی و با قصد جلب توجه اصلا انتخاب مناسبی نیست و احتمال مشکلات بسیار جدی مانند سکته مغزی و انواع خونریزی داخلی با مصرف زیاد وارفارین ، بسیار بالا می باشد .

توصیه های بیشتر در مورد مصرف وارفارین

در دوره مصرف وارفارین از هرگونه فعالیت بدنی که منجر به آسیب دیدگی و خونریزی شود خودداری کنید . در هنگام مسواک زدن مواظب باشید که خونریزی لثه ایجاد نشود . از خوراکی ها ، میوه ها و مکمل هایی که حاوی ویتامین K  هستند شدیدا دوری کنید .

آب گریپ فروت ، خود گریپ فروت ، زالزالک ، انار و بخصوص آب انار و آب زرشک با وارفارین تداخل شدیدی دارند و باعث ایجا عوارض ناخواسته می شوند. هنگام مصرف وارفارین از خوردن این خوراکی ها جدا خودداری کنید . در دوره مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید .

قبل از تجویز وارفارین درباره داروهایی که مصرف میکنید با پزشک صحبت کنید . بخصوص داروهایی مانند : آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و … این داروها ممکن است بر لخته شدن خون اثر بگذارند و تاثیرات داروی وارفارین را بیشتر کرده و خطر خونریزی داخلی و سکته مغزی را افزایش دهند .

عوارض وارفارین

وارفارین مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چند عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود .

با مصرف  وارفارین در صورتی که هرگونه نشانه و علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

عوارض جانبی زیر میتواند خطرناک باشد :

  •  سردرد ناگهانی و غیر قابل تحمل
  • تورم و کبودی زیر پوستی بدون دلیل به طوری که به مرور زمان بیشتر شود
  • خونریزی لثه
  • خونریزی بینی
  • خونریزی از محل زخم
  • خون در ادرار
  • اسهال خونی
  • قطع نشدن خونریزی قاعدگی و پریود
  • خونریزی غیر معمول و بدون دلیل از واژن همراه با دردشکم
  • سرفه خونی و یا استفراغ خونی
عوارض جانبی زیر میتواند خطرناک باشد
عوارض جانبی زیر میتواند خطرناک باشد

همچنین وارفارین میتواند باعث خونریزی داخلی شده و باعث مرگ یا قطع عضو شود . علائم زیر را جدی بگیرید .

  •  کبود شدن و تغییر رنگ در هرجای بدن بدون دلیل و در حال گسترش
  • دردپاها همراه با توم و کبود شدن و بنفش یا سیاه شدن انگشتان پا (خیلی خطرناک و اورژانسی) سرد شدن کف پا و بی حسی
توجه : وارفارین یکی از داروهای حساس و خطرناک میباشد . توصیه های پزشکی را در زمان مصرف وارفارین مو به مو سر وقت انجام دهید . اگر قادر به مصرف منظم وارفارین نیستید حتما به پزشک اطلاع دهید .

چه داروهایی با وارفارین تداخل دارند ؟

طیف بسیار وسیعی از داروها با وارفارین تداخل دارند . از آنجا که وارفارین دارویی بسیار حساس و خطرناک است ، در زمان تجویز دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید به پزشک اطلاع دهید . متاسفانه مشاهده شده است بیماران داروی آسپرین را اصلا جدی نگرفته و در زمان معرفی داروهای مصرفی ، مصرف آسپرین را به پزشک اطلاع نمیدهند و تصور عموم بر این است که آسپرین داروی مهم و خطرناکی نیست . در حالی که مصرف آسپرین با وارفارین میتواند بسیار خطرناک و در مواردی کشنده باشد .

برخی از داروهایی که با وارفارین تداخل دارند عبارتنداز :

انواع داروهای گیاهی ، مکمل ها ، داروهای رقیق کننده خون ، برخی از آنتی بیوتیک ها ،‌داروهای ضدقارچ مسکن ها ، داروهای قلبی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد تشنج و صرع ، آرامبخش ها ، داروهای افسردگی ، شل کننده های عضلات و …

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۹/۲۸  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.
خودکشی با وارفارین, قیمت قرص وارفارین, وارفارین تداخل دارویی, مسمومیت با وارفارین, اشکال دارویی وارفارین, دوز وارفارین, داروی جایگزین وارفارین, کلینیک وارفارین, داروهای ناسازگار با وارفارین, خودکشی با قرص وارفارین, وارفارین عوارض, تداخل وارفارین با میوه ها, وارفارین و الکل, اشکال دارویی وارفارین, تداخل الکل با وارفارین, تداخلات مهم وارفارین,