معمولا اکثر مشکلاتی که برای مودم شما بوجود میاید ، با یک بار خاموش و روشن کردن مودم رفع می شود . سرعت کم شده است ، اولین کاری که اکثر ما انجام می دهیم خاموش و روشن کردن مودم است . یا برای مثال زمانی که یکی یا چند تا از چراغ های مودم به دلایل نامعمول خاموش میشود ، با یکبار خاموش و روشن کردن مودم مشکل حل می شود .

چرا خاموش و روشن کردن مودم ، مشکلات مودم را حل میکند ؟
چرا خاموش و روشن کردن مودم ، مشکلات مودم را حل میکند ؟

ولی تا بحال فکر کرده اید که چرا واقعا با ریستارت کردن مودم اکثر مشکلات مودم و روتر شما رفع می شود ؟

مودم شما تقریبا یک کامپیوتر است

ممکن است مودم یک دستگاه ساده به نظر برسد ولی در واقع مودم شما نوعی کامپیوتر است . داخل مودم شامل پردازنده ، حافظه و … میباشد . مودم نیز مانند کامپیوتر و گوشی شما میتواند به هر دلیلی موقع کار دچار مشکلاتی شده و عملکرد آن مختل شود . دقیقا عین یارانه و گوشی ، چاره اکثر مشکلات مودم نیز ریستارت کردن آن است .

 آیا برای رفع مشکلات مودم بعد از خاموش کردن آن باید 10 ثانیه صبر کنیم ؟ چرا ؟

اکثر مواقع توصیه می شود برای رفع مشکل ، مودم خود را خاموش کنید و چند ثانیه صبر کنید (10 الی 30 ثانیه) . این صبر کردن به دلیل وجود خازن در مودم است . تا بحال دقت کرده اید که چراغ های برخی از وسایل برقی ، چند ثانیه بعد از جداسازی دستگاه از برق ، خاموش می شوند ؟ این تاخیر در خاموش شدن چراغ های وسایل برقی به دلیل وجود خازن در این دستگاه هاست . خازن نوعی ذخیره کننده برق است .
بعد از خاموش کردن مودم باید چند ثانیه صبر کنید
بعد از خاموش کردن مودم باید چند ثانیه صبر کنید
به همین دلیل بعد از خاموش کردن مودم باید چند ثانیه صبر کنید تا خازن تخلیه شده و حافظه مودم کاملا پاک شود . با این کار همه تنظیمات مودم به حالت عادی باز میگردد . البته تمام مشکلات مودم به این راحتی قابل حل نیست و برای رفع  مشکلات جدی تر نیاز به تنظیمات و یا حتی تعمیر مودم دارید .

برخی از مشکلات رایج مودم ها که با ریستارت و خاموش و روشن کردن رفع می شوند .

  •  خطا در مصرف حافظه : دقیقا مانند یارانه شما ، مودم ها هم میتواند گاهی دچار خطاهایی در مصرف حافظه شده و اشغال بیش از حد حافظه باعث کند شدن سرعت اینترنت و یا حتی هنگ کردن مودم شود . ریستارت مودم می تواند مشکل را حل کند
  • مشکلات مربوط به آی پی مودم : همه مودم ها از آدرس آی پی عمومی و یا خصوصی استفاده میکنند که گاهی اوقات ممکن است دچار مشکل شود . ممکن است شما در شبکه از یک آدرس آی پی مشترک استفاده کنید .اگر آدرس آی پی شبکه شما تغییر کند و روتر نتواند خود را با آن سازگار کند ، اینترنت شما قطع خواهد شد . با خاموش و روشن کردن مودم ، آدرس آی پی جدید ست شده و اینترنت دوباره وصل می شود .
  • گرم شدن مودم : حرارت بیش از حد مودم ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن شود که با ریستارت معمولا حل می شود
توجه : در صورتی که مودم شما به صورت پی در پی دچار مشکل می شود ، ممکن است نیاز به بروزرسانی نرم افزاری مودم داشته باشید . برای بروزرسانی مودم کافی است به تنظیمات مودم رفته و از گزینه بروزرسانی استفاده کنید .

نکته : همیشه دقت داشته باشید که شیارها و محل هایی که برای گردش هوا در مودم در نظر گرفته شده است باز و تمیز باشد . در صورتی که مودم شما بیش از حد گرم می شود ممکن است این شیارها پوشیده شده و گردش هوا به درستی انجام نمی شود