این روزها تمایل به کاهش وزن و لاغری به صورت باور نکردنی افزایش یافته است . تلاش برای کاهش وزن همیشه به این معنی نیست که باید داروهای گران قیمت مصرف کنید و در باشگاه با دستگاه ها و لوازم تخصصی بدن سازی و تناسب اندام کار کنید . با تغییر آنچه که روزانه میخورید به راحتی می توانید چند کیلو از وزن خود را کم کنید .

کاهش وزن و لاغری کار بسیار سختی است . ولی دانستن این که خوردن چه چیزی هایی میتواند به شما در این راه کمک کند ، میتواند کمی از سختی کم کردن وزن بکاهد . در این مطلب از سایت باعلم ، به چند نمونه از خوراکی هایی که به لاغری کمک میکنند ، اشاره شده است .

1 – جو میتواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند .

در هر زمان بخصوص زمانی که تصمیم به کاهش وزن دارید ، وعده صبحانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بلغور جو دوسر منبع بسیار خوبی از فیبر محلول است. بلغور جو دوسر میتواند در کاهش اشتها بسیار مفید باشد . اگر شما در وعده صبحانه از بلغور جو دوسر استفاده کنید ، تا وعده بعدی به راحتی میتوانید بدون مصرف میان وعده احساس گرسنگی نکنید .

وعده صبحانه از بلغور جو دوسر
وعده صبحانه از بلغور جو دوسر

همچنین مصرف بلغور جودوسر میتواند سلامت متابولیک شما را نیز بهبود بخشد . طبق تحقیقات اخیر ثابت شده است ، مصرف بلغور جودوسر نقش بسیار خوبی در کاهش چربی خون و کاهش وزن دارد . همچنین مصرف بلغور جودوسر برای افراد دیابتی نیز مفید است . توصیه میشود در تهیه بلغور جودوسر از شکر استفاده نکنید وبه جای آن ، از دارچین ، عسل استفاده کنید.

طرز تهیه بلغور جو دوسر به روش ساده بدون شکر :

مواد لازم برای تهیه :2 فنجان آب ، نمک ، یک دوم قاشق چایخوری دارچین ، یک فنجان جو دوسر ، کمی کاهوی خورد شده ، مقداری گردو به صورت خرد شده ، 1 قاشق بذر کتان ، عسل یا شیره چقندر و شیر به مقدار لازم

طرز تهیه : آب و نمک را در یک کاسه باهم مخلوط کنید تا نمک بخوبی در آب حل شود . سپس محلوب آب نمک را روی شعله با حرارت زیاد قرار دهید . زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد ، جو دوسر را به آن اضافه کنید . بعد از حدود 5 دقیقه دارچین ، گردو و دانه های بزرکتان را به آن بیافزایید. شعله را خاموش کنید و در ظرف را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود . سپس با عسل یا شیره چقندر مخلوط کرده و میل کنید .

2. ماست یونانی به کاهش وزن و لاغری کمک میکند

یکی دیگر از گزینه های مناسب برای وعده صبحانه ، خوردن ماست یونانی است . این ماست در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیار محبوب است . ماست یونانی حاوی باکتری های پروبیوتیک است که به عملکرد بهتر روده و دستگاه گوارش شما کمک میکند . بهبود عملکرد روده میتواند بدن شما را در برابر هورمون چاقی مقاوم کند (لپتین)

ماست یونانی به کاهش وزن و لاغری کمک میکند
ماست یونانی به کاهش وزن و لاغری کمک میکند

همچنین وجود پروتئین بالا در ماست یونانی میتواند کمک کند تا شما به مدت طولانی احساس سیر بودن کرده و تا وعده بعدی به راحتی صبر کنید . ماست یونانی منبع خوبی از کلسیم است و در رژیم های لاغری می توان جهت تامین نیاز کلسیم بدن از این نوع ماست استفاده کرد . ماست یونانی میتواند باعث کاهش چربی ، کاهش قند و کاهش اشتها شود .

3 – خوردن پاپ کورن میتواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند

بهتر است بجای تهیه پاپ کورن آماده همیشه پاپ کورن را در خانه درست کنید . یک پیاله کوچک پاپ کورن حاوی مقدار مناسبی فیبر است و میتواند به مدت طولانی اشتهای شما را از بین ببرد . همچنین پاپ کورن شامل ویتامین A و مواد معدنی نظیر منیزیم ، پتاسیم ، فسفر ، منگنز ، آهن و مس میباشد .

در یک مطالعه در سال 2014 مشخص شده است که پاپ کورن حاوی مواد آنتی اکسیدان بنام پلی فنول نیز می باشد . زمانی که احساس گرسنگی میکنید و یا زمانی که در حال تماشای مسابقه فوتبال هستید ، بجای مصرف شیرینی و تخمه و سایر تنقلات که میزان بالایی کالری دارند ، از پاپ کورن استفاده کنید چون هم کالری بسیار کمی دارد و هم اشتهای شما را از بین میبرد .

4 – مصرف گریپ فروت میتواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند

گریپ فروت یکی از میوه ها مفیدی است که به خوبی میتواند به لاغری و کاهش وزن شما کمک کند . گریپ فروت حاوی ویتامین C و فیبر و میزان زیادی‌ آب است . ویتامین C  تاثیر زیادی در افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی دارد . همچنین کالری بسیار کمی دارد و میتواند حس گرسنگی شما را از بین ببرد . گریپ فروت غنی از ویتامین A و B6 ، پتاسیم ، فولات ، تیامین ، کلسیم ، آهن ، فسفر و منیزیم است . طبق تحقیقات اخیر ، مصرف نصف گریپ فروت قبل از هر وعده غذایی میتواند به میزان زیادی در جلوگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن موثر باشد .

گریپ فروت میتواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند
گریپ فروت میتواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند

جالب است بدانید که مصرف آب گریپ فروت تازه تاثیری بسیار بهتر از داروی سیبوترامین برای کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن دارد . همچنین گریپ فروت برخلاف داروی سیبوترامین نورآدرنالین مغز را تحت تاثیر قرار نمیدهد .

5. سیب تاثیر خوبی بر لاغری و کاهش وزن دارد

از زمان های بسیار دور خواص سیب شناخته شده و در طب سنتی نیز برای بی نیاز شدن از دکتر ، مصرف سیب را توصیه می کنند . سیب علاوه بر این که کالری بسیار کمی دارد ، منبع بسیار خوبی از فیبر است . همچنین آنتی اکسیدان های موجود در سیب میتواند به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر کمک کند .

سیب دارای مقادیر خوبی از  ویتامین C، ویتامین B، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و فسفر است . هرگاه در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردید میتوانید سیب بخورید . سیب به راحتی اشتهای شما را از بین برده و تا وعده بعدی غذایی ، شما را سیر میکند . بهتر است همیشه سیب را با پوست بخورید.

6 – تاثیر چای سبز در کاهش وزن و لاغری

اگر عادت دارید همیشه قهوه بنوشید بهتر است این عادت را کمی تغییر داده و روزانه از چای سبز هم استفاده کنید.  چای سبز میتواند به کاهش وزن کمک کند . چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. همچنین کاتچین موجود در چای سبز مانع جذب و انباشته شدن چربی در بدن میشود و به کاهش وزن سریع ( همراه با رژیم و ورزش ) کمک میکند .

7 – مصرف اسفناج به کاهش وزن و لاغری کمک میکند

یکی دیگر از سبزیجات بسیار مفید که در هر رژیم غذایی بهتر است وجود داشته باشد ، اسفناج است . این سبزی ارزان قیمت ، بسیار کم کالری و کم کربوهیدرات است . اسفناج بدون افزایش کالری بدن میتواند مواد غذایی لازم بدن را تامین کند . اسفناج حاوی مقدار خوبی کلسیم بوده و به چربی سوزی کمک می کند .

میتوانید اسفناج را به صورت سالاد ، سوپ و یا حتی با نان و پنیر میل کنید .

8 – لوبیا میتواند به کاهش وزن کمک کند

لوبیا نیست از آن خوراکی هایی است که می تواند در کاهش اشتها و دریافت کالری کم به شما کمک کند. همچنین انواع مختلف لوبیا حاوی مقادیر خوبی آهن، منیزیم، پتاسیم و فولات هستند . قند موجود در لوبیا ، میزان قند خون را افزایش نمیدهد.

9 – تاثیر پنیر خامه ای در کاهش وزن و لاغری

پنیر خامه ای دارای میزان پروتئین مناسبی است و میتواند اشتهای شما را کنترل کند . همچنین دارای کلسیم و پروتئین میباشد و کالر کمی دارد . شما می توانید در میان وعده های خود ، بجای مصرف شیرینی و خوراکی های پرچرب ، از پنیز به همراه سبزیجاتی مثل اسفناج استفاده کنید .

 

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم / گروه تغذیه وسلامت