باورهای نادرست در دوران بارداری و حاملگی

دوران بارداری یکی از لذت بخش ترین و به یاد ماندنی ترین دوران زندگی هر زن محسوب میشود . زمانی که متوجه باردار شدنتان می شوید هیجان زیادی خواهید داشت . در این میان ، وقتی خبر بارداری خود را به فامیل و اطرافیان اعلام میکنید ، سیل مشاوره های دوستان و آشنایان به طرفتان سرازیر می شود .

شما در این دوران اجازه ندارید که بدون تحقیق و مطالعه ، به توصیه ها و پیشنهادات دوستان و آشنایان عمل کنید . در دوران بارداری شما باید بیشتر از قبل مواظب سلامت خودتان باشید و سلامت جنین خود را نیز درنظر بگیرید .

باورهای نادرست در دوران بارداری و حاملگی
باورهای نادرست در دوران بارداری و حاملگی

در این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از باورهای نادرست در دوران بارداری اشاره کرده ایم .

1 – غذا خوردن به اندازه دونفر در دوران بارداری – یک اشتباه رایج

اکثر مردم معتقد هستند که در دوران حاملگی ، شما باید به اندازه دونفر غذا بخورید . زیرا علاوه بر خود شما ، جنین شما هم به غذا نیاز دارد . این باور درست نیست . در دوران بارداری ، شما فقط به 300 کالری اضافی در روز نیاز دارید و آن هم از نیمه دوم بارداری به بعد . در هرصورت جنین شما به اندازه شما غذا نیاز ندارد . شما در دوران بارداری فقط باید روی تغذیه صحیح و سالم تمرکز کنید .

همچنین پرخوری در دوران بارداری میتواند باعث اضافه وزن و چاقی شما شود که کاهش وزن بعد از زایمان کار راحتی نخواهد بود . اضافه وزن در دوران بارداری میتواند شما را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دهد . کمر درد ، ابتلا به فشار خون بالا نیز دور از انتظار نیست .

همچنین با پرخوری مادر در دوران بارداری ، وزن جنین نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و احتمال نیاز به عمل سزارین بالا می رود . اضافه وزن جنین میتواند باعث کاهش آی کیو و اختلالات روانی در نوزاد شما شود .

 

 2 – ورزش در دوران بارداری مضر است . در دوران حاملگی نباید ورزش کنید .

احتمالا از سوی زنان و بزرگان فامیل به شما توصیه میشود که در دوران بارداری فقط استراحت کنید و از ورزش دوری کنید . در حال که این کار اصلا عاقلانه نیست .
پزشکان توصیه میکنند که در دوران بارداری حتما پیاده روی و ورزش های سبک انجام دهید و تا حد امکان کارهای منزل را مثل قبل انجام دهید . البته ورزش ها و فعالیت های سنگین و سخت در این دوران توصیه نمی شود .
ورزش در دوران بارداری مضر است
ورزش در دوران بارداری مضر است
زنانی که در دوران بارداری و حاملگی ورزش میکنند و یا فعالیت بدنی خوبی دارند ، نسبت به زنانی که تنبلی میکنند و همیشه در حال استراحت هستند ، کمتر دچار افسردگی بعد ا زایمان می شوند . ورزش کردن و آمادگی بدنی باعث میشود بعد از زایمان ، سریع تر تناسب اندام خود را به دست آورید .
 قدم زدن و پیاده روی ، شناکردن ، رقص و دوچرخه سواری میتواند تمرین خوبی برای حفظ آمادگی بدنی زنان باردار باشد . در هر صورت همیشه باید از فعالیت بدنی خیلی شدید و سنگین اجتناب کنید .

3 – کمر درد در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است

این اعتقاد به هیچ عنوان صحیح نیست . ابتلا به کمر درد در دوران بارداری بخاطر عمل به دو توصیه غلط که در بالا اشاره شد اتفاق می افتد . وقتی شما در دوران حاملگی به اندازه دونفر غذا میخورید و تحرک کمی دارید ، افزایش وزن شما و جنین شما و همچنین ضعیف شدن عضلات بدن شما ، باعث ایجاد فشار مضاعف روی ستون فقرات شما شده و باعث بروز کمر درد میشود .

این فشار روی ستون فقزات میتواند باعث سرگیجه های پی در پی و احساس درد در گردن و شانه ها شود . همچنین توصیه میشود از پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری خودداری نمایید .

 

4 – نگهداری از گربه در دوران بارداری خطرناک است

بسیار از مردم به شما توصیه می کنند که در دوران بارداری از حیوانات دوری کنید. نگهداری از گربه در دوران بارداری هیچ گونه ضرری برای شما یا جنین شما ندارد . همچنین نگهداری از گربه میتواند استرس و دلهره شما را کاهش دهد. فقط باید توجه داشته باشید که در دوران بارداری باید از عوض کردن خاک گربه و یا تماس با مدفوع گربه خودداری کنید . زیرا خطر ابتلا به انگل توکسوپلاسموز در صورت تماس با خاک گربه بسیار زیاد است . ( برای اطلاعات بیشتر در باره این انگل اینجا کلیک کنید )

نگهداری از گربه در دوران بارداری خطرناک است
نگهداری از گربه در دوران بارداری خطرناک است

توکسوپلاسموز میتواند خطر سقط جنین و یا زایمان زودرس را افزایش دهد . همچنین این انگل میتواند باعث تغییر شکل در زمان رشد اندام جنین شود .

بهتر است عوض کردن جای گربه را به همسر خود واگذار کنید و شما فقط از نوازش گربه لذت ببرید و همیشه دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید . هیچگاه در دوران بارداری گربه خود را نبوسید . و از خواباندن گربه در کنار خود خودداری کنید .

5 – در دوران بارداری ، حمام گرم ممنوع است !

مردم همیشه به شما توصیه می کنند که در دوران بارداری از حمام گرم و وان آب گرم استفاده نکنید . در حقیقت این توصیه چندان هم غلط نیست . یک حمام آب گرم و یا وان آب گرم به مدت 5 الی 10 دقیقه در دوران بارداری خیلی هم خوب و لذت بخش است . ولی توجه داشته باشید که آب نباید بیش از حد گرم و یا داغ باشد . در واقع پزشکان شدیدا توصیه میکنند که در دوران بارداری ، حرارت آب حمام به هیچ عنوان نباید بیشتر از 39 درجه سانتی گراد باشد .

در صورتی که مدت زمانی بیشتر از 10 دقیقه با آبی به حرارت بیش از 39 درجه حمام کنید ، این کار میتواند خطر نقص لوله عصبی (‌اسپینابیفیدا ) را افزایش دهد (بیشتر بدانید) اسپینا بیفیدا ( اسپاینا بیفیدا) Spina bifida یا مهره شکاف دار یک از شایعترین ناهنجاری های مادرزادی است که در ستون مهره ایجاد میشود.

 

6 – از شکل و بزرگی شکم در دوران بارداری میشود جنسیت جنین را دانست

برخی اعتقاد دارند که از میزان بزرگی شکم میتواند دختر یا پسر بودن جنین را تشخیص داد  . تاکنون هیچ تحقیق پزشکی این مورد را تایید نکرده است و درست نیست .

7 – از ضربان قلب جنین میتوان دختر یا پسر بودن نوزاد را تشخیص داد

این هم یکی از اعتقادات اکثر مردم است .به این صورت که میگویند اگر ضربان قلب جنین تند باشد دختر است و اگر کند باشد پسر است . از لحاظ پزشکی برای این مورد نیز هیچ مدرکی وجود ندارد و میزان ضربان جنین در طول دوران بارداری تغییر میکند و به عوامل دیگری وابسته است .

 8 – سوزش سردل و معده در دوران بارداری به معنی پر مو بودن جنین است

شاید در دوران بارداری وقتی که احساس سوزش سر دل میکنید ، اطرافیانتان به شما بگویند که این به معنی مو دار بودن جنین است !

این اعتقاد به هیچ عنوان درست نیست ولی پزشکان در تحقیاتی پی برده اند که مادرانی که سوزش سر دل در آنها در دوران بارداری زیاد بوده است ، نوزادانی به دنیا می آورند که در بزرگسالی پرمو خواهند بود و معمولا در بزرگسالی کمتر کچل میشود .

9 – ویار به غذاهای ترش نشانه پسر بودن و تمایل به خوردن غذاهای شیرین نشانه پسر بودن است

این اعتقاد عمومی به هیچ عنوان درست نیست و از طریق تحقیقات پزشکی به کلی رد شده است .

 

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم / گروه سلامت بارداری و بهداشت کودک