نگهداری مواد غذایی و خوراکی ها در جای نامناسب میتواند باعث تغییر طعم این مواد شده و از ارزش غذایی و عمر مفید آنها بکاهد .

در این مطلب از سایت باعلم ، به نحوه نگهداری مناسب برخی از مواد خوراکی و غذایی اشاره شده است

 1 – نحوه نگهداری مناسب و اصولی از آرد

آرد معمولا در هر آشپزخانه ای پیدا میشود . ولی اغلب مردم به دلیل نگهداری نادرست ، کیفیت آرد را از بین میبرند و باعث تغییر رنگ و طعم آرد میشود . اغلب مردم آرد را در بسته بندی کاغذی و یا داخل نایلون و در محیط آشپزخانه نگهداری میکنند .

تصویر مرتبط

نگهداری از آرد در کابینت و یا هر جای دیگری از آشپزخانه میتواند عمر مفید آن را کاهش دهد . بهتر است آرد را داخل یک ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید . هرگز آرد گندم یا برنج را در دمای اتاق نگهداری نکنید

2 – نحوه نگهداری مناسب از نان برای افزایش طول عمر نان

نان یکی از مواد غذایی جدایی ناپذیر سفره خانواده های ایرانی است . اکثر مردم برای نگهداری طولانی مدت و برای جلوگیری از بیات شدن نان ، آن را در یخچال نگهداری میکنند . طعم نان در یخچال به راحتی عوض میشود و به سرعت کیفیت خود را از دست میدهد . بهتر است نان در ظرف مخصوص نگهداری نان و در دمای اتاق دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری شود .

3 – روش نگهداری اصولی از سیب زمینی

همه ما موقع خرید سیب زمینی معمولا مقدار زیادی خرید می کنیم . ولی نگهداری از سیب زمینی معمولا نیاز به دقت بیشتری دارد . سیب زمینی را هیچ وقت نباید در یخچال نگهداری کنید . همچنین از نگهداری سیب زمینی در زیر سینک ظرفشویی و یا کنار اجاق گاز خودداری نمایید . زیرا گرما و رطوبت باعث تولید مواد سمی در سیب زمینی میشود که بسیار برای بدن مضر است .

تصویر مرتبط

بهترین محل برای نگهداری از سیب زمینی ، جایی تاریک ، سرد و خشک است ( مانند انباری ) .موقع خرید بهتر است سیب زمینی های درشت را انتخاب نکنید و تا جایی که امکان دارد به مقدار کم خرید کنید . در صورتی که سیب زمینی را شسته اید ، قبل از انبار کردن ، حتما خوب خشک کنید .

 4 – نحوه نگهداری اصولی ریحان

به دلیل این که ریحان بسیار عطر دلپذیری دارد ، بسیاری از مردم دوست دارند از این گیاه در آشپزی استفاده کنند . معمولا زمانی که فصل ریحان تازه است اکثر مردم مقدار زیادی ریحان خریداری کرده و برای ماههای بعد ذخیره میکنند .

تصویر مرتبط

 

 

 برای نگهداری ریحان در یخچال ، بهتر است آن را در جایی که رطوبت بیشتری دارد و خنک تر است نگهداری کنید تا به مدت بیشتری کیفیت و خاصیت خود را حفظ کند .

 

5 – نحوه صحیح نگهداری از آجیل

 

بادام ، گردو ، پسته ، فندق و انواع آجیل ها میتواند میان وعده مناسبی برای بدن باشند . آجیل ها معمولا گران قیمت هستند و در صورتی که به نحوه صحیحی از آنجیل نگهداری نکنید به سرعت کیفیت خود را از دست میدهند و مجبور به دور انداختن آن هستید .

برای نگهداری بلند مدت از آجیل ، بهتر است آن را درون یک نایلون فریزر ریخته و در یخچال نگهداری کنید . بهتر است آجیل در محلی از یخچال که خشک تر است نگهداری شود . هیچ گاه آجیل را در دمای اتاق و در مجاورت رطوبت نگه داری نکنید

6 – سیر و پیاز

سیر و پیاز نیز در سفره ایرانی و غذاهای ایرانی بسیار پر مصرف است . همیشه سیر و پیاز را در محلی گرم و خشک نگهداری کنید . هیچگاه پیاز و سیر را در نایلون و یا ظرف های پلاستیکی نگهداری نکنید . بهترین ظرف برای نگهداری سیر و پیاز ، سبد است . نگهداری سیر و پیاز در سبد باعث گردش هوا در بین آنها شده و طول عمر آنها را افزایش میدهد.

نگهداری سیر و پیاز در یخچال باعث سریع تر خراب شدن آن ها میشود . همچنین سیر و پیاز را نباید در کنار میوه ها قرار داد چراکه باعث طعم گرفتن میوه ها شده و باعث خراب شدن سریع میوه ها می شود .

7 – روش نگهداری قهوه

در حال حاضر برخی از مردم صبح را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز میکنند . برای این که قهوه مورد استفاده شما ،طعم و کیفیت خود را برای مدت های طولانی حفظ کند لازم است که آن را در محل مناسبی نگهداری کنید . قهوه باید در یک ظرف دربسته و دور از رطوبت و حبوبات نگهداری شود .

هرگز قهوه را در یخچال نگهداری نکنید . قهوه جذب کننده قوی رطوبت است . قهوه به راحتی رطوبت یخچال را به خود جذب کرده و کیفیت و طعم خود را از دست میدهد . همچنین خارج کردن روزانه قهوه از یخچال ، باعث تغییر دمای پی در پی دانه های قهوه شده و از عمر مفید آن می کاهد . نگهداری قهوه در نزدیکی حبوبات مانند لوبیا و … میتواند طعم حبوبات را تغییر دهد .

9 – نحوه نگهداری صحیح دارو

اکثر مردم داروهای خود را در یخچال نگهداری میکنند . لطفا توجه داشته باشید که نگهداری دارو در یخچال و هر مکان مرطوب دیگری درست نیست . هیچگاه دارو را در کابینتی که در آشپزخانه قرار دارد نگهداری نکنید . همچنین نگهداری دارو در حمام ، باعث فساد دارو میشود .

همیشه داروهای خود را در جایی خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم / گروه سلامت و خانواده