چرا همیشه احساس گرسنگی میکنم ؟

 

در صورتی که باوجود خوردن غذای کافی همیشه احساس گرسنگی میکنید میتواند دلایل متعددی داشته باشد . احساس گرسنگی همیشگی می تواند نشانه یک بیماری و یا یک مشکل حاد در بدن باشد . حتی در صورتی که گرسنگی زیاد به دلیل بیماری نباشد ، باز هم میتواند باعث پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا شده و باعث اضافه وزن و چاقی شما شود . همین اضافه وزن بیماری های زیادی را به دنبال دارد .

چرا همیشه احساس گرسنگی میکنم ؟
چرا همیشه احساس گرسنگی میکنم ؟

در این مطلب از مجله باعلم دات نت به دلایل احساس گرسنگی زیاد ، میپردازیم .

1 – خواب نامناسب میتواند باعث ایجاد گرسنگی زیاد شود

خواب بد و نامناسب میتواند تعادل هورمونی بدن را دچار مشکل کند . در صورتی که خواب کافی و خوب نداشته باشید ، میزان هورمون گرلین در بدن به شدت افزایش میابد . هورمون گرلین باعث ایجاد احساس گرسنگی در شماست . در صورتی که این هورمون افزایش یابد ، شما همیشه احساس گرسنگی خواهید کرد .

همچنین بیخوابی باعث کاهش سطح هورمون لیپین در بدن میشود . هورمون لیپین وظیفه کنترل اشتها و جلوگیری از چاقی را در بدن به عهده دارد . برای اطلاعات بیشتر درباره هورمون لیپین اینجا کلیک کنید .

خواب نامناسب میتواند باعث ایجاد گرسنگی زیاد شود
خواب نامناسب میتواند باعث ایجاد گرسنگی زیاد شود

یکی از تحقیقاتی که در سال 2016 در این مورد انجام شد نشان میدهد بی خوابی شبانه میتواند سطح هورمون های بدن را دچار اختلال کرده و باعث تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و یا تنقلات در ساعات نصف شب ، شود . وعده های غذایی که در نصف شب مصرف میشود ، باعث انباشته شدن چربی در نقاط مختلف بدن بخصوص شکم و پهلوها خواهد شد .

2 – استرس بیش از حد باعث احساس گرسنگی در شما میشود

زمانی که شما دچار استرس و اضطراب میشوید ، میزان کورتیزول در بدن شما به شدت افزایش پیدا میکند . افزایش هورمون کورتیزول باعث تمایل شما به خوردن شیرینی و غذاهای پرچرب میشود . خوردن به هیچ عنوان استرس را کم نمیکند و همین باعث مصرف بیش از حد کالری و افزایش شدید وزن میشود .

3 – مشکلات تیروئید میتواند باعث احساس گرسنگی شود

هیپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید میتواند باعث گرسنگی شدید و دائمی شما باشد . زمانی که دچار پرکاری تیروئید هستید ، عملکرد حیاتی بدن سرعت بیشتری میگیرد و متابولیسم بدن افزایش پیدا میکند .

4 – پایین بودن قند خون میتواند باعث گرسنگی بیش از حد شود

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی زمانی بوجود میاید که گلوکز در بدن شما به سطح خیلی پایینی برسد . کاهش سطح گلوکز در بدن میتواند باعث بوجود آمدن حس گرسنگی شود . مغز برای عملکرد خود و به عنوان سوخت ، به گلوکز نیاز دارد . زمانی که سطح گلوکز خون کاهش میابد ، مغز دستور دریافت سوخت بیشتر را به بدن میدهد که این باعث احساس گرسنگی  می شود . کاهش قند خون همچنین میتواند باعث ایجاد عصبانیت در شما شده و همین عصبانیت ، میزان استرس شما را افزایش میدهد .

5 – دیابت نوع 1 و 2 میتواند باعث احساس گرسنگی بیش از حد شود

ابتلا به دیابت نوع یک و دو میتواند باعث گرسنگی زیاد شما شود . در شرایط طبیعی ، بدن قند موجود در مواد غذایی را به گلوکز مورد نیاز خود تبدیل میکند . در صورتی که دچار بیماری دیابت نوع یک یا دو باشید ، این تبدیل قند به گلوکز دچار مشکل شده و شما همیشه احساس گرسنگی میکنید.

6 – ابتلا به عفونت های انگلی میتواند باعث احساس گرسنگی شود

گاهی اوقات شما حتی بعد از خوردن وعده غذایی ، سیر نمیشوید و در همان لحظه دوباره احساس گرسنگی میکنید . این میتواند نشانه ای از ابتلا به کرم روده باشد . ابتلا به کرم روده در ابتدا بدون نشانه میباشد و ممکن است شما مدت ها به این انگل مبتلا باشید ولی اطلاعی نداشته باشید .

عکس کرم و انگل روده
عکس کرم و انگل روده

این کرم ها با مصرف مواد غذایی که شما میخورید ، رشد میکنند وهمین مورد باعث احساس گرسنگی مداوم مشا میشود .در صورتی که غذا میخورید و سیر نمی شوید و همچنین باوجود تغذیه مناسب دچار کاهش وزن شده اید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

7 – سندرم پیش از قاعدگی میتواند باعث گرسنگی بیش از حد شود

در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی تغییرات هورمونی زیادی در بدن اتفاق می افتد . همین تغییرات هورمونی بخصوص یک الی دو روز مانده به شروع قاعدگی میتواند باعث احساس گرسنگی مداوم در شما شود . همچنین در این دوره دمای عمومی بدن کمی افزایش میابد که همین امر موجب افزایش اشتها خواهد شد .

8 – باردار شدن میتواند باعث گرسنگی بیش از حد شما شود

در دوران بارداری ، اکثر مادران با افزایش اشتها مواجه میشود . این افزایش اشتها خبر خوبی است و نشان میدهد که جنین به اندازه کافی مواد مغذی دریافت میکند . در طول دوران بارداری ، افزایش وزن در حد چند کیلوگرم طبیعی است . با این حال افزایش اشتها در دوران بارداری به این معنی نیست که شما هر چیزی که دوست دارید میتوانید مصرف کنید .

در دوران بارداری شما باید تغذیه سالم تری داشته باشید تا نوزادی سالم و قوی به دنیا بیاورید .

9 – گرسنگی بیش از حد ممکن است به دلیل کم آبی بدن باشد

در صورتی که بدن به صورت مداوم دچار کم آبی شود ، این کم آبی متواند به شکل گرسنگی خود را نشان دهد . در بسیاری از موارد ما ، احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه میگیریم . این یک حالت طبیعی و عمومی در بین اکثر مردم جهان است . چرا که احساس تشنگی و گرسنگی توسط هیپوتالاموس مغز ایجاد میشود و سیگنال هایی بسیار شبیه به هم دارد .

زمانی که شما بعد از مصرف وعده غذایی و یا در زمان غیر معمول احساس گرسنگی میکنید ، بهتر است قبل از خوردن غذا ، آب بنوشید . ممکن است بعد از خوردن آب اصلا تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید

لازم به ذکر است که :
  •  سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید . سریع غذا خوردن باعث میشود شما دیرتر سیر شوید و پرخوری کنید .
  • حذف وعده صبحانه باعث می شود که شما تا انتهای روز به صورت مداوم احساس گرسنگی کنید
  • خورد سالاد با سس و یا خوردن شیرینی میتواند احساس گرسنگی شما را افزایش دهد.
  • نوشابه های گاز دار و دوغ گاز دار میتواند باعث ایجاد حس گرسنگی شود
  • جویدن آدامس حتی آدامس های بدون قند ، باعث افزایش اشتها میشود
  • افسردگی و غمگین بودن میتواند باعث پرخوری و احساس گرسنگی دائمی شود

تهیه و ترجمه اختصاصی / مجله اینترنتی باعلم دات نت / گروه تغذیه و سلامت