مسجد ایاصوفیه یکی از مهمترین اثار تاریخی واقع در شهر استانبول ترکیه است.

مسجد ایاصوفیه، نگین درخشان شهر استانبول ترکیه و شاید مهم‌ترین بنای تاریخی در سراسر ترکیه باشد که در منطقه سلطان احمد و حدوداً در مرکز شهر قرار گرفته است. این مسجد که در ابتدا کلیسا بوده است در حدود 900 سال قبل با فتح شهر توسط مسلمانان به یک مسجد تبدیل شد و امروزه به عنوان موزه و مرکز گردشگری این شهر از آن استفاده می‌کنند.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه

ایاصوفه که ابتدا کلیسا بوده است در تاریخ 532 بعد از میلاد در دوره بیزانس به دستور کنستانتین اول توسط 10 هزار کارگر در طول 5 سال ساخته شد، این بنا در تاریخ خود تجربه تخریب فراوانی را داشته است و بنای جدیدی دوباره در آنجا ساخته شده و در سال 415 میلادی دوباره افتتاح شده است. نام این بنا در ابتدا کلیسای بزرگ بوده است که بعداً به ایا صوفیه و سپس به حکمت مقدس تغییر یافته است.

این مطلب را بخوانید: راهنمای سفر به استانبول

ایاصوفیه

پس از فتح قسطنطنیه محمد دوم در سال ۱۴۵۳ دستور داد این کلیسا به مسجد تبدیل شود. در این دوران تمام آثار مسیحیت را از این بنا پاک کردند در همین دوران بود که ۴ مناره بزرگ و زیبا به این بنا اضافه شد. و سرانجام در سال ۱۹۳۴ دولت ترکیه تصمیم گرفت تا این مسجد را به موزه تبدیل کند و پس از یک دوره بازسازی و کار مرمت در این مسجد، درهای آن به روی گردشگران سراسر جهان باز شد و تا به امروز این بنا را می‌توان یکی از پر بازدیدترین بنای تاریخی در ترکیه دانست.

معماری مسجد ایاصوفه

ایاصوفیه

معماری مسجد ایاصوفیه برگرفته از هنر فوق‌العاده دوران بیرانس است که ژوستی نیانوس در گسترش آن نقش بزرگی را اجرا کرده است. ساخت این مسجد توسط معمارارن برجسته‌ای چون آنتیموس ترالسی و اسیدروس میلوتوسی انجام شده است که البته در طول دوران‌های مختلف بخش‌های به آن اضافه یا از این مسجد به دلیل جنگ و زلزله تخریب شده است. اگر به داخل این مسجد سری بزنید خواهید دید که این مکان دارای 4 طاق، 4 ستون و 40 پنجره زیباست که نور خورشید را به داخل هدایت می‌کند، گنبد اصلی مسجد دارای 33 متر قطر و 18 متر عمق است که در فاصله 55 متری از زمین بنا شده است. همچنین این مسجد دارای 82 متر طول و 73 متر عرض است که در جای جای دیواره‌های آن از کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده استفاده شده است.