سرما و دلایل دیگری که در مقاله پیش گفته شد، ممکن است باعث ترک خوردن یا خشک شدن لبها شوند. اگر با این مشکل به درستی و به موقع برخورد نکنید، پوسته پوسته شدن لب ممکن است باعث زخم و دردناک شدن آن شود. با استفاده از روشهای خانگی ساده از پیشرفت این مشکل جلوگیری کنید. محافظت کردن از لبها در برابر ترک خوردن و خشکیدن تنها یک تلاش برای تقویت ظاهر و راحتی شما نیست، بلکه گاهی در جهت سلامتی شماست. عفونتهای باکتریایی، زخم‌ها و دیگر عارضه‌ها به لبهای خشک و ترک خورده بیشتر حمله می‌کنند.

درمان خانگی خشکی لب

 

خیار و تاثیر آن در درمان خشکی و ترک خوردن لب :
خیار را حلقه حلقه برش بزنید و روی لب‌های خود بمالید.بسیاری از مردم از خیار برای رفع خشکی سطح لب‌های شان استفاده می‌کنند.

 

استفاده از عسل و وازلین برای درمان خشکی و ترک خوردن لب :

استفاده از عسل و وازلین برای درمان خشکی و ترک خوردن لب
استفاده از عسل و وازلین برای درمان خشکی و ترک خوردن لب

عسل به خاطر طبیعی بودن ، یک مرهم فوق العاده و یک عامل ضد باکتری است.وازلین نیز یکی از بهترین محافظان پوست است و وقتی این دو عامل با هم ترکیب شوند،نتیجه بهتری در پی خواهند داشت.

طرز تهیه و استفاده :مقداری عسل روی لب‌های خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود.بعد بدون تکان دادن لب‌ها ،مقداری وازلین روی آنها بمالید و بگذارید ترکیب عسل و وازلین به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی سطح لب‌هایتان بماند .سپس با آب نسبتا گرم عسل و وازلین را از روی لب‌هایتان بشویید.این کار را به مدت ۲-۵ روز ،روزی یک بار انجام دهید تا خشکی لب‌هایتان برطرف شود.

 

شکر و عسل برای درمان خشکی و ترک خوردن لب :

دو قاشق چایخوری شکر و یک قاشق‌خوری عسل را با هم ترکیب و این خمیر را ۵ دقیقه روی لب‌های خشک و ترک‌خورده‌تان بگذارید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید تا لب‌هایتان نرم‌تر شوند. می‌توانید این خمیر را برای از بین رفتن پوسته‌های لب، کمی‌روی آنها مالش دهید و در نهایت هم با آب ولرم بشویید.

 

روغن نارگیل برای نرم کردن لب و درمان ترک لب :

روغن نارگیل برای نرم کردن لب و درمان ترک لب :
روغن نارگیل برای نرم کردن لب و درمان ترک لب :

افراد زیادی روغن نارگیل را یک مرهم طبیعی فوق العاده برای رفع خشکی لب‌ها می‌دانند.هرروز چند بار روغن نارگیل را خیلی آرام روی لبها ی خود بمالید.خصوصا وقتی که هوا سرد و خشک است.

 

گل سرخ و شیر برای درمان خشکی و ترک خوردن لب :

گل سرخ و شیر برای درمان خشکی و ترک خوردن لب :
گل سرخ و شیر برای درمان خشکی و ترک خوردن لب :

یک مشت پر، برگ گل سرخ شسته‌شده را در مقدار کمی‌شیر به مدت چند ساعت، خیس کنید. سپس با مخلوط کردن برگ‌های گل و شیر، خمیر یکنواختی درست کنید و آن را روزی ۲ بار روی لب‌های پوسته‌پوسته‌شده یا ترک‌خورده بگذارید. قرار دادن این خمیر روی لب‌ها، پیش از رفتن به رختخواب، کمک زیادی به نرم‌تر شدن پوست لب می‌کند.

 

آب درمانی برای درمان خشکی و پوسته پوسته شدن لب :
یکی از علت‌های اصلی خشکی لب‌ها ،کم آبی بدن است.هر فرد باید روزانه ۲-۳ لیتر آب بنوشد؛خصوصا در روزهای خشک زمستان .هنگامی‌که در خانه هستید ،از مرطوب کننده هوا استفاده کنید تا علاوه بر تنفس هوای مناسب ،خشکی هوا به پوستتان سرایت نکند.

آلوئه ورا برای درمان پوسته پوسته شدن لب:

آلوئه ورا برای درمان پوسته پوسته شدن لب:
آلوئه ورا برای درمان پوسته پوسته شدن لب:

خاصیت گیاهی آلوئه ورا باعث شده است که به عنوان یک داروی شگفت انگیز برای پوست مورد استفاده قرار گیرد.بنابر این برای درمان لب‌های خشکی زده مقدار کمی‌ژل آلوئه ورا روی لب‌های خود بمالید و چند روز پیاپی این کار را تکرار کنید.

اما پیش از آنکه اقدام به درمان و رفع خشکی لب‌ها نمایید ،بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید.کمبود ویتامین B ،آهن و اسید‌های چرب می‌تواند موجب ترک خوردن و خشکی لب‌ها شود.شما می‌توانید بعد از انجام آزمایش و اطمینان یافتن از این مسئله ،با مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین ،این کمبود را برطرف نموده و مشکل خود را حل کنید.

و حال چند توصیه برای پیشیگری از خشکی لب در پاییز و زمستان :

 

 

لبهای خود را نلیسید

‎مکررا در معرض آب قراردادن پوست، باعث محروم ساختنش از رطوبت و خشک شدن آن می‌گردد. ممکن است بطور موقت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما درواقع باعث خشک شدن بیشتر لبها می‌گردد. همانند شستن مداوم دستها که خشکی پوست دست را به همراه دارد.

 

‎از پماد لب استفاده کنید

‎محصولات متعددی در بازار موجود است. بیشتر چرب و مومی‌شکل هستند که خاصیت ضد باکتری و التهاب دارند و با ایجاد لایه ای محافظ مانع از دست دادن رطوبت می‌شوند. سعی کنید از پمادهایی که اسانس و طعم دار هستند استفاده نکنید، این اسانس‌ها بدلیل شیرین بودن باعث تشدید عادت لیسیدن لب می‌شوند. ‎استفاده از وازلین نیز بسیارموثر است.

 

‎کمتر در معرض تابش خورشید قرار بگیرید

‎اشعه ماوراء بنفش، لبها را خشک و آسیب پذیر می‌کند. این امر در دیگر قسمتهای بدن نیز صدق می‌کند.

‎با اینکه لب در سرطان پوست سهیم است، اما فاقد ملانین می‌باشد. ملانین یا همان رنگدانه پوست، عاملی حفاظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش است. سرطان پوستی که خود را برروی لبها نشان می‌دهد، معمولا جدی تر است و سریع تر گسترش می‌یابد. پس اگر شما مجبور هستید که زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید، از پمادهای لبی که حاوی ضد آفتاب هستند استفاده کنید. بهتر است این محصول را با spf (فاکتور حفاظتی) ۱۵ به بالا تهیه و مصرف نمایید.

‎از رژ لب‌های مرغوب استفاده کنید

‎ متخصصان پوست معتقدند که زنان مسن کمتر از مردان دارای پوست آسیب دیده و لبهای شکاف خورده هستند. شاید دلیل آن استفاده از رژلب باشد.

‎رژلب ساختار حفاظتی متوسطی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. برای اثر بخشی ببشتر، بهتر است از رژلب‌های مرغوب مرطوب کننده و حاوی ضدآفتاب استفاده کنید.

 

۱ ) از غذاهای پرادویه، شور، داغ و ترش اجتناب کنید 

وقتی لبهای شما خشک و ترک خورده می‌شوند، بیشتر از حالت عادی حساس شده و غذاهای بخصوصی می‌توانند آنها را تحریک کنند. تا زمانیکه لبهای شما خشک، ترک خورده و دردناک هستند، باید به غذاهای ترش، داغ، پرادویه و شور “نه” بگویید. در واقع باید از آب پرتقال، سس کباب، خردل، فلفل، نوشیدنی‌های الکلی فاصله بگیرید و به لبهایتان استراحت بدهید تا بهبود پیدا کنند.

 

۲ ) از هرمحصولی که حاوی الکل است،دوری کنید 

از فراورده‌های پترولیومی و یا هر بالم، ژل و رژلبی که حاوی الکل هستند، باید اجتناب کرد. چراکه این مواد شرایط را برای لبهای خشک و ترک خورده بدتر و آنها را خشک تر ودردناکتر می‌کنند. یک قانون عالی در این باره اینست که سعی کنید از عناصر خوراکی روی لبها استفاده کنید ( این قانون در مورد هر یک از محصولات مراقبت بدنی نیز صادق است؛ چراکه پوست سریعاً عناصر کرمها و لوسیون‌ها را، خوب یا بد، جذب می‌کند). بعبارت دیگر، هرچیزی را که نمی‌توانید بخورید، روی پوست ولبهای خود قرار ندهید.

 

۳ ) چربی اردک یا غاز بخورید 

مادربزرگ‌های ما از چربی غاز و اردک برای درمان لبهای خشک و ترک خورده استفاده می‌کردند. این عناصر در واقع درمانهای طبیعی بسیار عالی برای لبهای ترک خورده و خشک هستند. بنابراین، بار دیگر که خوارک غاز و اردک تهیه کردید، چربی آن را دور نیاندازید، بلکه آن را در یخچال گذاشته و بعنوان یک داروی سنتی برای درمان لبهای خشک و ترک خورده از آنها استفاده کنید. اگر چربی غاز یا اردک در اختیار ندارید، می‌توانید از دیگر روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید.

۴ ) خامه شیر 

چربی زیاد موجود در خامه شیر آن را تبدیل به یک مرطوب کننده طبیعی کرده است. برای استفاده از آن می‌توانید خامه شیر تازه را روی لبها مالیده و بگذارید ۱۰ دقیقه روی آن بماند و سپس بشویید. برای پاک کردن لب از خامه شیر می‌توانید از پنبه فرورفته در آب گرم استفاده کنید.

۵ ) عسل 

عسل یک مرطوب کننده شگفت‌انگیز و دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند لبهای خشک و ترک خورده را درمان کند. برای تسکین ترک و خشکی لبها، کافیست هر زمان که احساس کردید لبهای شما خشک هستند، عسل خالص را به دفعات زیاد در طول روز به لبهای خود بزنید. همچنین می‌توانید یک خمیر مخصوص با استفاده از گلیسیرین و عسل بسازید و قبل از خواب آن را روی لبهای خود بمالید.

۶ ) شکر 

برای زدودن سلولهای مرده و بازسازی لبهایخشک و ترک خورده ، کافیست از شکر به میزان کافی بهره بگیرید. شکر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای ترک و خشکیدگی لبها است که باید آن را به خاطر سپرد. برای اینکار، ۱ قاشق چایخوری عسل را با ۲ قاشق چایخوری شکر ترکیب کنید و روی لبهای خود بمالید. قبل از شستن لبها با آب ولرم، بگذارید چند دقیقه روی آن بماند.

اگر لب‌های ترک‌خوردهٔ شما زبان می‌داشتند، درخواست دو چیز می‌کردند: رطوبت و چیزی که رطوبت را نگاه دارد. اما لب‌ها چه‌گونه رطوبت خود را از دست می‌دهند؟ اگر شما هم عادت شایع زبان زدن به لب‌ها را دارید، شرایط مناسب برای ترک‌خوردن لب‌ها را فراهم کرده‌اید.

در هوای خشک، مثل اتاق دارای دستگاه حرارت مرکزی، رطوبت لب‌ها تبخیر می‌شود و شما به طور ناخودآگاه خشکی لب‌ها را احساس کرده و با زبان آنها را مرطوب می‌کنید. وقتی این رطوبت هم تبخیر شود، باز هم رطوبت بیشتری از لب‌ها خارج می‌شود. آفتاب سوختگی لب‌ها نیز شما را وادار به مرطوب کردن آنها کرده و بالاخره ترک خوردن آنها را به‌دنبال دارد.

از علل شایع دیگر واکنش آلرژیائی به رنگ ماتیک است.

برخی افراد عمدتاً در گوشه‌های لب دچار ترک‌خوردگی می‌شوند که احتمالاً به‌خاطر شکل لب‌هایشان است. اگر در حالت استراحت صورت گوشه‌های لب‌ها پائین می‌افتند، بزاق دهان در آنجا جمع شده و باعث ترک خوردن آنها می‌گردد. ترک خوردن لب‌ها آنها را تحریک‌پذیر و ناخوشایند می‌کند. اما همیشه راهی برای درمان آنها وجود دارد.

آب نمک بزنید. درمان نهائی ترک خوردن لب کمپرس کردن روزانهٔ آنها با آب نمک سرد است. یک قاشق مرباخوری نمک را در نیم لیتر اب حل کنید. حوله‌ای را در آن خیسانده و چند دقیقه روی لب‌ها بگذارید. این کار را به مدت یک هفته هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید. رطوبت را حبس کنید. بلافاصله بعد از کمپرس کردن لب‌ها لایه‌ای ضخیم‌ نرم‌کنندهٔ لب، مثل وازلین یا لانولین روی لب بزنید تا رطوبت را در آن حفظ کند.

کورتیزون بزنید. اگر یک هفته کمپرس آب نمک و وازلین ترک لب‌ها را درمان نکرد، می‌توانید پماد هیدروکورتیزون یک درصد هم به آن اضافه کنید. پماد را زیر نرم‌کننده بزنید. این کار را دو هفته تکرار کنید.

زبان نزنید. خیس کردن لب‌ها با زبان کاری غیر ارادی مثل پلک زدن است. اما خود داری از آن اولین قدم در درماند ترک لب است. باید متوجه باشید که زبان زدن لب‌ها اولین عامل ترک‌خوردن آنهاست.

حال برای بهبود و جلوگیری از خشکی و ترک خوردگی لب ها در زمستان چه کارهایی باید انجام داد؟

 

1- اولین کار برای جلوگیری از خشکی لب ها، استفاده زیاد از مایعات می باشد. این کار کمک می کند تا لب‌هایتان رطوبت کافی داشته باشند و کمتر در معرض خشکی هوا قرار بگیرند.

2- لب های خود را کمتر در معرض هوای خشک بیرون قرار دهید. حتی المقدور ساعت‌های کمی را در خارج از منزل بگذرانید، بخصوص زمانی که هوا سرد و همراه با وزش باد است.

3- در زمستان حتماً از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته را به لب‌های شما برگرداند.

4- اگر مجبور هستید در سرما از منزل بیرون بروید، لب های خود را چرب کنید و با شال یا روسری صورت خود را بپوشانید.

برای مرطوب نگه داشتن محیط می توانید از دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده کنید

5- از لیسیدن لب های خود بپرهیزید، زیرا این کار سبب بدتر شدن خشکی و ترک لب ها می شود.

6- در فصل زمستان هم حتما کرم ضدآفتاب بر روی پوست صورت و لب خود بمالید، زیرا به دلیل خشکی بیشتر لب ها در زمستان، تأثیر آفتاب نیز بر آنها بیشتر خواهد بود.

7- از مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین استفاده کنید، مانند سبزیجات و از غذاهای چرب کمتر استفاده کنید.

8- کرم ویتامین E تهیه کنید و قبل از خواب آن را بر روی لب های خود بمالید. ویتامین E سبب نرمی و مرطوب شدن پوست لب می شود.

9- کرم شیر تهیه کنید و چند بار در روز بر روی لب های خشکیده خود بزنید تا لایه مرده پوست شما را بردارد و بافت نرم را جایگزین آن کند.

10- مقداری کمی گلیسیرین را با عسل مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز بر روی لب های خود بمالید تا ترک های لب برطرف شود.

11- برای مرطوب کردن لب می توانید مقداری گل سرخ خشک خردشده را با گلیسیرین مخلوط و آن را برای لب هایتان استفاده کنید. یک پیمانه گل سرخ و دو پیمانه گلیسیرین برای تهیه این مخلوط کافی است.

از لیسیدن لب های خود بپرهیزید، زیرا این کار سبب بدتر شدن خشکی و ترک لب ها می شود

12- برای مرطوب نگه داشتن محیط می توانید از دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده کنید، به خصوص در شب برای حفظ رطوبت محیط.

13- انواع صابون ها، لوسیون ها، مواد آرایشی و بهداشتی می توانند سبب ایجاد حساسیت پوستی و ترک پوست شوند .اگر احتمال می دهید به این مواد حساسیت دارید، از مصرف آنها خودداری کنید.

14- ژل آلوئه ورا را روی لب های ترک خورده و آفتاب سوخته خود بمالید. معمولاً ژل آلوئه ورا همراه با لیدوکائین است که نوعی داروی ضد درد است و ناراحتی های ناشی از ترک خوردگی لب ها را بهبود می بخشد .این ژل را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

15- می توانید از روغن خردل و کنجد یا نارگیل برای مرطوب کردن لب خود استفاده کنید .

منابع:

تک رژ

تبیان

جام جم

بانوی شهر