در طول دوره قاعدگی زنان ، زوج های سالمی که از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نمیکنند ، ۲۰ درصد احتمال بارداری دارند . اگر قصد بچه دار شدن داشته باشید و یا نداشته باشید در هر دوصورت برای شما بسیار مهم است که زمان تخمک گذاری را بدانید .

6 روش خانگی برای تشخیص روز تخمک گذاری
6 روش خانگی برای تشخیص روز تخمک گذاری

تخمک در هرماه یکبار آزاد شده و بین ۱۲ الی ۲۴ ساعت زنده می ماند . شاید به نظر برسد که در این صورت در هر ماه فقط یک روز برای بارداری مناسب است . در صورتی که این طور نیست . هر اسپرم قادر است تا ۶ روز در محیط مناسب زنده بماند . یعنی اگر اسپرم ۶ روز قبل از تخمک گذاری وارد بدن شده باشد ، بازهم احتمال بارداری وجود دارد . به یاد داشته باشید که حتی یک اسپرم کافیست تا بارداری اتفاق بیافتد .

در صورتی که تمایل به بارداری و حاملگی دارید بسیار مهم است که در روزهای نزدیک به تخمک گذاری اقدام به بارداری نمایید تا احتمال حاملگی افزایش یابد .

زمان تخمک گذاری در زنان

تخمک گذاری معمولا در نیمه اول هر دوره عادت ماهانه اتفاق می افتد . هر عادت ماهانه به صورت معمول ۲۴ الی ۲۸ روز طول میکشد . ولی در برخی مواقع میتواند تا ۳۴ روز ادامه پیدا کند . ویا پریود ماهانه به صورت نامنظم در هر ماه اتفاق بیافتد . همه این تغییرات میتواند در تخمین زمان تخمک گذاری تاثیر گذار باشد .

چطور میتوانم زمان تخمک گذاری را تشخیص دهم ؟

این رایج ترین سوال در بین خانم هاست . روش های زیر ، رایج ترین راه های تشخیص زمان تخمک گذاری هستند.

۱ – استفاده از تقویم چرخه قاعدگی :

چرخه قاعدگی خود را در طول چند ماه یادداشت کنید . این کار میتواند کمک زیادی برای تشخیص زمان تخمک گذاری باشد . در صورتی که دوره پریود شما ۲۸ روزه باشد ، معمولا روز چهاردم قاعدگی ، روز تخمک گذاری میباشد . ولی در صورتی که قاعدگی نامنظمی دارید تعیین دقیق زمان تخمک گذاری کمی مشکل است . معمولا در صورتی که از زمان شروع پریود ، ۱۴ الی ۱۶ روز به عقب بشمارید زمان تخمک گذاری شما به دست می آید .

۲ – به تغییرات بدن خود توجه کنید :

اکثر خانم ها در زمان تخمک گذاری ، احساس درد و گرفتگی در کمر و شکم خود دارند . این درد و گرفتگی معمولا در یک طرف بدن اتفاق می افتد و یکی از علائم رایج تخمکگذاری میباشد . به این حالت ، میتل‌اشمرتز گفته میشود که ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد .

۳ – توجه به تغییرات درجه حرارت بدن :

در طول ماه به صورت روزانه دمای بدن خود را کنترل کنید . بدن خانم ها قبل از آزاد سازی تخمک ، تولید هورمون پروژسترون را آغاز میکند . تولید این هورمون باعث افزایش دمای بدن میشود. محققان معتقد هستند که با اولین روز تغییر دمای بدن ، شما ۱۲ ساعت فرصت دارید تا اقدام به بارداری نمایید . برای دریافت نتیجه بهتر ، باید چند ماه دمای بدن خود را اندازه گیری نمایید تا به صورت تقریبی زمان تخمک گذاری خود را در هر ماه بدانید و از دو الی سه روز قبل از تخمک گذاری اقدام به بارداری نمایید . ( برای جلوگیری طبیعی از بارداری هم دانستن این روز بسیار مهم است ) معمولا در هر ماه ، در نیمه اول دوره قاعدگی دمای بدن بالاتر از نیمه دوم دوره پریود است .

۴ – بررسی تغییرات دهانه رحم :

در طول دوره تخمک گذاری ، دهانه رحم کمی بازتر شده و اجازه میدهد تا اسپرم ها به راحتی از آن عبور کنند. بعد از تخمک گذاری ، به مرور دهانه رحم بسته خواهد شد . برخی از زنان این تغییر را میتوانند احساس کنند. دهانه رحم در حالت عادی ، بسته و تقریبا سفت است . ولی در زمان تخمک گذاری کمی باز شده و نرم میشود .

۵ – افزایش ترشحات زنانه :

در زمان تخمک گذاری ، ترشحات زنانه بسیار افزایش پیدا میکند . این ترشحات رابطه جنسی را راحت تر کرده و بدن زن را برای عبور راحت تر اسپرم به سمت تخمک آماده میکند. بعد از زمان تخمک گذاری این ترشحات به مرور کمتر شده و در برخی زنان کامل از بین میرود .

۶- استفاده از کیت های تعیین زمان تخمک گذاری

این کیت ها با استفاده از هورمون های موجود در ادرار ، زمان تخمک گذاری را تعیین میکنند . استفاده از این کیت ها بسیار آسانتر از روش های قبلی بوده و بدون نسخه در داروخانه ها به فروش میرسد . برای استفاده از کیت تعیین تخمک گذاری بهتر است از دومین ادرار در شروع هر روز استفاده نمایید . در صورتی که سیکل عادت ماهیانه شما ۲۸ روز میباشد ، بهترین زمان برای انجام از روز یازدهم عادت ماهانه به مدت یک هفته میباشد . در صورتی که سیکل قاعدگی شما ۲۶ الی ۳۵ روز میباشد ، بهترین زمان بین روزهای ۱۳ الی ۲۰  خواهد بود . لطفا توجه داشته باشید که اگر قاعدگی نامنظمی دارید ، این روش برای شما اصلا مناسب نیست .

تهیه و ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی همراه باعلم