چگونه سیستم ایمنی بدن خود را برای مقاومت در برابر بیماری ها تقویت کنیم؟

روش های اصولی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
روش های اصولی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با بروز هر زمینه ی بیماری در فصول سال، شما مریض می شوید در حالی که دوستان و آشنایانتان در سلامت به سر می برند. در این خصوص باید سیستم ایمنی بدن خود را دچار مشکل بدانید. بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن که شبکه ای از سلول ها و اندام ها است و از شما در مقابل بیماری ها مراقبت می کند در این خصوص کمک دهنده خواهد بود. در واقع پزشک متخصص این موضوع معتقد است اینکه شما تا چه حد بیمار می شوید تا یک اندازه به ژن های شما مرتبط است و علاوه بر آن مرتبط به باکتری ها و ویروس هایی است که در معرض آن هستید.

اما سبک زندگی شما نیز کلیدی است:

ورزش، استراحت، و میزان استرسی که تجربه می کنید و … . بنابراین در ادامه مواردی ذکر می شود که در این خصوص به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهند نمود.

۱- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

رژیم غذایی خود را تغییر دهید
رژیم غذایی خود را تغییر دهید

پزشکان می گویند برخی از رژیم های غذایی دارای پروتئین کمی هستند در حالی که بدن شما برای ساخت گلبول های سفید خون و استقامت سیستم ایمنی بدن به پروتئین نیاز دارد. بسیاری از غذاها غنی از پروتئین هستند مانند گوشت و ماهی بدون چربی که همچنین فراهم کننده ی دیگر مواد مغذی تقویت کننده ایمنی بدن مانند آهن، روی، ویتامین های B و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. از طرفی خوردن ترکیب مناسبی از غذاها به منظور دریافت مجموعه ی کامل مواد مغذی نیز ضروری است:

تامین پروتئین مورد نیاز بدن از وعده های غذایی:

تامین پروتئین مورد نیاز بدن از وعده های غذایی:
تامین پروتئین مورد نیاز بدن از وعده های غذایی:

بهتر است برای دریافت پروتئین، جذب آن را در وعده های مختلف غذایی خود بگنجانید. به طور مثال از ماست در صبحانه، فنجانی از حبوبات در سالاد ناهار، از یک مشت مغز بادام برای میان وعده و تقریبا از ۹۵ گرم مرغ در شام استفاده کنید.

مصرف روزانه ی میوه و سبزی:

بر طبق تحقیقات، خوردن وعده های زیاد میوه و سبزیجات( ۸ یا ۹ وعده) در روز خطر ابتلا به سرماخوردگی را در حدود ۲۵ درصد کاهش می دهد.

استفاده از ماهی:

استفاده از ماهی
استفاده از ماهی

ماهی قزل آلا، ماهی خال خال یا ماهی تُن می بایست دو بار در هفته یا بیشتر استفاده شوند. این ماهی ها غنی از امگا ۳ هستند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش داده و احتمالا” سطح سلول های مبارزه کننده با ویروس ها مانند سلول های T کمک دهنده به ایمنی بدن را افزایش دهند.

۲ – این قرص ها را انتخاب کنید

با وجود آنکه داروخانه ها پر از داروهای تقویت کننده ایمنی بدن شما هستند اما شواهد قدرتمندی برای دو نوع از دارو در این خصوص وجود دارد:

ویتامین D :

پزشکان می گویند ویتامین D باعث افزایش سلول های T می شود. از آن جهت که دریافت ویتامین D تنها از طریق غذا برای شما سخت است بنابراین نیاز به مکمل ها دارید. پزشکان می توانند در مصرف نوع خاص مکمل ویتامین D مورد نیاز شما کمک دهنده باشند.

پروبیوتیک ها:

پزشکان می گویند که این مکمل ممکن است خطر ابتلا به عفونت های مجاری تنفسی فوقانی را حدود ۱۲ درصد کاهش دهد.همچنین آن ها معتقدند که پروبیوتیک ها ممکن است فعالیت سلول های سفید خون را افزایش دهند. بنابراین به نظر می رسد که استفاده از این مکمل به افزایش قدرت ایمنی بدن کمک می کند.

۳ – ورزش و باشگاه های ورزشی

 

در مطالعات سال ۲۰۱۰ مشخص شد افرادی که حداقل در ۵ روز هفته فعال هستند طول مدت سرماخوردگی خود را به نصف کاهش می دهند. بررسی دیگری که انجام شده نیز نشان داد افرادی که بعد از دریافت واکسن آنفولانزای خود به ورزش پرداختند تقریبا” پاسخ ایمنی بدن خود را دو برابر کردند. این موارد به این خاطر است که ورزش به احتمال زیاد موجب افزایش موقت سلول های ایمنی بدن می شود. چگونه می توان از این فرصت استفاده کرد؟در ۵ روز هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اما نباید ورزش را به حالت افراط برسانید به طوری که ورزش شدید و بالاتر از ۹۰ دقیقه می تواند بدن شما را تحت فشار قرار دهد کند و ایمنی شما را به میزان سه روز کاهش دهد.

۴ – بر استرس خود مسلط شوید

تامین فیزیکی بدن تنها کاری نیست که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.پزشک متخصص این موضوع می گوید که فشارهای احساسی و استرس باعث می شود که بدن شما هورمون های کورتیزول و آدرنالین آزاد کند که باعث کاهش سلول های T می شود. بنابراین باید با روش هایی این مشکل را برطرف کنید:

خنده:

خندیدن می تواند به مقاومت شما به خوبی کمک کند. یک مطالعه ی دانشگاهی نشان داد که خنده باعث تقویت سلول های کشنده ی طبیعی بدن برای مبارزه با ویروس و سرطان می شود.
دعا کردن:

افرادی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می کنند سطوح بالای پروتئین های افزایش دهنده ی التهاب بدن را تقریبا” به نصف کاهش می دهند. از طرفی اگر همیشه به مراسم مذهبی دسترسی ندارید دعا و مناجات فردی نیز می تواند به شما کمک کند.

تهیه و ترجمه اختصاصی / بخش تحریریه مجله اینترنتی باعلم دات نت