۸ راه سرایت آنفولانزا و انتقال سرماخوردگی

 

عواملی که می تواند شما را در معرض آنفولانزا قرار دهد اما شما آن ها را نمی دانید
عواملی که می تواند شما را در معرض آنفولانزا قرار دهد اما شما آن ها را نمی دانید

عواملی که می تواند شما را در معرض آنفولانزا قرار دهد اما شما آن ها را نمی دانید

شما ممکن است که برای اجتناب از آلودگی به ویروس آنفولانزا به روش های شناخته شده ای همچون شستن منظم و با دقت دست ها و دوری ازجمعیت هایی که به آسانی این ویروس را منتقل می کنند روی آورده باشید اما شما هنوز هم ممکن است که از طریق عوامل غیرمنتظره دیگری در معرض خطر قرار داشته باشید. بنابراین بهتر است تا از عواملی که متوجه آن ها نیستید شناخت کافی به دست آورید

۱٫اضطراب بیش از حد

در بیم و هراس بودن برای ابتلا به یک بیماری می تواند واقعا شما را مبتلا به آن بیماری کند. با این حال پرهیز از ابتلا به بیماری کار راحتی است اگر که روش مناسبی برای آن در نظر داشته باشید و خود را با اضطراب بیهوده آزار ندهید. در واقع تحقیقات نشان می دهد که تاثیر اضطراب می تواند در انواع متنوعی از ناراحتی ها مانند ریفلاکس اسید معده، بی خوابی، مشکلات پوستی، افسردگی و… ظاهر شود. بنابراین نباید تعجب برانگیز باشد که اضطراب اضافی نسبت به چیزی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف نموده و شما را برای جذب انواع بیماری ها آسیب پذیرتر نماید.

پرهیز از ابتلا به بیماری کار راحتی است
پرهیز از ابتلا به بیماری کار راحتی است

۲٫تماس نزدیک با افراد آلوده

به عنوان یک عامل مهم، تماس نزدیک با افراد آلوده یکی از ساده ترین راه های انتقال ویروس است. این بدان معنا نیست که شما باید در تمام فصل هایی که امکان ابتلا به آنفولانزا وجود دارد فردی ضد اجتماع شوید اما باید از زمینه های بین فردی انتقال ویروس آگاهی داشته باشید. به طور مثال اگر در وضعیتی قرار دارید که سلام یا خداحافظی فیزیکی (بغل کردن) ضروری می باشد سعی کنید که بعد از آن با دست های خود دهان یا چشم ها را لمس نکنید مگر وقتی که آن ها را بشویید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیمای ها توصیه می کنند که بهتر است به اندازه شش قدم از افراد بیمار فاصله داشته باشید تا توانایی انتقال ویروس کاهش یابد. به عنوان اقدامات احتیاطی نیز از در آغوش گرفتن و بوسیدن اجتناب کنید.

۳٫سیگار کشیدن

سیگار کشیدن، موهای باریک راه های بینی و شش ها را که به عنوان عاملی محافظ به حساب می آیند ضعیف می کند که این موضوع می تواند شما را مستعد پذیرش حملات میکروب ها کند. پزشکی در این خصوص می گوید که آسیب های ریه در اثر سیگار، می تواند افراد را در معرض خطرات عوارض جدی تری قرار دهد. در واقع افرادی که مداوما” سیگار می کشند همواره بیش از دیگران نسبت به عفونت های شدید ویروسی تنفسی آسیب پذیر هستند. آن ها ریه های آسیب دیده ای دارند که باعث می شود بیشتر در معرض بیماری هایی مانند ذات الریه قرار گیرند.

ورزش بیش از حد، می تواند مقاومت بدن شما برای مبارزه با استرس های فیزیکی اضافی را دچار مشکل نماید
ورزش بیش از حد، می تواند مقاومت بدن شما برای مبارزه با استرس های فیزیکی اضافی را دچار مشکل نماید

۴٫رفتن به ورزشگاه

برخی از رفتارها که می توانند در میزان معمول خود شما را سالم نگه دارند با انجام بیش از حد، سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف خواهند نمود. برای مثال ورزش بیش از حد، می تواند مقاومت بدن شما برای مبارزه با استرس های فیزیکی اضافی را دچار مشکل نماید خصوصا” اگر شما به اندازه ی کافی نخوابید، آب کافی ننوشید و مواد لازم را به بدن خود نرسانید. متاسفانه سالن بدنسازی نیز یک محل مناسب برای انتقال ویروس ها است. استفاده ی همگانی از تردمیل، نیمکت ها، اتاق ها و … حتی میکروب هایی که احتمالا در کیف های ورزشی شما به خانه ی تان منتقل می شوند از عوامل این موضوع هستند.منظور این بحث آن نیست که شما از ورزش کناره گیری کنید؛ اما باید با رعایت نکات بهداشتی خود را از انتقال هر گونه میکروبی که ممکن است در معرض آن باشید محفوظ نگه دارید.

خود را از انتقال هر گونه میکروبی که ممکن است در معرض آن باشید محفوظ نگه دارید.
خود را از انتقال هر گونه میکروبی که ممکن است در معرض آن باشید محفوظ نگه دارید.

۵٫شستشوی نامناسب دست ها

با وجود تاکید فراوان بر شستن دست ها به نظر می رسد که بسیاری از مردم هنوز دست خود را به طور صحیح شستشو نمی دهند. در تحقیقی که به این منظور صورت گرفت با وجود آنکه اصول بهداشتی به طور کلی، شستشوی ۱۰ مرتبه ی دست ها را در روز، برای جلوگیری از آنفولانزا توصیه می کنند اما ۳۹ % افراد مورد تحقیق قرار گرفته عنوان کردند که به ندرت دست خود را بعد از عطسه یا سرفه کردن می شویند یا حتی هرگز نمی شویند. نیمی از افراد نیز که شستشو را انجام می دهند زمان کمتری، ه طور مثال ۱۵ ثانیه یا کمتر به شستن دست ها مبادرت می ورزند درحالی که برای شستشوی مناسب دست ها نیاز به شستشوی ۲۰ ثانیه ای یا بیشتر می باشد. از طرفی در شستن دست ها می بایست تمام سطوح دست ، بین انگشتان و… را شستشو دهید؛دست ها را کاملا خشک کنید و حتی درِ خروجی را با دستمال توالت باز کنید تا از تمیز ماندن دست ها اطمینان حاصل پیدا کنید.

۶٫ ماسک صورت، بایدها و نبایدهای آن

با وجود آنکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، استفاده از ماسک صورت را در خانه ها و محیط حرفه ای توصیه نمی کنند اما هنوز هم برخی از افراد تمایل به استفاده از ماسک ها داشته و خصوصا” آن را برای جلوگیری از خطرات آنفولانزا و مجاورت با افراد مبتلا به آن به کار می گیرند. تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که ماسک ها می توانند به جلوگیری از انتشار آنفولانزا کمک نمایند. با این حال اگر تمایل به استفاده از ماسک دارید باید نحوه ی استفاده از آن را نیز بلد باشید. به طور مثال پزشکان معتقدند که ماسک ها ویروس ها را انباشته می کنند بنابراین شما باید مطمئن باشید که ماسک به دهان، چشم و بینی شما متصل نیست؛ می بایست با دقت آن ها را بیرون بیاورید و دست خود را حتما بشویید. همچنین می توانید ماسک را به وسیله ی بندهای پشتی آن بردارید تا از دست زدن به جلوی ماسک که بیشترین آلودگی را دارد جلوگیری کنید.

نتیجه تصویری برای ‪flu‬‏

۷٫مصرف بیش از حد برخی داروها

بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری آنفولانزا می بایست در میزان صحیح خود مورد استفاده قرار بگیرند. به طور مثال برخی از والدین داروهای ضد ویروسی مانند “تامیفلو” را برای درمان کودکان خود مورد استفاده قرار می دهند با وجود اینکه اکثر افراد به چنین داروهایی نیاز ندارند. از طرفی در صورت عدم اطلاع از دوز لازم این دارو و همچنین مصرف غیر ضروری آن می تواند خطر ویروس را افزایش دهد چرا که ویروس در مقابل این داروها مقاوم می شود.

ویروس در مقابل این داروها مقاوم می شود
ویروس در مقابل این داروها مقاوم می شود

۸٫سرخوشی و نگران نبودن

اگرچه در اولین عامل از نگرانی بیش از حد و تاثیرات مخرب آن سخن به میان آمد اما در واقع یک رویکرد سالم برای مواجهه با فصول شیوع آنفولانزا موقعیتی است که در بین حالاتی همچون بی تفاوتی و اضطراب بیش از حد قرار می گیرد. ممکن است شما فرض کنید که بسیار جوان، بسیار سالم و… هستید؛ بنابراین دچار آنفولانزای سختی نخواهید شد و این موضوع تا حدودی صحیح است و نوعا” بیماران مبتلا به آنفولانزای پرخطر، افراد دست کم ۶۵ ساله، زیر ۲ سال یا زنان باردار هستند یا کسانی هستند که شرایط دارویی خاصی دارند؛با این وجود گروهی که تحت عنوان گروه سالم لحاظ می شوند نباید کاملا خود را شکست ناپذیر بدانند و می بایست روش های جلوگیری از آنفولانزا را به طور جدی دنبال نمایند.