راهنمای گام به گام خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان (بخش دوم)

راهنمای گام به گام خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان (بخش دوم)

پس از گذشتن از قسمت‌های سخت و چالش‌های اولیه برای شروع زندگی مشترک، نوبت به مرحله شیرین خرید جهیزیه می‌رسد. مرحله‌ای که هر زوج جوانی به آن می‌رسند و وسایل موردنیاز برای شروع یک زندگی مشترک را تهیه می‌کنند. شاید برای بعضی از زوج‌های جوان خرید جهیزیه چالشی سخت باشد اما به شما قول می‌دهیم با رعایت چند نکته بتوانید به راحتی از پس این چالش بربیایید.

در بخش اول راهنمای خرید، نکات مورد نیاز و اساسی برای خرید یخچال و جاروبرقی را مطرح کردیم. در این قسمت بهترین نکات برای خرید راحت و مطمئن ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و مایکروویو را به شما می‌گوییم و شما را در این مسیر راهنمایی می‌کنیم.

همانطور که گفتیم قسمت اصلی جهیزیه، خرید لوازم خانگی بزرگ مثل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ظرفشویی است که بار بزرگی از روی دوش شما برمی‌دارد و خیال شما را راحت‌ می‌کند. برای خرید لوازم آشپزخانه، ابتدا تصویر نهایی آشپزخانه خود را به خوبی تجسم کنید. پس از بررسی امکانات و ابعاد فضایی که در اختیار دارید، باید بودجه‌بندی کنید و طبق آن پیش بروید.

 

ماشین لباسشویی                                                 

بعد از خرید یخچال و اجاق گاز، نوبت به خرید ماشین لباسشویی می‌رسد. چند نکته ساده اما مهم که باید قبل از به بازار رفتن به آن‌ها توجه کنید. انواع ماشین لباسشویی های ال جی و سامسونگ و بوش، مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی را با ظرفیت‌ و ابعاد بیرونی متفاوت تولید می‌کنند. نکته اول اینکه شما باید جایی که ماشین لباسشویی در آن قرار می‌گیرد را در نظر بگیرید و فضای بین کابینت‌ها را دقیق اندازه گیری‌کنید. نکته مهم در اندازه‌گیری، درنظر گرفتن فضای خالی بین لوازم خانه با دیوار یا کابینت است. همیشه بین 3 تا 8 سانتی‌متر در طرفین، 10 تا 15 سانتی‌متر در قسمت پشت و حداقل 3 سانتی‌متر فضا بین ماشین لباسشویی تا زیر کابینت (برای ماشین لباسشویی ‌های درب از جلو) در نظر بگیرید. این فضا اجازه می‌دهد تا هوا به خوبی جریان داشته باشد و همینطور می توانید با مراجعه به این صفحه ایده هایی جالب برای محل قرارگیری ماشین لباسشویی در منزل بگیرید. اگر هم به دنبال ماشین لباسشویی هستید که درب آن از بالا باز شود، مثل ماشین لباسشویی‌های نیمه اتوماتیک یا ماشین لباسشویی‌های سطلی، لازمه بخشی از آشپزخانه که خالی است و کابینت ندارد را برای این نوع ماشین لباسشویی در نظر بگیرید.

راهنمای گام به گام خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان (بخش دوم)
washing machine for dowry

میزان مصرف آب و مصرف انرژی را همیشه در نظر بگیرید. ماشین لباسشویی از وسایل پر کاربرد است که عمر زیادی دارد و به همین دلیل زمان زیادی در کنار شما می‌ماند پس بهتر است فقط میزان استفاده امروزه خود را درنظر نگیرید، چرا که ممکن است در آینده تعداد افراد خانواده شما تغییر کند و نیاز به ظرفیت متفاوتی داشته باشید.

در مورد عملکرد و برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی، فروشگاه‌های اینترنتی مرجع خوبی برای کسب اطلاعات در مورد هر کالای برقی هستند. می‌توانید با بررسی جدول مشخصات کالاها تمام اطلاعات مورد نیاز خود را یادداشت کنید تا هنگام خرید چیزی از قلم نیاندازید.

 

ماشین ظرفشویی

با توجه به سبک زندگی امروزی، وقت برای کنار ظرفشویی ایستادن و ظرف شستن وجود ندارد و ماشین ظرفشویی از واجبات هر خانه‌ای شده‌ است. حتما شما هم دوست دارید که یک ماشین لباسشویی داشته باشید که ظرف‌های شما را برق بیاندازد و بی صدا کار کند. ماشین ظرفشویی‌های امروزی بهتر تمیز می‌کنند، با صدای کمتری کار می‌کنند و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند.

راهنمای گام به گام خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان (بخش دوم)
dish washer for dowry

برای اینکه بتوانید ماشین‌ظرفشویی مناسب خود را راحت انتخاب کنید باید به چند سوال ساده جواب دهید. چقدر بودجه برای ماشین ظرفشویی در نظر گرفتید؟ چند بار در روز از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید؟ زیاد آشپزی می‌کنید یا کم؟ ماهیتابه و قابلمه‌های بزرگ دارید یا ظرف‌های معمولی؟ صدای ماشین ظرفشویی چقدر برای شما اهمیت دارد؟ نکاتی که برای شما اهمیت دارد را یادداشت کنید تا هنگام خرید فراموش نکنید.

قیمت ماشین های ظرفشویی رومیزی و توکار به چند عامل از جمله ظرفیت آن بستگی دارد. اگر یک خانواده بزرگ دارید یا اگر حرفه‌ای آشپزی می‌کنید و روزانه ظرف‌های کوچک بزرگ زیادی در منزل شما استفاده می‌شود، به یک ماشین ظرفشویی بزرگ احتیاج دارید که بتوانید هر بار حجم زیادی ظرف را در آن قرار دهید. ماشین ظرفشویی‌های جدید، ظرف‌ها را با فشار مقطعی آب تمیز می‌کنند و برنامه‌های مختلفی برای شستشو دارند که استفاده را برای شما راحت‌تر از قبل می‌کند. مثلا برنامه شستشوی شبانه در وقت و مصرف انرژی خیلی صرفه‌جویی می‎‎کند. شما می‌توانید هر روز صبح ظرف‌های تمیز را از ماشین ظرفشویی تحویل بگیرید و در کابینت بچینید بدون اینکه مجبور باشید در ساعت‌های اوج مصرف ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید. در کل همیشه قبل از خرید لوازم برقی به برچسب انرژی آن توجه کنید. لوازم برقی که رده مصرف انرژی آن‌ها زیر A قرار گرفته، ماهانه هزینه زیادی برای پرداخت برق روی دست شما می‌گذارد.

راهنمای گام به گام خرید جهیزیه برای زوج‌های جوان (بخش دوم)
microwave oven for dowry

اجاق مایکروویو

ماکروویوها و اجاق مایکروویوها را نمی‌توان در خرید جهیزیه در نظر نگرفت چرا که در زندگی مدرن امروزی، مایکروویوها به کالاهای بسیار کاربردی تبدیل شده‌اند. مایکروویوهای رومیزی پرطرفدارترین نوع مایکروویو هستند و می‌توان آن‌ها را در هر آشپزخانه‌ای دید. کمبود وقت در زندگی امروزی باعث شده تا خیلی بیشتر از گذشته، از کالاهایی مثل مایکروویو استفاده کنیم چراکه غذا را در سریع‌ترین زمان حاضر می‌کنند. اینکه مایکروویو فقط مخصوص غذاهای نیمه آماده و پاپ کورن درست کردن است یک باور قدیمی است. امروزه مایکروویوها با قابلیت‌های زیاد، توان پخت انواع غذاها را دارند.

برنامه‌های اتوماتیک و از پیش تعریف شده‌ای که در انواع مدل های دستگاه ماکروفر و سولاردام وجود دارد، معمولا برنامه‌های یخ‌زدایی، برنامه پخت گوشت، مرغ و ماهی است. همچنین امکان تنظیم درجه قدرت و زمان در اکثر مایکروویوهای جدید وجود دارد. گریل، اینوکشن، سنسور پخت و امکانات ویژه به نسبت قیمت مایکروویو به قابلیت‌های آن اضافه می‌شود. اما این به این معنی نیست که باید پول زیادی برای خرید مایکروویو صرف کنید. شما باید قبل از خرید بررسی کنید که چه چیزی از یک مایکروویو می‌خواهید. آیا می‌خواهید یک آشپزی سریع را تجربه کنید یا فقط به گرم کردن غذا اکتفا می‌کنید. برای آشپزی کردن با استفاده از مایکروویو شما ابتدا باید به خوبی دفترچه راهنمای مایکروویو خود را مطالعه کنید تا بتوانید با چند کلید و در زمان کوتاه یک غذای جدید تهیه کنید.

سپس اندازه مایکروویو مورد نظرتان را مشخص کنید. مایکروویو در ایران معمولا براساس لیتر اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت مایکروویوها در بازار از 20 لیتر شروع شده و تا 50 لیتر می‌رسد. برای خانواده‌های پر جمعیت و کسانی که می‌خواهند با مایکروویو آشپزی کنند، یک مایکروویو بزرگ با ظرفیت بالای 35 لیتر پیشنهاد می‌کنیم.

قبل از رفتن به بازار بودجه خود را مشخص کنید. برندهای مختلف مثل ال‌جی، پاناسونیک، سامسونگ، هاردستون، فلر و غیره، با توجه به نیازهای مختلف مشتریان، مدل‌های مختلف مایکروویو را طراحی کرده‌اند. پس نگران پیدا کردن قیمت مناسب نباشید.