آشنایی با داروهای سرماخوردگی رایج

هنگامی که شما دچار سرماخوردگی می شوید عموما” داروهای مختلفی پیش روی شما قرار دارد که ممکن شما را گیج کند .اما عموما” بسیاری از داروهای سرماخوردگی قابل شناسایی هستند وکلید شناسایی این داروها آن است که مواد دارویی تشکیل دهنده ی آن ها را بررسی کنید و داروهای مناسب در خصوص علائم خود را شناسایی کنید .بنابراین با وجود تجویز پزشک خود بهتر است که با شناسایی داروها آن ها را با علائم خود تطبیق دهید . در ادامه راهنمای آشنایی با چند داروی سرماخوردگی رایج بزرگسالان ارائه می شود.

توجه : توصیه های پزشکی این سایت جایگزین تشخیص و تجویز پزشک نیست . قبل از ههرگونه مصرف دارو ، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای درمان سرماخوردگی

NSAID ها که با عنوان داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی شناخته می شوند با التهاب مبارزه می کنند و تب را کاهش می دهند. بنابراین به نظر می رسد که برای مواردی همچون گلو درد ، سر درد یا در عضلانی و تب انتخاب مناسبی باشند

نتیجه تصویری برای ایبوپروفن

.قرص های شناخته شده ای همچون : ایبوپروفن ، آسپرین و ناپروکسن و … در این دسته قرار دارند .در واقع بسیاری از ترکیبات داروهای سرماخوردگی شامل یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

_دلایل اجتناب و عوارض جانبی مصرف این نوع داروها  :

اگر پیش از این ، از انواع مختلف NSAID ها برای مشکلاتی همچون لخته شدن خون ،روماتیسم مفصلی یا دیگر انواع مشکلات و بیماری ها استفاده کرده اید ، می بایست برای استفاده از این نوع داروها در درمان سرماخوردگی با پزشک خود صحبت کنید .NSAID ها همچنین می توانند برای معده ی شما مشکل ساز باشند؛ بنابراین بهتر است اگر ریفلاکس اسید معده یا زخم معده دارید از داروهای دیگری برای درمان خود استفاده کنید .NSAID ها همچنین می توانند سبب آسم 10 تا 20 درصدی در افراد مبتلا به آسم باشند .

استامینوفن

استامینوفن به میزان زیادی در داروهای سرماخوردگی یافت می شود. اگر تب ، تیرکشیدن و درد دارید استامینوفن انتخاب مناسبی به شمار می آید .

نتیجه تصویری برای استامینوفن
_دلایل اجتناب و عوارض جانبی استامینوفن

افرادی که دچار مشکلات کبد هستند و به طور مثال بیماری های خاصی همچون هپاتیت و سیروز ( التهاب شدید کبد) دارند باید از استفاده ی استامینوفن اجتناب کنند. نکته ی مهم آن است که بیش از میزان توصیه شده از استامینوفن استفاده نکنید و یا از محصولاتی ترکیبی استامینون استفاده کنید چرا که استامینوفن برای کبد شما خطر ساز است .

آنتی هیستامین

آنتی هیستامین ها به علائم مربوط به آلرژی افراد ، همچون آبریزش بینی ، عطسه ، اشک ریختن چشم و خارش کمک می کنند.انواع مختلفی از آنتی هیستامین ها از جمله : دیفن هیدرامین ، برومفنیرامین ، لوراتادین (کلاریتین ) و…وجود دارد . اما بر طبق نظر پزشکان به نظر می رسد که آنتی هیستامین ها بهترین انتخاب برای سرماخوردگی نیستند .

نتیجه تصویری برای لوراتادین
_دلیل اجتناب و عوارض جانبی مصرف آنتی هیستامین برای درمان سرماخوردگی

خواب آلودگی و رخوت ناشی از استفاده ی برخی آنتی هیستامین ها می تواند در کار ، رانندگی و سایر فعالیت های روزانه ی شما مداخله داشته باشد و باعث ایجاد مشکل شود.

داروهایی که سرفه را سرکوب می کنند

ترکیبات داروئی مختلفی وجود دارند که به دلیل وجود دکسترومتورفان یا کدئین در خود به عنوان ضد سرفه عمل می کنند و می توانند باعث فرونشاندن سرفه کردن شوند .کدئین که نوعی تسکین دهنده ی مخدر نیز محسوب می شود برای افرادی که سرفه ی شدید دارند تجویز می شود ؛ ولی از آن جهت که کدئین دارویی قوی به حساب می آید ممکن است نیاز به تجویز پزشک داشته باشد .دکسترومتورفان دارویی رایج تر در این خصوص است و در محصولات دارویی در قالب حالت مخفف “DM” شناسایی می شود.

_ دلیل اجتناب

افرادی که نیاز به هوشیاری دارند ( مانند افرادی که به مدرسه یا سرکار می روند) و یا افرادی که در معرض یبوست هستند باید از مصرف کدئین جلوگیری کنند .دکسترومتورفان عوارض جانبی مشابهی دارد (خواب آلودگی و یبوست) اما این موارد در دکسترومتورفان شدت کمتری دارند چرا که خود این دارو نیز نسبت به استامینوفن ضعیف تر است.

فلز روی برای درمان گلو درد

پزشکان معتقدند که روی یک داروی طبیعی است که با شواهد قانع کننده ای در درمان گلو درد موثر عمل می کند.پزشکان قرص های لوزی شکل روی را که برای افراد مبتلا به گلو درد تجویز می شود را پشنهاد می کنند.
_دلیل اجتناب
مشکل اصلی روی آن است که می تواند دهان شما را تحریک کرده و معده ی شما را ناراحت کند.همچنین تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد روی در واقع می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند.

ترکیبات خطرناک

نکته ی مهم در استفاده از داروها آن است که میزان استفاده شده از یک دارو یا ترکیبات مرتبط به یک دارو بیش از حد مورد نیاز نباشد .از طرف دیگر ترکیب کردن داروهای مشابه یا قرار دادن داروها کنار هم می تواند ترکیبات خطرناکی ایجاد کند که این عامل می بایست همیشه مورد توجه در هنگام مصرف باشد .

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم دات نت / https://baelm.net