یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی که برای یک زن ممکن است بیافتد ، پیدا کردن یک توده در سینه است . معمولا خانم ها به محض احساس وجود توده در سینه ، سریعا به فکر سرطان سینه میافتند . در حالی که همه توده های ایجاد شده در بافت سینه به سرطان ختم نمیشوند. بسیاری از این توده ها میتوانند خوش خیم باشند . توده های غیر سمی که ممکن است در سینه ایجاد شوند میتواند کیست های پر از مایع و یا فیبروآدنومfibroadenomas )باشند.

تصویر مرتبط

فیبروآدنوم شایع ترین توده در بافت سینه خانم ها میباشد که 50 درصد توده های ایجاد شده در سینه ، به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی ، را تشکیل میدهد . این توده های های خوش خیم و غیر سمی ، معمولا در اندازه 2 الی 3 سانتی متر مشاهده میشوند ولی گاهی میتوانند تا اندازه 10 سانتی متر نیز رشد کرده و باعث عدم تقارن سینه ها یا حتی هیپرتروفی شوند .

 

هیپرتروفی چیست ؟

هیپرتروفی به افزایش اندازه سلول ها گفته می شود که منجر به افزایش اندازه عضو نیز می شود. (در مقابل، به افزایش تعداد سلول ها هیپرپلازی می گویند.) به بیان دیگر در هیپرتروفی خالص هیچ سلول جدیدی به وجود نمی آید و فقط سلول ها بزرگ تر شده اند و این افزایش حجم به دلیل افزایش سنتز (ساخت) اندامک ها و پروتئین های ساختمانی رخ می دهد. هیپرتروفی زمانی رخ می دهد که سلول ها قادر به تقسیم شدن نیستند (ولی هیپرپلازی یا افزایش تعداد سلول ها نوعی سازش است در سلول هایی که قادر به تکثیر هستند).

هیپرتروفی می تواند فیزیولوژیک یا پاتولوژیک باشد (فیزیولوژیک باشد یعنی در شرایط طبیعی بدن رخ دهد ولی پاتولوژیک باشد یعنی در شرایط غیرطبیعی و آسیب شناختی رخ داده باشد).

 

با وجود این که فیبروآدنوم نیاز به درمان نداشته و به مرور رفع میشود ، برخی از زنان ترجیح میدهند با روش جراحی لامپکتومی ، این توده ها را از سینه خارج نمایند

لامپکتومی چیست ؟
لامپکتومی (به انگلیسی: Lumpectomy) یک عمل جراحی رایج می‌باشد که در آن  بافت غیر طبیعی از سینه برداشته می‌شود. به لامپکتومی عمل جراحی حفظ سینه یا محافظت از سینه نیز گفته می‌شود زیرا بر خلاف ماستکتومی تنها بخشی از سینه برداشته می‌شود. بافت مورد برش در این عمل جراحی معمولاً محدود است و تهاجم به بافت اطراف در طول جراحی وجود ندارد و روشی نسبتاً غیر تهاجمی می‌باشد.

در هر حال در صورتی که در معاینه های ماهانه ای که توسط خودتان انجام میشود متوجه وجود توده در سینه شدید ، قبل از نگرانی و استرس ، به پزشک متخصص مراجعه نمایید . پزشک شما با معاینه دقیق و بررسی سوابق خانوادگی شما و همینطور انجام ماموگرافی یا سونوگرافی اقدام به تشخیص دقیق تر نوع توده خواهد کرد . 

در حالی که وجود هرنوع توده در بافت سینه موجب نگرانی شدید خانم ها میشود ، فیبروآدنوما نباید با سرطان سینه اشتباه گرفته شود . فیبروآدنوما تنها میتواند نشانه ای از افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده باشد . ( که ممکن است اتفاق بیافتد یا هرگز اتفاق نیافتد )

فیبروآدنوما چیست؟

 فیبروآدنوما نوعی توده خوش خیم غیر سرطانی در بافت سینه است که اغلب در دوران نوجوانی و جوانی بروز میکند ولی در تمام سنین احتمال بروز فیبروآدنوما وجود دارد . فیبروآدنوما در موارد نادر ، در سینه آقایان نیز بروز میکند . فیبروآدنوما معمولا از مجراها و کانال های بافت سینه که با چربی احاطه شده اند ، ایجاد شده و رشد میکند .

علائم ونشانه های وجود فیبروآدنوما در سینه

رایج ترین علامت موجود فیبروآدنوما در هنگام لمس سینه به این صورت است :

احساس وجود توده شبیه لاستیک یا سنگ مرمر در بافت سینه که با لمس کردن به راحتی حرکت میکند . این توده به ندرت ممکن است در اثر فشار ، ایجاد درد کند
توده های فیبروآدنوما در دوران بارداری ممکن است ایجاد شده و به سرعت رشد کنند ولی معمولا خودبخود کوچک شده و از بین میروند . ولی توجه داشته باشید که شما به هیچ عنوان نمیتوانید تشخیص دهید که کدام توده فیبروآدنوما است و کدام توده سمی و سرطانی . به همین دلیل به محض احساس وجود توده ، حتما با پزشک مشورت نمایید .

 

دلایل ایجاد توده های فیبروآدنوما و توده های غیر سرطانی در سینه 

هنوز دلیل مشخصی برای ایجاد این توده ها در سینه یافت نشده است . با این حال شواهدی وجود دارد که بروز این توده ها با هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در ارتباط است . همچنین پزشکان عوامل زیر را در بروز این توده ها موثر میدانند .

  • حاملگی
  • هورمون درمانی
  • قرص های پیشگیری از بارداری
  • وجود سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • فعالیت های بدنی سنگین در دوران نوجوانی
  • هیپرپلازی مجاری غیرطبیعی

روش های رایج برای تشخیص توده های غیر سرطانی سینه

اولین گام برای درمان توده های سینه ، تشخیص درست نوع توده سینه میباشد که حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود .

روش های معمول برای تشخیص توده در سینه معمولا شامل موارد زیر میباشد :

  • لمس به صورت دستی توسط پزشک : پزشک شما توسط لمس با انگشتان دست سعی میکند وجود هرگونه توده در سینه را مورد بررسی قرار دهد .
  • ماموگرافی : انجام آزمایش ماموگرافی بیشتر از بابت روحی باعث ناراحتی خانم ها میشود و دردی ندارد . رادیولوژیست ، اشعه ایکس را از بافت سینه عبور میدهد تا وجود هرنوع بافت غیر طبیعی در سینه را بررسی نماید . در صورتی که بافت یا توده ای در سینه مشاهده شود ، معمولا ماموگرافی چند بار تکرار خواهد شد
ماموگرافی بیشتر از بابت روحی باعث ناراحتی خانم ها میشود
ماموگرافی بیشتر از بابت روحی باعث ناراحتی خانم ها میشود
  • سونوگرافی : در صورتی که در ماموگرافی وجود توده غیر طبیعی در سینه تایید شود ، معمولا آزمایش سونوگرافی نیز مورد نیاز است تا تعیین شود که آیا توده با مایع پر شده است یا جرم جامد است . در سونوگرافی سرطانی بودن توده موجود در سینه مشخص نمیشود .
  • ماموگرافی 3D : ماموگرافی سه بعدی روش تقریبا جدیدی برای تشخیص توده های سینه است که در آن پزشک میتواند با دقت بیشتری بر روی توده موجود در سینه تمرکز کند
  • بیوپسی با سوزن : یکی از ناخوشایندترین روش های تشخیص نوع توده در سینه ، بیوپسی با سوزن میباشد . در صورتی که در آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی وجود توده در سینه تایید شود ، پزشک شما با استفاده از سوزن بیوپسی مقداری از مواد و مایع درون توده موجود در سینه را بیرون میکشد . بیوپسی معمولا برای خانم ها بسیار ناخوشایند و همراه با کمی درد است .
بیوپسی با سوزن : یکی از ناخوشایندترین روش های تشخیص نوع توده در سینه
بیوپسی با سوزن : یکی از ناخوشایندترین روش های تشخیص نوع توده در سینه
  • جراحی : ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد برای نمونه برداری از توده سینه ، اقدام به جراحی باز نماید . در این صورت معمولا بخشی از توده و یا کل توده سینه از بدن خارج شده و مورد آزمایش قرار میگیرد .

در صورتی که توده موجود در سینه ، غیر سمی و غیر سرطانی تشخیص داده شود ، معمولا نیازی به درمان نیست و این توده ها به مرور زمان از بین میروند . ولی در صورتی که توده بسیار بزرگ باشد و موجب درد و ناراحتی فرد شود و باعث ایجاد عدم تقارن سینه شود ، ممکن است پزشک معالج با جراحی ، اقدام به برداشتن توده نماید .

10 توصیه برای جلوگیری از بروز توده در سینه و پیشگیری از سرطان سینه 

در حالی که پزشکان به صورت دقیق نمیدانند دلیل ابتلا به سرطان سینه و فیبروآدنوم چیست ، ولی برخی از اقدامات میتواند احتمال ابتلا به این مشکلات و بیماری ها را کاهش هد.

1 – تا جایی که میتوانید میوه ها و سبزیجات تازه و ارگانیک بخورید

مطالعات مراکز تحقیقاتی امریکا و اروپا نشان داده است که مصرف میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه و فیبروآدنوم ها را کاهش دهد . در این تحقیقات توصیه ویژه ای به مصرف روغن کنجد شده است . این روغن دارای اسیدهای چرب اشباع شده میباشد که در کنار ورزش منظم میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه و توده های سینه را کاهش دهد .

2- از گوشت سفید غیر هورمونی و لبنیات استفاده کنید

3 – زغال اخته : زغال اخته حاوی ویتامین های C و K، منگنز و فیبر، و همچنین فیتوکمیکال های کورستین، واکساترول و پترواستیلبن میباشد که به طور شگفت انگیزی خاصیت ضد سرطانی دارد .

4 – تخم کتان : تمام مطالعات سازمان های تحقیقاتی تاکید دارند که استفاده از تخم کتان ارگانیک با کاهش رشد سرطان و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است .

5- استفاده از خوراکیهای غنی از بتاکاروتن : آزمایشات اخیر نشان داده است که یک رژیم غذایی شامل بتاکاروتن ها، تاثیر مثبتی بر سلامت سینه دارد، به ویژه در زنان یائسه.  کاروتنوئیدها خطر ابتلا به اکسیداتیو را کاهش می دهند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه موثرند .

6- چای سبز : استفاده از چای سبز با کیفیت به میزان سه الی چهار فنجان در روز ، بواسطه داشتن ترکیبات کافئین پلی فنلین ، موجب بهبود ترشح هورمون استروژن در زنان شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد .

7 – آفتاب بگیرید : دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده است که آفتاب گرفتن و دریافت سطوح بالای ویتامین D با کاهش ایتلا به سرطان سینه ، ریه و مثانه همراه است . سعی کنید روزانه حداقل 20 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و در صورتی که این امکان را ندارید ، دریافت روزانه 10،000 IU از مکمل ویتامین D3 با کیفیت بالا ، توصیه میشود .

8 – انار بخورید : مطالعات نشان می دهد که پلی فنول موجود در انار میتواند با رشد سرطان مبارزه کند، به ویژه در سرطان های وابسته به استروژن مانند سرطان سینه.

9 – زردچوبه : طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که کورکومین موجود در زردچوبه با برخی تومورها و سرطان های سینه مبارزه می کند . برای بهبود سلامت سینه، روزانه 2،000 میلیگرم زردچوبه دریافت کنید

10 – گردو بخورید : گردو سرشار  با امگا 3 بوده  و نشان داده شده است که رشد تومورهای سرطان سینه را کند می کند.

 

تهیه و ترجمه بخش تحریریه  مجله باعلم دات نت / https://baelm.net