بر طبق یافته ها، هر فرد می بایست در روز هشت لیتر آب مصرف کند.اما شما مجبور نیستید که تمام این میزان آب بدن خود را از طریق نوشیدن آب تامین کنید ؛ چرا که تقریبا” 20 % از مصرف روزانه بدن ما به H2O از مواد غذایی مختلفی همچون میوه ها و سبزیجات تامین می شود.اگر چه نوشیدن آب به خصوص در فصل تابستان بسیار مهم است ، اما شما همچنین می توانید تشنگی خود را با 15 خوراکی بسیار خنک که همه ی آن ها حداقل دارای آبی معادل 90 % وزن خود هستند تامین نمایید.

1.خیار(حاوی 96.7 % آب )

خیار(حاوی 96.7 % آب )
خیار(حاوی 96.7 % آب )

این سبزی تابستانی که دارای بالاترین میزان آب در بافت خود نسبت به دیگر مواد غذایی است در سالاد ها یا به صورت برش داده شده قابلیت استفاده ی مناسبی دارد .همچنین اگر میخواهید که قدرت هضم بیشتری برای خیار ایجاد کنید سعی کنید که آن را همراه با ماست بدون چربی ، نعنا و تکه های یخ و به صورت سوپ خیار استفاده کنید .

2.کاهوی سالادی یا یخ زده (حاوی 95.6 % آب )

کارشناسان امر سلامت اغلب سبزیجات تیره تر مانند اسفناج را به جای این نوع از سبزی توصیه می نمایند ؛ چرا که دارای مقادیر بیشتری از فیبر یا مواد مغذی همچون فولات یا ویتامین K هستند.اما در خصوص میزان آب موجود در سبزیجاتی از این قیبل کاهوی سالادی انتخاب مناسب تری به شمار می آید و در این خصوص از آن در کاهش درجه ی حرارت بدن و به عنوان پایه ای مناسب در سالاد استفاده می شود.

3.کرفس (حاوی 95.4 % آب)

کرفس (حاوی 95.4 % آب)
کرفس (حاوی 95.4 % آب)

افسانه ی مربوط به کرفس که بیان می کند این نوع سبزی کالری منفی دارد کاملا درست نیست اما به حقیقت بسیار نزدیک است .در واقع کرفس همانند تمام مواد غذایی دارای آب زیاد ، دارای کالری کمی است و فقط 6 کالری در هر ساقه خود دارد .کرفس حاوی ویتامین A، C ، و K است.این سبزی همچنین به دلیل وجود آب بالای موجود در خود اسید معده را خنثی کرده و اغلب به عنوان درمان طبیعی سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده توصیه می شود.

4.ترپچه (حاوی 95.3 % آب )

این سبزی ریشه ای خنک کننده می بایست پایه ی ثابت سالاد های بهار و تابستان باشد .ترپچه که دارای طعمی تند وشیرین است حاوی آنتی اکسیدان هایی همانند کاتچین می باشد که در چای سبز نیز یافت می شود.

کاتچین چیست؟

کاتچین مولکولی از خانواده‌ی فلاوونوئیدهاست. این مولکول‌های آنتی اکسیدانی به میزان بسیار زیاد در چای سبز وجود دارد. از آنجایی که تخمیر برگ‌های چای سبز اندکی بعد از برداشت متوقف می‌شود برای همین هم تقریباً اکسید نمی‌شوند. برای همین هم چای سبز بیشترین میزان کاتچین را حفظ می‌کند. کاتچین‌ها باعث می‌شوند زمانی که شما چای سبز می‌نوشید احساس کنید کمی دهانتان به اصطلاح جمع می‌شود و طعم آن کمی تلخ است.

5.گوجه فرنگی (حاوی 94.5 % آب)

گوچه های تکه تکه شده و یا کباب شده همیشه به عنوان یک منبع اصلی در سالاد ها ، سس ها و ساندویچ ها مورد استفاده قرار می گیرند .گوجه های انگور مانند به سیخ کشیده شده ، برگ های ریجان و قطعات کوچکی از پنیر موزارلا در یک خلال دندان ، یک اشتها آور سریع و آسان به شمار می آیند .

6.فلفل سبز (حاوی 93.9 % آب)

تمام انواع فلفل دارای محتوای آب بالایی هستند اما فلفل سبز بیش از فلفل قرمز و زرد حاوی آب می باشد .بر طبق نظر متخصصان ، فلفل ها یک غذای آماده ی پیش از شام یا یک میان وعده ی مناسب هستند .به طور مثال هنگامی که شما بعد از کار روزانه به خانه برگشته اید ، فلفل ها زمانی که در حال آماده کردن یا انتظار برای شام هستید گزینه ی خوبی به حساب می آیند .

7.گل کلم (حاوی 92.1 % آب)

گل کلم (حاوی 92.1 % آب)
گل کلم (حاوی 92.1 % آب)

گل کلم علاوه بر دارا بودن مقدار زیادی آب ، به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد غذایی گیاهی به کاهش کلسترول و مبارزه با سرطان از جمله سرطان سینه کمک می کند.تحقیقات انجام شده در سال 2012 نشان داد که مصرف سبزیجاتی مانند گل کلم با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه یا کاهش عود کردن این بیماری مرتبط است.

8.هندوانه(حاوی 91.5 % آب )

این موضوع کاملا واضح است که هندوانه پر از آب است اما این میوه ی آبدار علاوه بر آن یکی از غنی ترین منابع لیکوپن نیز به شمار می آید .لیکوپن آنتی اکسیدانی برای مبارزه با سرطان است که در میوه ها وسبزیجات قرمز یافت می شود.در حقیقت هندوانه حاوی لیکوپن بیشتر نسبت به گوجه فرنگی خام می باشد.

9.اسفناج ( حاوی 91.4 % آب)

اسفناج علاوه بر دارا بودن آب ، غنی از لوتئین ، پتاسیم ، فیبر و فولات تقویت کننده ی مغز می باشد .

 

10.توت فرنگی (حاوی 91.0 % آب )

همه ی انواع توت ها میوه های مفیدی برای آب رسانی به بدن هستند اما توت فرنگی قرمز آبدار بهترین دسته از توت ها در این خصوص می باشد .

11.بروکلی (حاوی 90.7 % آب )

مشخصات تغذیه ای کلم بروکلی شامل مقادیر بالای فیبر، پتاسیم ، ویتامین A و ویتامین C است .علاوه بر این بروکلی تنها سبزیجات کلمی است که به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی از سولفورفان ، ترکیبی قوی به حساب می آید که باعث تقویت آنزیم های محافظ بدن بوده و سبب از بین بردن مواد شیمیایی مولد سرطان می شود .

12.گریپ فروت ( حاوی 90.5 % آب )

تحقیقات نشان می دهد که این نوع از مرکبات پر از آب و مرطوب می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. محققان می گویند ترکیبات این میوه باعث سوختن چربی می شوند و قند خون را تثبیت می کنند.

13.هویج های کوچک (حاوی 90.4 % اب)

زمانی که صحبت از میزان آب موجود در هویج به میان می آید هویج های کوچک نسبت به هویج های کامل که تنها دارای 88.3 % آب می باشند دارای بافت آبی بیشتری بوده وانتخاب مناسب تری هستند .

14.طالبی(حاوی 90.2 % آب )

این میوه ی شاداب دارای مزایای تغذیه ای بزرگ با وجود کالری کم خود می باشد .حدود یک چهارم از این میوه تنها دارای 50 کالری است ؛ اما 100 درصد مصرف روزانه ی مورد نیاز شما در خصوص ویتامین A و C را تامین می کند.

تهیه و ترجمه اختصاصی از مجله باعلم دات نت / https://baelm.net