طبق گزارشات اخیر ، باروری در میان مردان کشورهای امریکای شمالی ، استرالیا ، اروپا و اکثر کشورهای پیشرفته جهان در 40 سال اخیر حداقل 50 درصد کاهش یافته است . اولین فکری که با مشاهده این آمار به ذهن می رسد ، تاثیر سبک زندگی جدید و مدرن بر میزان باروری مردان است . اما آیا واقعا نوع سبک زندگی مدرن و امروزی میتواند بر باروری و ناباروری مردان تاثیر گذار باشد ؟ طبق تحقیقات اخیر محققان پاسخ این سوال مثبت است .

ولی چرا این اتفاق می افتد ؟ کدام بخش از زندگی مدرن در این موضوع نقش دارد ؟

در این مطلب از سایت باعلم به برخی از دلایل ایجاد ناباروری در مردان و روش های درمان طبیعی برای ناباروری مردان اشاره شده است .

افزایش میزان ناباروری در مردان در 40 سال اخیر

در این تحقیق ، محققان نتایج 75 هزار آزمایش و بررسی های مرتبط را از سال 1973  تا 2011 مورد بررسی قرار دادند . این مطالعات بر روی 50 هزار مرد و در 43 کشور پیشرفته جهان انجام گرفت . نتایج این بررسی ثابن کرد که ناباروری در مردان در 40 سال اخیر 60 درصد افزایش داشته است . ناباروری در مردان فقط از لحاظ بچه دار نشدن نگران کننده نیست بلکه مردان نابارور و یا با میزان اسپرم پایین ، در خطر مرگ ناگهانی و زودرس قرار دارند .

تصویر مرتبط

علت افزایش ناباروری در مردان چیست ؟ بیایید کمی دقی تر بررسی کنیم

ناباروری در مردان دلایل بسیار زیادی میتواند داشته باشد . از نحوه سبک زندگی و رژیم غذایی گرفته تا اتفاقات دوران جنینی  و قبل از تولد .

دلایل مربوط به قبل از تولد

برخی از مواد شیمیایی و یا داروهایی که مادر در دوران بارداری مصرف میکند ، میتواند بر غدد درون ریز مادر تاثیر گذاشته و مستقیما روی جنین اثر کند .این مواد شیمیایی ، با غدد درون ریز مادر ( که همه هورمون ها و فرایند بیولوژیکی بدن مادر را تنظیم میکند ) تداخل ایجاد کرده و موجب مشکلاتی در سیستم ایمنی و ژنتیکی جنین میشود . این تاثیرات میتواند حتی قبل از حاملگی نیز ایجاد شود .

برخی از این مواد شیمیایی که بیشتر مصرف زنانه دارند و باعث ناباروری جنین ( پسر ) میشوند عبارتند از :

مونو-۳- کربوکسی پروپیل فتالات (که معمولا در صابون ها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوست یافت می شوند) ، مونو ان بوتیل فتالات و دی ۲ اتیل هگزیل فتالات (که از کاربرد اسپری مو و محصولاتی با مواد محرکه گازی هستند) و فتالات و ترکیب‌های مختلفش، اثری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی‌ متولد می شوند در بسیاری از پژوهش‌ها نیز تاثیر مخرب فتالات بر کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها و غدد جنسی  ثابت شده است.
همچنین قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و حشره کش ها نیز به میزان خیلی زیادی در ناباروری مردان موثر است .

سیگار و تاثیر آن بر ناباروری مردان

درباره مضرات سیگار کشیدن مطمئنا تا بحال مطالب زیادی مطالعه کرده اید و امیدواریم قانع شده باشید . ولی یکی از مضرات مهم سیگار ، ایجاد ناباروری در مردان است . سیگار به چند طریق باعث تاثیر بر باروری مردان میشود .

سیگار کشیدن مادر باردار و یا در معرض دود سیگار اطرافیان قرار گرفتن ، باعث ایجاد مشکلات ایمنی در جنین و همچنین ناباروری در جنین پسر میشود .

همچنین در صورتی که نوزاد یا کودک در معرض دود سیگار اطرافیان قرار بگیرد ، احتمال ناباروری در بزرگسالی او شدیدا افزایش پیدا میکند . استعمال دخانیات و مواد مخدر در بزرگسالی نیز یکی از عوامل کاهش باروری در مرد است . در دود سیگار بیش از 4000 نوع ماده سمی وجود دارد که میتواند باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد . سیگار کشیدن به صورت مستقیم بر روی کیفیت ، تعداد ، تحرک و بلوغ اسپرم های مرد تاثیر گذار است

نتیجه تصویری برای ناباروی مردان

با وجود این که بیشتر سیگار کشیدن میتواند تاثیرات مخرب بیشتری داشته باشد ، ولی کشیدن سیگار به صورت گاه به گاه نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت اسپرم دارد .

تاثیر فشار روحی و استرس بر میزان باروری مرد

مردانی که فشار روحی و استرس بالایی دارند معمولا از کیفیت اسپرم پایینی برخوردارند . تعداد اسپرم و کیفیت و تحرک اسپرم در هر انزال این مردان بسیار پایین است .

چاقی و تاثیر آن بر ناباروری مرد

چاقی در چند دهه گذشته بسیار افزایش یافته است . چاقی مزمن میتواند قدرت باروری مردان را به شدت کاهش دهد . چاقی به دلیل کم کردن کیفیت منی و اسپرم ، بر قدرت باروری تخمک توسط اسپرم تاثیر گذاشته و باعث ایجاد ناباروری در مردان میشود . به نظر میرسد چاق بودن مرد بر قدرت باروری اسپرم تاثیر میگذارد .

درمان های معمول برای ناباروری مردان

درمان های متداول ناباروری ارتباط مستقیمی با دلیل ناباروری مرد دارد . برای درمان ، ابتدا باید ریشه و علت ناباروری مرد پیدا شده و سپس روش مناسب برای درمان ، در پیش گرفته شود . ولی در کل رعیت برخی مسائل در زندگی روزمره میتواند بر میزان باروری مرد تاثیر داشته باشد .

1 – از مواد شیمیایی اخلال گر غدد درون ریز(EDC) دور باشید

EDC    ها مواد شیمیایی هستند که بروی تولید هورمونهای طبیعی بدن تأثیر گذاشته و می توانند در مراحل  رشد و تکامل سلولها تداخل کند. EDC    ها در رسیدهای پرداخت نقدی، انواع پلاستیک ، لوازم آرایشی و آفت کش ها یافت می شوند. تقریباً همه ی افراد تا حدی درمعرض مقادیری از EDCs قرار دارند.

در صورتی که قصد بچه دار شدن دارید و در حال اقدام به بارداری هستید ، تا جایی که میتوانید باید از EDC  ها دور باشید . بخصوص از ظروف پلاستیکی که در معرض حرارت هستند ( مثل خوردن چای داغ در لیوان یکبار مصرف پلاستیکی )

در هر حال دوری کامل از این مواد در حال حاضر امکان پذیر نیست ولی تا جایی که میتوانید باید رعایت نمایید .

2 – سیگار را ترک کنید

سیگار تقریبا به تمام قسمت های بدن شما ضرر میرساند . لااقل در صورتی که در حال اقدام به بارداری هستید سیگار را ترک کنید .

3 – کاهش استرس

بسیار مهم است که در دوره اقدام به بارداری ، استرس خود را کاملا کاهش دهید . این مسئله بقدری مهم است که پیشنهاد میشود در صورتی که امکان کاهش استرس را ندارید فعلا دور بچه دار شدن را خط بکشید . برای کاهش استرس روش های زیادی وجود دارد . ورزش ، مدیتیشن ، یوگا و استفاده از داروهای مناسب ( طبق تجویز پزشک ) میتواند کمک کننده باشد .

 4  – اصلاح رژیم غذایی

استفاده از سبزیجات و استفاده از گوشت سفید و ماهی ( بدون هورمون و ارگانیک ) انواع آجیل ، میوه جات توصیه میشود . همچنین از مصرف زیاد گوشت قرمز ، فست فود ، الکل ، قند و شکر و مواد مخدر جدا خوداری نمایید .

 

ترجمه اختصاصی از baelm.net