عروس هلندی ( به انگلیسی : cockatiel ) یکی از پرنده های زینتی است که در سال های اخیر طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده است . عروس هلندی شما مثل همه موجودات زنده به بیماری های مختلفی ممکن است دچار شود .

عروش هلندی سالم - جنس نر
عروش هلندی سالم – جنس نر

یکی از بیماری های رایج عروس هلندی اسهال است . تشخیص اسهال در پرندگان کمی مشکل است چون در پرندگان ، ادرار و مدفوع باهم ترکیب شده و دفع میشوند . برای تشخیص اینکه پرنده شما دچار اسهال شده است ، باید قوام و آبکی بودن مدفوع فعلی پرنده خود را با قبل مقایسه کنید .

در صورتی که نسبت به قبل آبکی تر شده و این آبکی بودن چندین ساعت به طول بیانجامد ، عروس هلندی شما دچار اسهال شده است .

علائم و نشانه های بیمار بودن عروس هلندی (cockatiel)

1- آبکی بودن مدفوع

در صورتی که مدفوع عروس هلندی شما نسبت به قبل آبکی تر شده و این آبکی بودن برای چندین بار تکرار شود نشانه بیمار بودن پرنده و ابتلا به اسهال است .

2 – تغییرات رفتاری عروس هلندی

این پرنده ها معمولا شاد و پر جنب و جوش هستند . با نگاه کردن به چشم های عروس هلندی سالم ، به راحتی میتوانید حس شادی و نشاط این پرنده را حس کنید.

حس شور و شوق و شادی از چشم عروس هلندی قابل درک است

در صورتی که رفتار پرنده شما تغییر کرده است و احساس می کنید که به اندازه گذشته شاد نیست ، میتواند نشانه بیماری عروس هلندی باشد .

چشم های غمگین ، پف کردن پرها مانند زمانی که پرنده احساس سرما میکند ، آبریزش از بینی و نوک پرنده ، عدم تمایل به خوردن غذا ، عدم تمایل به پرواز کردن ، آواز نخواندن پرنده ، خوابیدن زیاد ، نفس نفس زدن پرنده و مدفوع خونی میتواند نشانه های اولیه مریض بودن عروس هلندی باشد .

وقتی عروس هلندی مریض است ، به تمیزی پرهای خود توجهی نمیکند . جنب و جوش خود را به کلی از دست میدهد و هیچ عکس العمل واضحی به رفتارها و صداهای شما از خود نشان نمیدهد .

 

پف کردن پر ها در عروس هلندی نشانه بیماری است
پف کردن پر ها در عروس هلندی نشانه بیماری است

 

چرت زدن و خوابیدن بیش از حد پرنده نشانه بیماری عروس هلندی است
چرت زدن و خوابیدن بیش از حد پرنده نشانه بیماری عروس هلندی است

علائم و نشانه های مریض شدن عروس هلندی - اسهال

 

دلایل ابتلا به اسهال در عروس هلندی

عروس های هلندی معمولا به هر چیزی نوک میزنند و دوست دارند هر چیزی را مزه کنند . همین کار باعث میشود تا اکثرا چیزهای را بخورند که برایشان خوب نیست . برای مثال اگر عروس شما در خانه آزاد است و در اتاق پرواز و بازی میکند ممکن است روکشهای سیم لوازم برقی را کنده و بخورد .

خوردنی هایی که برای عروس هلندی مضر هستند و نباید از آن استفاده کنند در محیط خانه فراوان است . مانند نوشابه ، انواع شکلات ، قهوه ،داروها ، آفت کش ها مانند مرگ موش ، گل ها و گیاهان سمی مانند لیلی، پوینستی، گوش فیل و …

تغییر یکباره در رژیم غذایی پرنده هم میتواند باعث ایجاد اسهال در عروس هلندی شود .

درصورتی که پرنده شما علائم هرگونه بیماری از خود نشان میدهد ، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید . علل رایج اسهال که دامپزشک شما به دنبال آن خواهد بود عبارتند از: عفونت های باکتریایی، عفونت های ویروسی، عفونت های قارچی، سموم، تغییرات در رژیم غذایی و انسداد در دستگاه روده

به توصیه های دامپزشک به خوبی عمل کنید . توصیه های دامپزشک ممکن است شامل تجویز دارو ، تغییر رژیم غذایی و یا تغییر محیط نگهداری عروس هلندی باشد .در صورتی که پرنده شما دچار انسداد روده شده باشد به احتمال زیاد ، دامپزشک از گزینه عمل جراحی استفاده خواهد کرد .

تمیز کردن منظم قفس پرنده ، در سلامت عروس هلندی شما نقش بسیار مهمی دارد . قفس پرنده خود را هر روز یا حداکثر یک روز در میان تمیز کنید . ظرف آب پرنده هر روز باید تعویض شده و حتما روزانه شستشو شود . زیر قفس پرنده حتما از کاغذ یا روزنامه استفاده کنید و به صورت روزانه آن را تعویض کنید .

هیچگاه رژیم غذایی پرنده خود را به یکباره تغییر ندهید . توصیه میشود برای مراجعه به دامپزشک ، منتظر بیمار و مریض شدن عروس هلندی نمانید و هر چند وقت یکبار ، پرنده خود را به دامپزشک نشان دهید .
عکس عروس هلندی
عکس عروس هلندی
عکس عروس هلندی
عکس عروس هلندی

علائم و نشانه های مریض شدن عروس هلندی - اسهال


 

تهیه و ترجمه اختصاصی از سایت باعلم دات نت

baelm.net