همه ما کم و بیش درباره خطرات چاقی و اضافه وزن میدانیم . اکثرا شنیده ایم که چاقی باعث بروز بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، بیماری های مفصلی و… میشود .اما آیا میدانستید که چاقی میتواند باعث سرطان شود ؟

در تحقیقاتی که در سالهای اخیر انجام شده ، رابطه بین چاقی و ابتلا به حداقل 13 نوع سرطان ثابت شده است  . در اکثر این تحقیقات ثابت شده است که افزایش وزن و چاقی بلند مدت میتواند در ابتلا به سرطان نقش موثری داشته باشد . لازم به ذکر است که در این تحقیقات ، کاهش وزن عامل موثری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان شناخته نشده و بهترین گزینه جلوگیری از افزایش وزن و چاقی است و نه کاهش وزن بعد از چاقی !

در این مطلب از سایت باعلم , درباره ارتباط 13 نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ، بیشتر بخوانید

1 – سرطان سینه ( Breast cancer )

اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها و آقایان افزایش میدهد. البته این تاثیر بیشتر در دوران بعد از یائسگی میباشد . زنانی که دارای اضافه وزن هستند بعد از یائسگی ، 20 الی 40 درصد بیشتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند .

همچنین هر 5 امتیاز بیشتر در شاخص توده بدنی bmi  ، این احتمال را 12 درصد افزایش میدهد . بافت چربی بعد از یائسگی منبع اصلی تولید هورمون استروژن در بدن خانم هاست .  ابن هورمون استروژن شدیدا میتواند تحریک کننده سلول های سرطانی باشد . به دلیل اینکه درصد بسیار بالایی از بافت سینه از چربی تشکیل شده است ، احتمال ایجا سرطان سینه  در زنان چاق بسیار بالاست .

2- سرطان کولون

طبق تحقیقات تازه ، زنان و مردان چاق حدود 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال ( colorectal cancer ) هستند  . چاقی و اضافه وزن ، باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل انسولین شده و باعث بالا رفتن میزان قند خون خواهد شد . همچنین بافت چربی باعث آزاد شدن هورمون هایی به نام آدپیپوکین میشود . هومورن  آدپیپوکین همراه با قند خون بالا ، عامل رشد بی رویه سلول ها در بدن و همچنین تحریک رشد سرطانی سلول های بدن خواهند شد .

سرطان کولون
سرطان کولون

به دلیل اینکه در افراد چاق ، روده ها با بافت های چربی زیادی پوشیده میشوند ، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در این افراد بسیار بالاست .

توجه : چاقی و اضافه وزن باعث افزایش احتمال ابتلا به حدافل 13 نوع سرطان میشود که این احتمال ، با کاهش وزن ( بعد ار چاقی طولانی مدت ) کم تر نخواهد شد . بهترین اقدام ، جلوگیری از چاقی است . نه لاغری و کاهش وزن بعد از چاقی !

3 – سرطان آندومتر ( Endometrial cancer )

به گفته محققان ابتلا به سرطان آندومتر در زنان چاق 2 الی 4 برابر بیشتر از زنان دیگر است . چاقی به دو طریق باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان آندومتر خواهد شد . دلیل اول افزایش میزان قند خون در زنان چاق است .

افزایش میزان قند خون و بیماری دیابت  باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان آندومتر خواهد شد . دلیل دوم افزایش تولید هورمون استروژن در زنان چاق است . میزان زیاد هورمون استروزن ، ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان آندومتر (رحم ) در زنان دارد.

4 – سرطان مری ( Esophageal cancer )

افراد چاق در معرض ابتلا به نوعی از سرطان مری با نام آدنوکارسینوم مری قرار دارند . چاقی به همان دلایلی که اشاره شد ( افزایش قند خون و … ) میتواند احتمال ابتلا به سرطان آدنوکارسینوم مری را نیزافزایش دهد .

سرطان مری ( Esophageal cancer )
سرطان مری ( Esophageal cancer )

در افراد چاق ، وجود بیماری های معده و رفلاکس معده و بازگشت اسید معده به مری میتواند احتمال ابتلا به آدنوکارسینوم مری شدیدا افزایش دهد

5 – سرطان کیسه صفرا ( Gallbladder cancer )

سرطان کیسه صفرا
سرطان کیسه صفرا

طبق گزارشات ، در صورتی که فرد کمی اضافه وزن داشته باشد ، احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا 20 درصد افزایش یافته و در صورتی که دچار چاقی باشد ، احتمال ابتلا به سرطان صفرا 60 درصد افزایش خواهد یافت

 6 – سرطان کلیه ( Kidney cancer )

افزایش وزن و چاقی ابتلا به سرطان کلیه را شدیدا افزایش میدهد .

7 – سرطان کبد ( Liver cancer )

چاقی به همان اندازه ی هپاتیت c  و سوء مصرف الکل به کبد آسیب آسیب میرساند .

8 – مننژیم ( Meningioma  )

مننژیم ( Meningioma )
مننژیم ( Meningioma )

این نوع تومور مغزی ( سرطان مغز ) در مننژها، غشاهای پوشش مغز و نخاع شروع می شود و معمولا به آرامی رشد می کند . خطر ابتلا به مننژیوم در افراد با اضافه وزن  ، بیش از 20 درصد بالاتر است

9 – مولتیپل میلوما ( Multiple myeloma )

مولتیپل میلوما ( Multiple myeloma )
مولتیپل میلوما ( Multiple myeloma )

مولتیپل میلوما نوعی از سرطان خون است که بر سلولهای پلاسما در مغز استخوان تاثیر می گذارد.  این بیماری  10 تا 20 درصد بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، دیده میشود.

10 – سرطان تخمدان ( Ovarian cancer )

سرطان تخمدان
سرطان تخمدان

افزایش پنج درصدی BMI باعث افزایش 10 درصدی خطر ابتلا سرطان تخمدان میشود . مانند سرطان های سینه و اندومتری، سرطان تخمدان نیز ممکن است توسط استروژن تولید شده در بافت چربی بیش از حد و یا اختلال متابولیک مانند مقاومت به انسولین ، تشدید  شود.

11 – سرطان پانکراس ( Pancreatic cancer )

سرطان پانکراس ( Pancreatic cancer )
سرطان پانکراس ( Pancreatic cancer )

احتمال خطر ابتلا به سرطان پانکراس در افراد چاق ، 30 الی 50 درصد بیشتر از سایرین است . افزایش قند خون در افراد چاق بازم هم مهترین دلیل ایجاد سرطان پانکراس است . همچنین احاطه شدن پانکراس با توده های چربی میتواند احتمال ایجاد التهاب و در نتیجه سرطانی شدن سلول های پانکراس را افزایش دهد .

12 – سرطان معده  ( Stomach cancer )

سرطان معده در افراد چاق 2 برابر بیشتر از سلیرین است

13 – سرطان تیروئید ( Thyroid cancer )

افزایش 5 درصدی BMI در حدود 10 درصد خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش میدهد

 


 خلاصه مطلب : چاقی و اضافه وزن میتواند احتمال ابتلا به این سرطان ها را افزایش دهد ؛ سرطان تروئید ، سرطان معده ، سرطان پانکراس ، سرطان تخمدان ، مولتیپل میلوما ، مننژیم ، سرطان کبد ،سرطان کلیه ، سرطان کیسه صفرا ، سرطان مری ، سرطان آندومتر ، سرطان کولون ، سرطان سینه

 

تهیه و ترجمه اختصاصی از baelm.net