مرحله درآوردن دندان مرحله ایست که تمام نوزادها مجبور به تجربه آن هستند . ولی تحمل درد درآودن دندان برای نوزاد ممکن است گاهی سخت شده و باعث بی قراری نوزاد شما شود .

مرحله درآوردن دندان مرحله ایست که تمام نوزادها مجبور به تجربه آن هست
مرحله درآوردن دندان مرحله ایست که تمام نوزادها مجبور به تجربه آن هست

با توجه به اینکه خلق و خوی هیچ نوزادی دقیقا شبیه به هم نیست ، در مرحله دندان درآوردن ، نوزادها معمولا علائم مختلفی از ناراحتی از خود بروز میدهند. این رفتارهای کودک ممکن است برای پدر و مادرها [بخصوص اگه فرزند اولشان باشد] ناخوشایند و عجیب بوده و باعث نگرانی آنها شود . این نگرانی باعث میشود که به دنبال روش های ساده و خانگی برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد باشند .

در این مطلب از سایت باعلم ، برخی از این روش ها را مرور میکنیم .

در آوردن دندان چرا دردناک است ؟

وقتی دندان ها برای اولین بار شروع به رشد میکنند ، نوک تیز دندان ، شروع به سوراخ کردن لثه نوزاد میکند . این تقریبا اولین و شدیدترین دندان دردی است که نوزاد تجربه میکنند .

درآوردن دندان شیری

رشد دندان های شیری نوزاد در ابتدا معمولا از یک الگوی ثابت و خاصی پیروی میکند . اولین دندان های نوزاد معمولا به صورت جفت رشد میکند . هر نوزاد معمولا با 20 دندان مخفی متولد میشود . با این حال تمام این 20 دندان تا زمانی که رشد دندان ها آغاز نشده ، در داخل لثه پنهان است .

در آوردن دندان چرا دردناک است ؟
در آوردن دندان چرا دردناک است ؟

 

مرحله دندان در آوردن نوزاد از کی شروع میشود و اولین دندان هایی که رشد میکنند کدامند ؟

معمولا رشد دندان های شیری از سه ماهگی نوزاد آغاز میشود . ولی گاهی درآوردن دندان در نوزاد ممکن است از 4 الی 8 ماهگی کودک آغاز شود .در آوردن دندان شدیدا  از والدین به کودک به ارث میرسد . در صورتی که شما دیر دندان  درآورده باشید به احتمال خیلی زیاد کودک شما نیز دچار همین تاخیر خواهد شد .

برخی از محققان مدعی شده اند که نوزادان دختر کمی دیرتر از نوزادان پسر دندان در می آورند . علائم شروع رشد دندان مثل حساس و دردناک شدن لثه خیلی قبل تر از اینکه نوک دندان شیری در لثه کودک نمایان شود آغاز خواهد شد . در این زمان شما میتوانید با لمس ملایم لثه کودک و با احساس گلوله های سفت زیر لثه کودک ، متوجه  آغاز شدن رشد دندان شوید .

اولین دندان هایی که معمولا نوزاد در میآورد ، 4 دندان مرکزی لثه بالا و پایین است . اکثر کودکان اول 2 دندان مرکزی در لثه پایین و سپس 2 دندان مرکزی در لثه بالا درمیآورند .

این چهار دندان معمولا در 4 الی 8 ماهگی نوزاد در خواهند آمد . در 9 الی 13 ماهگی ، نوزاد دو دندان دیگر در قسمت بالا و کناره راست دندان های مرکزی در میآورد .

بعد از این معمولا دندان های آسیاب ظاهر میشوند . ( 4 دندان بزرگ انتهای لثه ) و در سن 20 الی 30 ماهگی دندان های کنار دندان آسیاب شروع به رشد کردن میکنند.

با فاصله بسیار کوتاه ، دندان های بین بخش مرکزی و دندان های آسیاب شروع به رشد کردن میکنند . اکثر کودکان در 3 سالگی تمام 20 دندان شیری خود را به صورت کامل دارند .

در مرحله درآوردن دندان ، اکثر کودکان درد زیادی تحمل میکنند و در نتیجه دچار بی قراری و بی خوابی های شبانه میشوند .

در مرحله درآوردن دندان ، اکثر کودکان درد زیادی تحمل میکنند
در مرحله درآوردن دندان ، اکثر کودکان درد زیادی تحمل میکنند

علائمی که در این دوره مشاهده خواهد شد ممکن است یکی از موارد زیر باشد :

  • بی خوابی ها و بی قراری های شبانه
  • گریه کردن مداوم نوزاد
  • قرمز و متورم شدن لثه های نوزاد
  • حساسیت نوزاد نسبت به لمس لثه ها
  • احساس درد در گوش ، گردن ، گونه ها و بینی
  • مقاومت نوزاد در برابر شیر خوردن و غذا
  • اسهال پی درپی
  • بدخلق و بد اخلاق شدن نوزاد
  • افزایش بزاق و آبریزش از دهان نوزاد
  • تمایل نوزاد به خوردن و گاز گرفتن هرچیزی ..خیلی از بچه ها در این دوران سعی میکنند اشیاء سفت و سخت را بجوند .
  • بوجود آمدن جوش و آکنه در اطراف لب نوزاد

 

درمان های متداول برای درد  دوران دندان درآوردن نوزاد

در صورتی که درد دندان درآوردن نوزاد شما شدید باشد ، به احتمال زیاد پزشک کودک شما اقدام به تجویز مسکن خواهد کرد . یکی از رایج ترین مسکن ها برای این مورد ، استامینوفن مایع است . ( قطره استامینوفن ) این دارو معمولا میتواند درد را تا 5 ساعت کاهش دهد که این زمان برای به خواب رفتن نوزاد کافیست .

برخی از پزشکان برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد ، ژل های دهانی تجویز میکنند . برای مثال Orajel™ و  Anbesol® . این ژل های دهانی ، سریعا دردهای شدید لثه نوزاد را کاهش میدهند ولی توجه داشته باشید که این ژل ها معمولا حاوی ماده ای به نام بنزوکائین [benzocaine] هستند که سازمان FDA استفاده بلند مدت از این ماده را اصلا توصیه نمیکند .

چند روش درمانی طبیعی و غیر دارویی برای کاهش درد دندان درآوردن کودک

مسکن های طبیعی ، ماساژ لثه ، گیاهان دارویی و برخی روش های سنتی خانگی میتواند به کاهش درد دندان و لثه نوزاد کمک کند .

خوراکی ها ، سبزیجات و میوه های نرم و سرد

جویدن و مکیدن میوه های نرم و سبزیجات در صورتی که خنک و سرد باشند به تسکین درد دندان کودک کمک میکند .

برای مثال :

  • ماست سرد
  • پوره سیب زمینی کاملا خنک و بدون نمک
  • آناناس یا موز نیمه یخ زده
  • هویج ، کرفس و آووکادو سرد

 گاز گرفتن جسم نیمه سخت کاملا سرد

کارشناسان معتقدند در زمان دندان درآوردن نوزاد ، گار گرفتن اجسام نیمه سخت میتواند به حد خیلی زیادی به کاهش درد دندان و لثه کمک کند . میتوانید برای اینکار از لوازم آماده موجود در داروخانه ها استفاده کنید . فقط توجه داشته باشید که این وسایل قبل از استفاده نوزاد ، کاملا باید تمیز شده باشند و حتما کاملا خنک و سرد باشند .

در کشور ژاپن از عروسک هایی به اسم kokeshi doll  برای اینکار استفاده میکنند .

در کشور ژاپن از عروسک هایی به اسم kokeshi doll برای اینکار استفاده میکنند .
در کشور ژاپن از عروسک هایی به اسم kokeshi doll برای اینکار استفاده میکنند .

 

استفاده از حوله یخی

مقداری یخ را در داخل حوله کاملا تمیز قرار دهید و اجازه دهید که نوزاد حوله را گاز بگیرد . و یا میتوانید حوله را کاملا خیس کرده و داخل فریزر قرار دهید و بعد از یخ زدن کامل حوله ، آن را در اختیار کودک قرار دهید تا حسابی گاز بگیرد .

 

استفاده از اسانس های گیاهی

استفاده از اسانس هاس برخی از گیاهان میتواند باعث آرامش و خواب راحت نوزاد شود . اسانس اسطوخدوس، بابونه یا روغن وانیل را در اتاق خواب نوزاد استفاده کنید .

 

ماساژ لثه

ماساژ دادن لثه و لمس لثه نوزاد توسط مادر ، میتواند تا حد خیلی زیادی درد لثه نوزاد را کاهش دهد . لثه ها ، زیر گوش ها ، گردن و گونه های نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید . همزمان با ماساژ اجازه دهید نوزاد اسباب بازی ها و دندونی های خود و حتی گاهی انگشتان شما را گاز بگیرد .

 

تمیز کردن لب های نوزاد

درد لثه نوزاد باعث افزایش ترشح بزاف دهان شده و این افزایش بزاق باعث ایجاد آبریزش دهان نوزاد خواهد شد . دور لب نوزاد را مرتبا خشک کنید تا از ایجاد جوش و آکنه و اگزما جلوگیری شود .

تهیه و ترجمه اختصاصی / baelm.net