امروز داشتم  مصاحبه ی یکی از وکلای پایه یک دادگستری را درباره جعل امضا می خواندم. راجع به پرونده های مربوط به چک و سوءاستفاده هایی که از این طریق انجام شده توضیح داده بودند. شاید باور نکنید؛ اما حقیقت دارد که بعد از چک بی محل ؛ سوءاستفاده باجعل امضاء از شایع ترین جرایم مربوط به چک است.

بنابراین به همه شما علی الخصوص دارندگان چک پیشنهاد می کنم حتما من را در ادامه پیگیری کنید.

اقسام جعل امضاء

وکیل پایه یک دادگستری در این باره توضیح داد بود :

معمولا کسی که امضای صاحب حساب را بر روی چک شبیه‌سازی می‌کند یا به عبارت دیگر آن را جعل می‌کند، از آشنایان اوست. چون کسی که صاحب حساب را ندیده و از نمونه امضایش اطلاع ندارد، ناگزیر است امضایی غیر از امضای صاحب حساب بر روی چک بیندازد. و با امضایی غیر از نمونه امضای موجود در بانک، امضا می‌کند.
ایشان که مدرس دانشکده حقوق هم هستند؛ ضمن اینکه از بابت افزایش جرایم مربوط به جعل هشدار می داد اضافه کردند، معمولا مجرمان برای ارتکاب اعمال مجرمانه، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه را برای اقدام انتخاب می‌کنند و به زعم آنان، یکی از آسان‌ترین کارها جعل امضا در اسناد است و از جمله اسنادی که بیشتر در آن جعل انجام می‌شود، جعل امضا در چک است.

هشدار ! آیا امضای شما هم قابل جعل است ؟

تدابیر قانونی برای پیشگیری از جعل امضا کدامند؟!

متاسفانه باید بگویم که در هیچ کدام از بندهای قانونی و یا در رویه قضایی راه یا روشی برای جلوگیری از جعل امضا وجود ندارد!!!

خوب دوستان عزیزم به این ترتیب  لزومی نمی بینم که بیشتر از این توضیح بدهم.  چرا که از همین مقدمه کوتاه می توان به اهمیت داشتن امضایی امن پی برد. بنابراین اگر یاد بگیریم که چطور امضایی طراحی کنیم که قابل جعل و شبیه سازی نباشد؛ تا حد زیادی می توانیم امنیت حریم خود مان را تضمین کنیم.

ویژگی های یک امضای امن چیست؟!

اما به راستی خصوصیاتی که برای یک امضای امن متصور می شود چیست؟

شاید فکر کنید یک امضای شلوغ و پر خطوط این امنیت را برای شما تامین کند. اما اینطور نیست حتما برای شما و یا شاید اطرافیانتان که امضاهای در هم برهمی دارند پیش آمده که به بانک مراجعه کردند و سیستم قادر به شناسایی امضای مذکور نبوده است!

بله در امضاهایی از این دست هنگام شناسایی اصالت امضا دچار دردسر خواهید شد.

درباره امضاهای ساده چطور؟!  البته که امضاهای ساده و بی آلایش به راحتی قابل شبیه سازی اند و هیچ امنیتی ندارد. و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

پس بلاخره باید از چه امضایی استفاده کنیم؟

امضای امن، امضایی ست که در عین سادگی دارای علامت های مخصوصی باشد که فقط صاحب امضا از آن خبر دارد. ریزه کاری هایی که اگر رعایت نشود اصالت امضا مورد تایید قرار نخواهد گرفت. علایم ظریفی که جاعلان قادر به شبیه سازی آن نیستند چون از آن بی خبرند. و البته که طراحی چنین امضایی نیاز به تخصص ویژه ای دارد. و باید به افراد متخصص سپرده شود. متخصصین با تجربه ای که سابقه بلند مدت داشته باشد.

هشدار ! آیا امضای شما هم قابل جعل است ؟

فراموش نکنید که داشتن سبقه بلند بالا بسیار مهم است. چراکه به شما اطمینان می دهد : اولا امضایی که طراحی شده یک امضای اصیل و غیرقابل شبیه سازی ست. دوما سابقه طولانی بیانگر امین بودن مجموعه ای ست که با آن همکاری می کنید.

چه بسا سودجویانی که با تبلیغات برای طراحی امضا قصد سوء داشته باشند.

آموزشگاه خط و قلم با سال ها تجربه در زمینه آموزش خط تمامی شرایط مناسب برای بهبود دست خط افراد دوره های آموزش خوشنویسی با خودکار  ( خط نستعلیق  و شکسته تحریری ) و همچنین دوره های مجازی فراهم نموده است . همچنین با خدمات ارزنده و در نوع خود بی نظیر طراحی امضا نیز هواداران بی شماری داشته و براساس شخصیت و ویژگی افراد و همچنین سلایق فردی ، نمونه امضا با شکلی خاص و متفاوت طراحی می نماید .

ایجاد بستری مناسب برای هر فردی تا با داشتن دست خط و امضایی زیبا نسبت به جایگاه شغلی و اجتماعی خود بیاندیشد .

هشدار ! آیا امضای شما هم قابل جعل است ؟

رپورتاژ/خط و قلم