همه‌ مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند دل‌شان می‌خواهد نوزاد‌شان خوب شیر بخورد و بعد از مدتی یک بچه‌ی تپل و مُپُل داشته باشند.

اما این فرآیند شیر دادن گاهی مایه‌ نگرانی خیلی از مادران می‌شود و آنها تصور می‌کنند که نوزاد‌ یا کودک نوپا‌ی‌شان خوب شیر نمی‌خورد.

بنابر‌این برای رفع نگرانی بسیاری از مادران عزیز، از دکتر مریم‌السادات منتصری، متخصص کودکان و نوزادان، درباره‌ی سیستم شیردهی مناسب و شیردهی نامناسب پرسیدیم.

تغذیه خوب را فراموش نکنید

برای این‌که مادران شیردهی خوبی داشته باشند، باید مدام به فرزندشان شیر بدهند تا سیستم شیردهی آنها تحریک شود و شیردهی آنها ادامه پیدا کند.

تغذیه‌ی مناسب مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است و او باید مایعات کافی شامل روزی سه لیوان آب گوشت، مواد مغذی مانند ب.ب مام (Bebe Mum) و مواد مغذی دیگر را مصرف کند.
گاهی بعضی از مادران شیرخشک را به عنوان کمک در نظر می‌گیرند و یا به بچه آب‌قند می‌دهند بنابر‌این چون سیستم شیردهی در مغز تقویت نمی‌شود، فرآیند آن هم قطع می‌شود.

فرآیند شیردهی مادران و تولید شیر

بیشتر از ۹۸ درصد مادران امکان شیردهی به نوزادان را دارند و جالب است بدانید که این سیستم شیردهی در آقایان هم جود دارد و اگر این سیستم در آنها تقویت شود، آنها هم می‌توانند شیر بدهند.

چون این فرآیند یک فرآیند مغزی است. برای همین هیچ محدودیتی وجود ندارد و بیشتر خانم‌ها می‌توانند به فرزند‌شان شیر بدهند.

این که بعضی از خانم‌ها در حالت طبیعی ادعا می‌کنند نمی‌توانند به فرزندشان شیر بدهند نشان از ضعف آگاهی و مشکلات دیگر در آنها است.

در پیشرفت فرایند شیردهی تنها مکیدن نوزاد اهمیت دارد و مادران باید اجازه دهند بچه شیر را بمکد چون عمل مکیدن مرکز مغزی را تحریک می‌کند و به این ترتیب تولید شیر بیشتر و بیشتر می‌شود.

نکاتی درباره شیر مادر

– بسیار مهم است بچه در هنگام به دنیا آمدن دوره‌ی جنین خود را به طور کامل طی کرده باشد.
– بعضی از مواد غذایی هستند که شیر را بد مزه و یا کم می‌کنند که حتما باید توسط پزشک به مادر توصیه شوند.

سیستم شیردهی مناسب

اهمیت تغذیه مادران
مادران باید در دوران بارداری به اندازه‌ی کافی مایعات مصرف کنند و همچنین رژیم غذایی‌شان سرشار از کلسیم و مواد مغذی باشد.

در غیر این صورت این مواد مفید در دوران شیردهی به دلیل شیر دادن از بدن مادر خارج شده و باعث می‌شود او مدت‌ها بعد دچار پوکی استخوان شود.
اگر شیر مادر کم باشد بچه وزن کافی نمی‌گیرد و علامت دیگر آن این است که پوشکش سنگین نمی‌شود.

اما در صورتی که شیر کافی به بچه برسد، وزن‌گیری خوبی خواهد داشت و پوشک او سنگین می‌شود.
عواملی مانند استرس،‌ مصرف بعضی از دارو‌ها که وارد شیر شده و باعث تغییر مزه و بوی آن می‌شود
خانم‌های باردار خوب است بدانند که معمولا یک پرستار یا یک مامای با‌تجربه نحوه‌ی شیردهی را بعد از زایمان و در همان اتاق زایمان به مادر آموزش می‌دهد.

منبع : نی نی سایت

/www.ninisite.com