قطعا موقع جستجوی مطالب در گوگل ، سایت هایی که در نتایج گوگل ستاره دار هستند توجه شما را جلب کرده اند و شما هم قصد دارید مطالب خودتان را در نتایج گوگل ستاره دار کنید.

Image result for Schema Markup

با اینکه ستاره دار کردن مطالب در نتایج گوگل هیچ تاثیری در رتبه بندی سایت شما در گوگل نداشته و جایگاه مطالب شما در صفحات گوگل هیچ تغییری { بخاطر ستاره دار شدن } نخواهند کرد ،

ولی به دلیل جلب توجه در نتایج گوگل ، میزان کلیک روی لینک سایت شما افزایش بسیار زیادی خواهد داشت.

ستاره دار کردن مطالب در نتایج گوگل راههای خیلی زیادی دارد که یکی از راحت ترین روش ها برای این کار در وردپرس ، استفاده از افزونه های کاربردی برای این کار هست .

افزونه های وردپرس خیلی زیادی برای انجام این کار وجود دارند مثل :

WP Review  ،

All In One Schema.org Rich Snippets

Rich Reviews

Rating-Widget: Star Review System

kk Star Ratings

GD Rating System

Yasr – Yet Another Stars Rating

این افزونه ها و کلی افزونه دیگر که براحتی با جستجوی ساده میتوان یافت و استفاده کرد ، تا همین چند ماه پیش به راحتی و خیلی سریع باعث ستاره دار شدن مطالب در جستجوی گوگل میشدند ولی در حال حاضر این کار دیگر به این راحتی نیست .

به دلیل این که استفاده از Schema Markup اهمیت بیشتری از نظر موتورهای جستجو و به ویژه گوگل پیدا کرده [ و حتی در وبمستر گوگل و در بخش نتایج search-analytics گوگل فیلتری باعنوان rich برای مشاهده و تحلیل نیز اضافه شده ] گوگل حساسیت خیلی زیادی در نحوه استفاده از این اطلاعات در وبسایت ها پیدا کرده است  .

اکثر سایت هایی که مطالب خودشون رو با استفاده از افزونه های وردپرس و یا اضافه کردن کد به تمام صفحات سایت ، ستاره دار کرده بودند از سمت گوگل جریمه شده و پیام اخطار در وبمسترگوگل دریافت کرده اند . همزمان با دریافت این اخطار ، در بخش Manual Actions وبمستر گوگل نیز به صورت دستی پیامی مبنی این که سایت شما پنالتی شده است ثبت میشود .

اخطار گوگل به این سایت ها  تقریبا به این معنی میباشد :

” در هنگام بررسی های ربات گوگل در بین مطالب سایت شما ،اطلاعات مبنی بر اینکه شما از Schema Markup ها به صورت نادرست استفاده کرده اید یافت شده است .

این اطلاعات نادرست باعث ایجاد نتایج نامطلوب در جستجوی های گوگل برای کاربران شده و باعث گمراه شدن کاربران گوگل خواهد شد .

شما برای هر مطلبی از سایت باید طبق قوانین گوگل از Schema Markup استفاده نمایید . لطفا مطالب سایت خود را بررسی کرده و بعد از رعایت کامل قوانین گوگل در مورد Schema Markup ها ، مارا با ارسال پیام مطلع نمایید.

اخطاری دربخش Manual Actions برای شما ثبت شده است و تا زمان رعایت کامل قوانین گوگل ، این اخطار نتایج سایت شما در جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار خواهد داد . در صورت رفع مشکل از طرف شما ، این اخطار در بخش Manual Actions گوگل به صورت دستی حذف خواهد شد .”

خب حالا میرسیم به اخطاری که در Manual Actions برای سایت هایی که به صورت نادرست و با افزونه مطالب خودشون رو ستاره دار کرده بودند ، دریافت کردند

این اخطار تقریبا به این معنی هست :

سایت شما به دلیل شناسایی اسپم از طریق گوگل پنالتی شده است . این اسپم از نوع Manual Actions و به دلیل استفاده گمراه کننده از Schema Markup ها ثبت شده است و تا زمانی که قوانین گوگل به صورت کامل رعایت نشود ، حذف نخواهد شد.

این اخطار به این معنی است که همزمان باثبت دستی این اخطار ، نتایج سایت شما در گوگل تحت تاثیر قرار گرفته و نتایج نمایش سایت شما در گوگل تغییر خواهد کرد .

همون طور که میدونید دریافت اخطار در بخش Manual Actions وبمستر گوگل از ترسناک ترین اتفاقاتی هست که ممکنه بیافته و معمولا خبر از پنالتی شدن سایت میده .

ولی خوشبختانه این نوع اخطار برای سایت هایی که مطالب خودشون رو با افزونه و به صورت نادرست در گوگل ستاره دار کردن اون قدرها هم ترسناک نیست .

تاثیر این اخطار برنتایج گوگل فقط حذف شدن همه ستاره های مطالب سایت شما در نتایج گوگل خواهد بود و تا رفع کامل مشکل ، مطالب شما به هیچ عنوان ستاره دار نخواهند شد . این حذف ستاره ها با وجود اینکه هیچ تاثیری در رتبه بندی سایت در گوگل نخواهد داشت ، ولی به دلیل حذف ستاره ها و از دست دادن امتیاز جلب توجه کاربر ، شدیدا باعث کاهش ورودی سایت میشود .

دلیل دریافت این اخطار از گوگل چیه و چرا گوگل سایت رو به خاطر ستاره دار کردن مطالب پنالتی میکنه ؟

تا همین چند ماه پیش این مورد اهمیت چندانی نداشت و گوگل اینقدرها به ستاره دار کردن مطالب به صورت نادرست توجهی نمیکرد .

ولی درحال حاضر گوگل شدیدا روی این موضوع حساس شده و حتی سایت هایی که به صورت صحیح هم اقدام به ستاره دار کردن مطالب میکنند ، حداقل چندین ماه طول میکشه تا گوگل این ستاره ها رو در نتایج خودش نشون بده .

گوگل درباره استفاده از ستاره و Schema Markup ها درمطالب یه قانون خیلی ساده رو ارائه داده ” Schema Markup ها هر مطلب باید دقیقا متناسب با موضوع همان مطلب باشد ”

متناسب بودن دقیقا سخت ترین بخش موضوع است . اکثر افزونه های وردپرس که Schema Markup های مربوط به ستاره دار شدن مطلب در نتایج جستجوی گوگل رو به مطالب شما اضافه میکنن ، از Schema Markup های یکسانی برای تمام مطالب سایت شما استفاده خواهند کرد و این دقیقا همون جاست که گوگل خوشش نمیاد .

اکثر این افزونه ها مطالب سایت شما رو به عنوان مقاله کدگذاری میکنند که راحت ترین و عمومی ترین روش کد گذاری هست . ولی مشکل اصلی کدگذاری همه مطالب به عنوان مقاله { با Schema Markup ی  https://schema.org/Article  یا blog post } اینه که زمان خیلی خیلی زیادی ( گاهی تا ۹ ماه ) نیاز هست که گوگل مطالب شما رو ستاره دار کنه .

اینجاست که شما فکر میکنید که افزونه به درستی عمل نمیکنه و برای همین هست که مطالب سایت شما در گوگل ستاره دار نمیشه در حالی که افزونه برای جلوگیری پنالتی شدن سایت شما اومده از عمومی ترین و کم خطرترین نوع نشانه گذاری { مقاله } استفاده کرده و همین باعث شده مطالب شما خیلی دیر در گوگل ستاره دار بشه یا صلا هیچ وقت ستاره دار نشه . برای تست میتونید سایت خوتون رو با استفاده از site:  در گوگل جستجو کنید . {مثلا site:baelm.net }

میبینید که مطالب شما در گوگل به صورت ستاره دار ثبت شده ولی در جستجوی اصلی بدون ستاره نشون داده میشه .

برای سریع تر شدن روند ستاره دار کردن مطالب در گوگل دو راه وجود داره

یکی استفاده از افزونه هایی که مطلب سایت شما رو به صورت تخصصی تر کد گذاری میکنن و باعث میشن خیلی سریع مطالب شما در گوگل ستاره دار بشه . این ستاره دار شدن مطالب حتی گاهی در عرض ۵ دقیقه در نتایج گوگل نمایش داده میشه . این افزونه ها معمولا از کدگذاری های غیرعمومی استفاده میکنن که شدیدا مورد علاقه گوگل بوده و باعث میشه خیلی سریع سایت شما ستاره دار بشه { مثلا  Recipes )

روش دوم گذاری دقیق هر مطلب متناسب با موضوع همان مطلب با افزونه یا کدنویسی به صورت دستی و تک به تک هست ( که در مطلب بعدی توضیح داده خواهد شد )

حالا سوال اینجا ست وقتی به راحتی و سریع میشه با افزونه هایی که مثلا با استفاده از نشانه گذاری Recipes همه مطالب رو ستاره دار میکنن ، مشکل کار کجاست و چرا همه نباید از این افزونه ها استفاده کنند ؟

اینجاست که مشکل قوانین گوگل پیش میاد و باعث میشه که همه نتونن از این روش استفاده کنند . وقتی مطلبی از سایت شما با استفاده از Schema Markup ی بی خطر و عمومی Article علامت گذاری میشه احتمال جریمه شدن سایت شما خیلی خیلی کم و در حد صفر هست چون هر مطلبی که در سایتتون هست به نوعی مقاله محسوب میشه و افزونه هم مطلب شما رو Article یا همون مقاله نشانه گذاری کرده ولی مشکلش اینه که احتمال ستاره دار شدن مطالب با عنوان Article خیلی خیلی کم و زمان برهست

ولی وقتی افزونه میاد و با استفاده از از Schema Markup ی پر خطری مثل Recipes سایت شما رو نشانه گذاری میکنه با اینکه مطالب شما همون لحظه و بدون تاخیر در گوگل ستاره دار و حتی عکس دار هم میشن ولی خطرهایی هم برای سایت شما وجود داره . نشانه گذاری با Recipes کاملا با Article متفاوت هست.

دیگه مثل Article نیست که بشه گفت همه مطالب سایت به نوعی مقاله هستند و گوگل نباید مشکلی داشته باشه . نشانه گذاری مطالب با Recipes کاملا تخصصی بوده و شما فقط زمانی مجاز به استفاده از Recipes برای ستاره دار کردن مطالب خودتون در گوگل هستید که مطلب شما در مورد آشپزی و طرز تهیه غذا باشه . دقیقا اینجاست که پنالتی گوگل پیش میاد .

شما از افزونه ای استفاده میکنید که همه مطالب شما رو با استفاده از Recipes ستاره دار میکنه و مطالب شما در گوگل باستاره و عکس سریعا ایندکس میشن و به سرعت بازدید سایت شما بالا میره . ولی به تدریج ربات های گوگل موقع ایندکس مطالب شما متوجه میشن که مثلا یک مطلب علمی با کد Recipes ستاره دار شده و ربطی به آشپزی نداره . درصورتی که تعداد این نوع مطالب شما زیاد باشه ، گوگل به عنوان استفاده نادرست و گمراه کننده در مطالب سایت شما ، سایتتون رو پنالتی میکنه و کل ستاره های سایت شما رو میگیره .

برای اینکه مطلب بیش از حد طولانی شد ، ادامه مطلب و نحوه خروج از پنالتی گوگل و نمایش دوباره ستاره های گوگل رو در مطلب جداگانه ای منتشر میکنیم . لطفا باما همراه باشید

خلاصه این مطلب اینکه :

در حال حاضر ستاره دار کردن مطالب در گوگل به سختی ممکن هست و زمان زیادی مورد نیاز هست مگر اینکه تمام مطالب رو به صورت دستی و به درستس نشانه گذاری کنید _ که در مطلب جداگانه توضیح داده خواهد شد )

دوم اینکه ستاره دار کردن مطالب با روش های قبلی و به ورت سریع در کوتاه مدت نتیجه خواهد داد ولی زمان زیادی طول نمیکشه که سایت از طرف گوگل پنالتی میشه

با تشکر

حسینی

مطلب اختصاصی ( baelm.net )