هفته سیزدهم بارداری | وضعیت جنین و مادر در “هفته ۱۳ بارداری”

هفته سیزدهم بارداری ،وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری
هفته سیزدهم بارداری ،وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

باید به شما یک جام قهرمانی داد شما توانسته‌اید سه ماه اول بارداری را به خوبی پشت سر بگذارید. خوب! حالا راه و چاه بازی‌کردن را حسابی آموخته‌اید. با این حال باید بدانید در راه بازیگر شدن سخت‌های زیادی را باید متحمل شوید و هنوز هم بخشی از این سختی‌ها باقی مانده است. ولی با این بازی که  از خود در ۱۲ هفته گذشته به نمایش گذاشته‌اید به نظر می‌رسد که می‌توانید از پس بقیه مشکلات هم بر بیایید.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

خوب بدن او یک پلاکارد نصب کرده که پایان پروژه حاملگی شما را ۶ ماه دیگر یا به عبارتی ۱۸۰ روز تعیین کرده است. جنین شما وارد ۴ ماهگی شده است. بیایید حدس بزنید اندازه او الآن چقدر است. قد و قواره‌اش الآن به اندازه یک هلوی رسیده، اما فکر نکنید به همان اندازه تپل است. وزنش در این هفته ۵۰ گرم و قدش حدود ۸ سانتی‌متراست. خوب در این هفته دیگر سرش بزرگ نیست و همه اعضای بدن او به اندازه هم رشد کرده‌اند. اندام‌های او فعالیتشان را از هفته قبل شروع کرده‌اند. اعصاب و عضلات تشکیل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال  قوی شدن هستند.

پوست او هنوز هم  شبیه به کاغذ روغنی شیرینی است و رگ‌هایش پیداست. اعضای شکمی او از روده گرفته تا معده و … که در بند ناف قرار داشته اکنون به داخل شکمش منتقل شده است. یادتان می‌آید به شما گفتیم برای دیدن جنین بهتر است صبر کنید حالا به شما می‌گوییم که می‌توانید عکس‌هایش را نگاه کنید. گوش‌ها و چشم‌ها در این هفته تقریباً سر جای خود قرارگرفته‌اند. سیستم گردش خون او کمک می‌کند که سموم بدنش را پاک کند.

خوب در این هفته ممکن است با استفاده از سونوگرافی بتوانید بفهمید این وروجکی که سه ماه است در بدن شما لانه کرده دختر است یا پسر. با این حال ممکن است پزشک نتواند جنسیت او را تعیین کند و مجبور شوید چند هفته دیگر صبر کنید.

قد: ۸ سانتی متر
وزن: ۵۰ گرم

  وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

شما بازیگر خوبی هستید. این صدایی است که از درون اعماق قلبتان می‌شنوید. شما اکنون قهرمانی هستید که خان اول مشکلات را پشت سر گذاشته و می‌رود که با خان دوم مشکلات بجنگد. احتمالاً خیلی از شما تاکنون تهوع صبحگاهی و استفراغ را پشت سر گذاشته‌اید.

سرحال‌تر به نظر می‌رسید و خبری از کوفتگی‌های قبلی نیست. با این حال بهتر است بدانید که تا هفته چهاردهم و گاهی تا هفته بیستم ممکن است این علائم همراه شما باشد.

رحم شما الآن در زیر شکم به راحتی حس می‌شود. رحم در هنگام لمس کردن مثل یک توپ گرد و نرم است. با کم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر می‌شوید و رشد جنین هم بیشتر.
مراقبت های بارداری در هفته سیزدهم بارداری
کودک شما به سرعت در حال رشد است. در انتخاب موادغذایی خود محتاط باشید. از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و کالر‌ی دار برای رشد کودک‌تان مصرف کنید. در نیمه دوم بارداری، شما تنها به ۳۴۰ کالری اضافه در روز احتیاج دارید که برابر با ۱ فنجان شیر به اضافه نصف ساندویچ کره بادام زمینی است.
اگر می‌‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، حال زمان آن است که فعالیت خود را آغاز کنید. اگر تا به حال شنا را امتحان نکرده‌اید، به دنبال آن باشید تا بفهمید که چرا بیشتر پزشکان این ورزش را در دروان بارداری پیشنهاد می‌کنند. یوگا ورزش دیگری است که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

میوه و سبزیجات تازه و یخ زده مصرف کنید. این مواد سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین سی هستند که به جذب آهن بدن کمک می‌کنند. به علاوه چربی آنها کم و منبع خوبی از فیبر هستند.
مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، حبوبات خشک شده و کره بادام زمینی مصرف کنید تا به رشد کودک شما کمک کند.
میوه‌ و سبزیجات با رنگ‌های مختلف، مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون دارند. بنابراین سعی کنید هر روزه از انواع و رنگ‌های مختلف آن مصرف کنید.
از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. از خوردن پنیر فتا، بری و … اجتناب کنید مگر این که برچسب شیر پاستوریزه روی آن زده شده باشد.
کوسه، شاه ماهی خال مخالی و اره ماهی: این نوع ماهی‌ها می تواند حاوی سطح بالایی از جیوه باشند. بنابراین به جای آن، از ماهی ‌هایی که مقدار جیوه کمتری دارند، مانند سالمون، مصرف کنید.
فکر می‌کنید چرا پزشکان آن‌قدر اصرار دارند که کافئین نخورید دلایل زیر را بخوانید تا متوجه این موضوع شوید:

کافئین یک ترکیب شیمیایی است که باعث تحریک دستگاه اعصاب مرکزی می‌شود. این ماده در انواع مختلف غذا و نوشیدنی‌ مثل شکلات و نوشابه و حتی در برخی از داروها یافت می‌شود.
مصرف چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث اختلال رشد و در نتیجه پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود.
کافئین از جفت رد می‌شود و به جنین می‌رسد و نیز وارد شیر مادر می‌شود و در زمانی که نوزاد شما شیرخوار است او را بی‌قرار و بی‌خوابی می‌کند.
موجب تشنگی و مصرف بیش از حد آب می‌شود و دفع این آب، دفع کلسیم را به همراه دارد در صورتی که جنین برای رشد و داشتن استخوان‌های قوی به کلسیم زیادی نیاز دارد.

منبع: niniban.com