علائم ، راههای پیشگیری ، تشخیص و درمان “سرطان ریه” در آقایان | انواع سرطان ریه

saratane-riye

 

آزمون سرطان ریه

مصرف سیگار چهارمین دلیل مرگ در میان مردان و عامل ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد سرطان ریه است و افزایش میزان خلط سینه، خس خس کردن سینه، سرفه های طولانی مدت، مشاهده خون در خلط سینه، خستگی مفرط و از دست دادن اشتها می تواند نشانه بروز سرطان ریه باشد.

پس اگر سیگاری هستید باید در مصرف آن تجدیدنظر کرده، با بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر هم قصد ترک سیگار را ندارید بعد از ۴۰ سالگی و سالی یک بار به وسیله یک متخصص ریه معاینه شوید زیرا روش های تشخیص این بیماری باید مرحله به مرحله انجام شود ولی متاسفانه در مرحله ای که سلول ها دچار تکثیر هستند، نمی توان آن را تشخیص داد اما بررسی خلط از نظر سلول های سرطانی، عکس سینه، سی تی اسکن و در صورت نیاز برونکوسکوپی از مهمترین روش های تشخیص سرطان ریه است.

نمونه برداری ریه | Lung biopsy

345345

اگر تومور مشکوکی در تصاویر پرتو ایکس مشاهده شود یا در آزمایش خلط سلولهای سرطانی دیده شوند، برای تاُیید تشخیص سرطان، نمونه برداری انجام می‌شود. نمونه کوچکی از توده مشکوک معمولاٌ با سوزن برداشته می‌شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد. با بررسی نمونه، پاتولوژیست می‌تواند مشخص کند آیا این تومور، سرطان ریه است یا خیر و اگر چنین است نوع آن را مشخص نماید.

انواع سرطان ریه

دو نوع سرطان ریه وجود دارد که بر اساس ظاهر سلولهای سرطانی زیر میکروسکوپ شناسایی می‌گردد. سرطان ریه سلول کوچک (Small-cell lung cancer) از نوع دیگر شدیدتر است و می‌تواند در اوایل بیماری به سرعت رشد کرده و به بخشهای دیگر بدن گسترش یابد. این نوع سرطان با مصرف سیگار کاملاٌ گره خورده و به ندرت در افراد غیر سیگاری دیده می‌شود. سرطان ریه سلول غیر کوچک (Non-small-cell lung cancer) با سرعت کمتری رشد می‌کند و شایعتر است. این نوع سرطان ریه تقریبا ۹۰% از سرطانهای ریه را شامل می‌شود.

درمان مراحل ابتدایی سرطان ریه

اگر سرطان ریه سلول غیر کوچک پیش از گسترش فراتر از یک ریه، تشخیص داده شود جراحی می‌تواند گاهی اوقات معالجه در پی داشته باشد. جراح ممکن است بخشی از ریه که حاوی تومور است یا در صورت نیاز تمامی آن را بردارد. برای برخی از بیماران، پس از جراحی پرتو درمانی یا شیمی درمانی تجویز می‌شود تا سلولهای سرطانی باقیمانده از بین بروند. جراحی معمولاٌ برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک گزینه مناسبی نیست چون معمولاٌ در زمان تشخیص، سرطان گسترش یافته است.

درمان سرطان ریه پیشرفته

وقتی سرطان ریه بیش از مقداری که بتوان معالجه کرد، پیشرفت کرده باشد، هنوز درمانهایی وجود دارد که به بیمار کمک می‌کند بیشتر زنده بماند و کیفیت زندگیش را بیشتر حفظ کند. پرتو درمانی و شیمی درمانی تومور را کوچک کرده و به کنترل علائمی مانند درد استخوان یا انسداد مسیرهای هوایی کمک می‌کنند. شیمی درمانی معمولاٌ درمان اصلی برای سرطان ریه سلول کوچک است.