“آش ماش” | طرز تهیه آش محلی مهریز (آش ماش) | غذاهای محلی استان یزد

نحوه پخت آش ماش یزدی,طرز تهیه آش ماش یزدی

آش ماش از غذاهای محلی استان یزد به ویژه شهرستان مهریز به شمار می رود. البته این آش در استان گلستان هم طبخ می شود. مواد آن سبزی و ماش و گاهی سیب‌ زمینی ریز است. در منشاد این آش را در زمستان برای صبحانه می‌ پزند و در زمان مراسم عزاداری و روز دفن میت، یکی از نزدیکان صاحب عزا می‌ پزد و به خانه عزادار می‌ برد. ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت.

 

مواد لازم جهت تهیه آش ماش یزدی:

 ماش ۱ پیمانه 
 برنج نصف پیمانه 
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)  ۱ و نیم پیمانه خرد شده 
 رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری 
نمک، فلفل، زرچوبه به مقدار لازم
پیاز داغ به مقدار لازم
نعناع داغ به مقدار لازم

 

طرز پخت آش ماش یزدی :

این که می گویم این آش زود آماده می‌شود برای این است که ماش احتیاج به خیساندن ندارد. برنج را قبل از شروع به کار خیس نمایید. ماش را با ۲ قاشق پیاز داغ و نمک و زرچوبه و ۴ لیوان آب داغ می‌گذاریم بپزد.

 

وقتی ماش باز شد و نیم پز شد، برنج خیس خورده را به آن اضافه می‌کنیم و با درنظر گرفتن اینکه برنج آب می برد، آبش را اندازه می کنیم. هر از گاهی هم می‌ زنیم تا برنج ته نگیرد. برنج باید خوب از هم باز شود. وقتی حسابی نرم شد، سبزی را اضافه می کنیم.

 

رب گوجه و نمک و فلفل را در روغن کم، تفت می‌دهیم و در آش می ریزیم. ادویه آش را میزان می‌کنیم و می گذاریم آش جا بیفتد. در روغن داغ، نعناع خشک را می ریزیم و هم می‌زنیم و زود از روی حرارت برمی داریم تا سیاه نشود.

 

موقع سرو، روی آش را با کمی کشک، پیاز و نعناع داغ تزیین می کنیم. این آش سیر داغ ندارد.

 

منبع : citypedia.ir