تغییرات جسمانی شما در هفته چهارم بارداری | بارداري هفته به هفته

هفته چهارم بارداری زمان قرار گرفتن جنین در دیواره داخلی رحم است. این هفته جنین که حالا بلاستوسیست نامیده می‌شود، راهش را به طرف رحم پیدا کرده و دنبال مکانی مناسب برای پرورش در ۳۶ هفته بعد یا بیشتر است. قرار گرفتن جنین در دیواره رحم معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شما منتظر پریود هستید. اگر زنان تنها یک لک جزئی ببینند، جنین در دیواره رحم جا گرفته و این یک پریود معمولی نیست.

در این مرحله، دیواره رحمی آن قدر انباشته از خون است که هر اختلالی باعث یک خونریزی جزئی می‌شود. بعضی زنان می‌گویند که آنها واقعاً زمانی که پلاستولای کیسه‌ای در دیواره رحم جا می‌گیرد، احساس می‌کنند و واقعاً چه کسی می‌تواند بگوید که آنها اشتباه می‌کنند. اگر در این هفته پریود نشوید، شما احتمالاً حامله هستید. دنبال کردن قاعدگی با یک تقویم عقیده خوبی است. شما شاید تجربه علائم چند بارداری اولیه را داشته باشید که هشدار می‌دهد نسبت به سابق، متفاوت شده‌اید. حتی اگر در هفته ۴ بارداری هستید، بدن شما به همه تغییرات بارداری عادت می‌کند.

وقتی که در هفته چهارم بارداری هستید، تأیید بارداری شما با آزمایش خون یا ادرار امکان‌پذیر است. هر دو این آزمایش‌ها به گرفتن هورمون گونادوتروپین حساس هستند. بهترین زمان برای انجام این آزمایش، صبح، هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید است. زیرا غلظت این هورمون به حداکثر می‌رسد.

تغییرات جسمانی شما در هفته چهارم بارداری

ممکن است کمی گرفتگی لگن احساس کنید. احساس سیری کنید. احساس کنید کمی پف کرده‌اید یا نسبت به سابق ورم کرده‌اید.

ممکن است کمی احساس تهوع یا تهوع صبحگاهی داشته باشید. بو یا فکر بعضی از غذاها حال شما را به هم می‌زند. حتی اگر معمولاً آنها را دوست داشته‌اید. قهوه، ماهی و گوشت قرمز کافی است که شما احساس تهوع کنید.

نوک پستان شما حساس‌تر شده است. ممکن است بیشتر برای ادرار کردن به توالت بروید. به نظر می‌رسد نمی‌توانید ادرار خودتان را آن طور که قبلاً نگه می‌داشتید، حتی به مقدار کم نگه دارید. این به خاطر افزایش حجم خون در رحم و فشار رحم به مثانه است. ممکن است یک لکه جزئی به خاطر قرار گرفتن جنین در جدار رحم داشته باشید.

تغییرات عاطفی شما در هفته چهارم بارداری

ممکن است احساس دلهره و هیجان داشته باشید. کمی احساساتی‌تر شده، به راحتی عصبانی شوید و شاید احساس افسردگی کنید. اگر نمی‌خواستید باردار شوید اما متوجه شوید که باردار هستید، ممکن است برای شما استرس‌زا باشد.

تغییرات جنین شما در این هفته

این هفته جنین شما به اندازه یک نقطه یا دانه خشخاش است و به سختی و با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.
در هفته چهارم بارداری مقداری سازماندهی و تفکیک سلولی وجود دارد. سه لایه مشخص سلولی شروع به شکل‌گیری می‌کند. اکتودرم (لایه بیرونی) عاقبت پوست بچه، چشم، مو، سیستم اعصاب، مغز و حتی مینای دندان می‌شود. لایه میانی (میتو درم) اسکلت، ماهیچه‌ها، کلیه‌ها، بافت‌ها و سیستم عروق خونی می‌شود. لایه داخلی (اندرودرم) اندام‌های ثابت می‌شوند.

توصیه‌های این هفته

اگر نتیجه تست بارداری شما مثبت بود، به عنوان یادگاری نگه دارید و اولین قرار ملاقات معاینه دوران بارداری تا تولد را از متخصص زنان بگیرید.

از گرمای بیش از حد اجتناب کنید. درجه حرارت بالا در این هفته‌های اولیه بارداری گاهی اوقات می‌تواند برای جنین شما خطرناک باشد. خوردن روزانه قرص اسید فولیک در این دوران اهمیت زیادی دارد.

 

منبع : http://www.bamom.net