خواص دارويي و درماني استفاده از خاكشير

 

 

خاصیت درمانی خاكشير,خاكشير و لاغری

خاكشير علاوه بر اين، خواص ديگري نيز دارد كه از ميان آن‌ها به رفع جوش‌ هاي پوستي، تقويت معده، كمك به اضافه‌وزن ( همه مشكلاتي كه يك دختر جوان لاغر ممكن است با آن روبرو باشد) مي‌توان اشاره كرد.

بعضي از مردم با خاصيت خنك‌كنندگي، ضدعطش و صفرابر خاكشير آشنا هستند و به همين دليل آن را در فصل تابستان در برنامه‌هاي غذايي خود مي‌گنجانند يا در روزهاي گرم تابستان از شربت خاكشير و تركيب آن با عرق‌هاي گياهي مثل شاه‌تره براي پذيرايي از مهمانان‌شان استفاده مي‌كنند اما خاكشير علاوه بر اين، خواص ديگري نيز دارد كه از ميان آن‌ها به رفع جوش‌هاي پوستي، تقويت معده، كمك به اضافه‌وزن( همه مشكلاتي كه يك دختر جوان لاغر ممكن است با آن روبرو باشد) مي‌توان اشاره كرد.

 دفع سنگ كليه
درمانگران، مصرف مخلوطي از خاكشير و ترنجبين براي درمان سنگ كليه در افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند يا كليه آن‌ها استعداد سنگ‌سازي‌ را دارد، توصيه مي‌كنند. براي تهيه اين نسخه خانگي كافي است 3 قاشق غذاخوري ترنجبين را در يك ليوان آب به‌مدت 5 ساعت خيسانده و پس از اين مدت آن را صاف كنيد. سپس ترنجبين صاف كرده را با 2 قاشق غذاخوري مخلوط كرده و آن را ميل كنيد. نوشيدن اين مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ كليه كمك مي‌كند. علاوه بر اين افرادي كه دچار بوي بد دهان به‌دليل عفونت و مشكلات بلغمي هستند نيز مي‌توانند از اين نسخه استفاده كنند.

با جوش صورت وداع كنيد
مخلوط 2 قاشق غذاخوري خاكشير با عرق شاه‌تره، عرق كاسني و عرق بيدمشك تركيب خوبي براي درمان جوش‌هاي صورت است. براي استفاده از اين مخلوط كافي است يك استكان از هر يك از عرق‌هاي گياهي شاه‌تره، بيدمشك وكاسني را با هم مخلوط كرده و آن را با 2 قاشق غذاخوري خاكشير تركيب كنيد. نوشيدن اين تركيب علاوه بر آن‌كه جوش‌هاي صورت را درمان مي‌كند براي افرادي كه دچار گرفتگي صدا هستند نيز موثر است. مدت درمان با اين نسخه دست كم 3 هفته است و پس از اين مدت نتايج بهبود به مرور در چهره بيمار نمايان مي‌شود.

 اگر دوست داريد وزن اضافه كنيد
افراد لاغر و كساني كه تمايل دارند وزن خود را بالا ببرند، مي‌توانند از اين نسخه استفاده كنند. اين گروه اگر خاكشير را با شير ميل كنند مي‌توانند با نوشيدن اين خاكشير صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن خود كمك كنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتي كه شير تازه و طبيعي باشد ميزان تاثيرگذاري اين نسخه بيشتر مي‌شود. بنابراين افرادي كه به شير طبيعي دسترسي دارند بهتر است از شير طبيعي و روستايي استفاده كنند.

خاصیت درمانی خاكشير,خاكشير و لاغری

اسهال را درمان كنيد
ابتلا به اسهال در فصل تابستان يكي از اختلالاتي است كه در كودكان بسيار شايع است. درمانگران طب سنتي ايران براي درمان اين مشكل، دارويي را تجويز مي‌كنند كه در تمامي خانه‌ها امكان تهيه و مصرف آن وجود دارد. براي تهيه اين دارو كافي است خاكشير را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط كنيد و به بيمار بدهيد. اين تركيب را متناسب با سن بيمار، هر 2 ساعت يك بار براي او تجويز مي‌كنند. ميزان مصرف اين مخلوط از يك قاشق غذاخوري تا يك سوم استكان براي خردسالان تجويز شده است.

بهبود لك‌ها با خاكشير
براي از بين بردن لك‌هاي پوست به‌ويژه صورت يكي از بهترين روش‌ها، نوشيدن خاكشير و ترنجبين است. افرادي كه از اين تركيب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده كنند بعد از مدتي با روشني پوست و از بين رفتن لك‌هاي صورت و پوست‌شان روبه‌رو مي‌شوند. براي تهيه اين تركيب نيز لازم است ترنجبين را 5 ساعت در آب بخيسانيد و صاف شده آن را با 2 قاشق خاكشير مخلوط كرده و ميل كنيد.
اگر دل ضعفه مي‌گيريد، خاك‌شيرو عسل بخوريد
برخي از افراد هستند كه در طول روز دچار دل ضعفه مي‌شوند. اين دل‌ضعفه ممكن است در طول روزهاي گرم تابستان يا در ايام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بيايد. براي پيشگيري از بروز اين دل‌ضعفه كافي است، خاكشير و آب عسل را با هم تركيب كرده و ميل كنيد. براي تهيه آب عسل بايد يك ليتر آب و يك كيلو عسل را با هم بجوشانيد. بعد از مدتي كه اين تركيب جوشيد كفي روي آن تشكيل مي‌شود كه بايد از ديگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقي مواد همان تركيبي است كه براي بهبود دل‌ضعفه و پيشگيري از بروز آن مصرف مي‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخي از ويتامين‌ها و مواد مغذي خود را از دست مي‌دهد اما در عين حال مواد مفيدي در آن باقي مي‌ماند كه براي درمان دل‌ضعفه بسيار مناسب است.

 

منبع:bartarinha.ir

 

خواص دارويي و درماني استفاده از خاكشير