دیر به حرف آمدن کودک دير به حرف آمدن كودك علت دیر به حرف امدن کودک دلایل دیر به حرف امدن کودک

دلایل دیر به حرف آمدن نوزاد | تاخیر تکلم در کودکان

تاخیر تکلم در کودکان بسیار شایع است. پسر شما دو ساله شده است ولی همچنان نمی‌تواند صحبت کند؟ می‌تواند چند کلمه‌ای ادا کند اما فکر می‌کنید در مقایسه با همسالانش خیلی عقب‌تر است؟

خواهر بزرگ‌ترش در همین سن می‌توانست چندین جمله کامل ادا کند؟ در نهایت با این امید که هر کودکی روش رشدی خاص خود را دارد، نگرانی خود را برطرف می‌کنید و منتظر می‌مانید. در این مقاله به مسأله تأخیر کلام در کودکان می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم این مسأله را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم.

سناریویی که در بالا به آن اشاره شد، در بین والدین کودکانی که دیر به سخن می‌آیند، متداول است. بعضی از والدین در پیگیری تخصصی تأخیر کلامی کودکان مردد هستند و به خود می‌گویند «با بزرگ‌تر شدنش این مسأله را پشت سر می‌گذارد» یا «کودک من از ابتدا به مسائل فیزیکی علاقه بیشتری داشت.» با دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد آنچه در رابطه با سخن گفتن کودکان «طبیعی» یا «غیرطبیعی» است، می‌توانید با این موضوع برخورد دقیق‌تری داشته باشید و بدانید که چه زمانی باید به دنبال کمک تخصصی باشید.

رشد طبیعی زبان و کلام

اهمیت دارد که در هر ملاقات با پزشک کودک در مورد روند رشد زبان او صحبت کنید. غان وغون کردن جزء اولین مراحل رشد کلام در کودک است. همان طور که کودک رشد می‌کند (حدوداً ۹ ماهگی) بعضی اصوات را سرهم بندی می‌کند و بعضی از تون‌های صدا را با هم ادا می‌کند و کلماتی مانند «ماما» و «دادا» را ادا می‌کند (البته کودک در این زمان نمی‌داند که معنای این کلمات چه چیزی می‌تواند باشد).

حدود ۱۲ ماهگی، کودکان نسبت به اصوات توجه بیشتری نشان می‌دهند و حتی نام بعضی از اشیاء را می‌توانند تشخیص دهند. کودکانی که به دقت به اشیاء نگاه می‌کنند اما به اصوات توجهی ندارند، احتمالاً مبتلا به آسیب‌های شنوایی هستند.

از ۱۲ تا ۱۵ ماهگی

کودکان در این سنین، در غان و غون‌های خود اصوات متنوعی را تولید می‌کنند (مانند ب، پ، م، د یا ن) و تلاش می‌کنند به طور تقریبی کلماتی را که از اعضای خانواده می‌شنوند، تقلید کنند. در این زمان، معمولاً کودکان می‌توانند یک یا دو کلمه را خود به خود ادا کنند (البته این کلمات شامل «ماما» و «دادا» نمی‌شود). انتظار می‌رود کودک شما بتواند در این سنین دستورات ساده را را بفهمد، مانند «لطفاً این اسباب بازی را به من بده».

از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی

اگرچه در توانایی کلامی کودکان این سنین تنوع گسترده‌ای وجود دارد، اغلب نوپایان می‌توانند حدود ۲۰ کلمه را تا ۱۸ ماهگی و ۵۰ کلمه یا بیشتر را تا ۲ سالگی ادا کنند. از حدود ۲ سالگی کودک می‌تواند دو کلمه را با هم ترکیب کرده و جملات ساده‌ای مانند «آب بده» بسازد. کودک دو ساله باید بتواند اشیاء ساده را شناسایی کند (چه در واقعیت و چه در عکس)، به چشم، گوش و بینی‌اش اشاره کند و بتواند دستورات دو بخشی مانند « لطفاً عروسک را بردار و آن را به من بده» را انجام دهد.

از ۲ تا ۳ سالگی

در این دوره سنی، والدین اغلب دست‌آوردهای بزرگی را در تکلم کودک مشاهده می‌کنند. دایره لغات کودک شما افزایش پیدا می‌کند (بیشتر از حدی که بتوان شمرد) و او می‌تواند به طور معمول سه کلمه یا بیشتر را برای ساختن جملات ترکیب کند. در این سن توان فهم کودک نیز افزایش پیدا می‌کند. در حدود ۳ سالگی کودک متوجه می‌شود که جمله «آن را روی میز بگذار» یا «آن را زیر میز بگذار» به چه معنا است. کودک شما در این سن می‌تواند رنگ‌ها را شناسایی کرده و مفاهیم توصیفی (مانند بزرگ در مقابل کوچک) را درک کند.

تفاوت بین زبان و کلام

اغلب موارد این دو واژه با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در صورتی که زبان و کلام تفاوت‌های زیادی دارند:

  • کلام بیان کلمه‌ای زبان است و شامل تلفظ و طرز گفتار است.
  • زبان حیطه گسترده‌تری است و به کل نظام ابراز و دریافت اطلاعات به روشی معنادار اشاره دارد. زبان به طور خلاصه به فرآیند فهمیدن و فهمیده شدن اشاره دارد.

اگرچه مشکلات زبان و کلام با هم تفاوت دارند اما همپوشانی زیادی بین این دو وجود دارد. کودکی که مشکل زبان دارد، شاید بتواند به خوبی کلمات را تلفظ کند اما در قرار دادن بیش از دو کلمه در کنار هم ناتوان باشد یا شاید کلام کودک دیگری سخت فهمیده شود اما معنادار باشد.

نشانه‌های نگران‌کننده در مورد تاخیر تکلم در کودکان

اگر شما در مورد رشد زبان و کلام کودک خودنگران هستید، می‌توانید به دنبال علائم زیر باشید. بیشترین نگرانی در مورد کودکی است که به صداها پاسخ نمی‌دهد یا هیچ صدایی تولید نمی‌کند.

در بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی، علائم نگران‌کننده در این مورد از این قرار هستند:

  • از حالات بیانگر (مثل بای بای کردن در ۱۲ ماهگی) استفاده نمی‌کند.
  • کودک بیشتر از ۱۸ ماه دارد ولی همچنان ترجیح می‌دهد به جای حرف زدن از حالات بیانگر استفاده کند (برای به دست آوردن اشیاء به آنها اشاره می‌کند تا والدین برایش بیاورند).
  • در ۱۸ ماهگی در تقلید صداها مشکل دارد.
  • در فهم جملات ساده دستوری مشکل دارد.

در حدود ۲ سالگی اگر علائم زیر وجود داشت، به دنبال یک ارزیابی تخصصی باشید:

  • کودک فقط می‌تواند کلام و رفتارها را تقلید کند و در تولید کلمات و عبارات خود به خود ناتوان است.
  • تنها بعضی اصوات معین را مکرراً ادا می‌کند و نمی‌تواند از زبان شفاهی بیشتر از برآورده ساختن نیازهای اولیه‌اش استفاده کند.
  • نمی‌تواند از دستورات ساده تبعیت کند.
  • تون صدای کودک غیرطبیعی است (برای مثال تودماغی است).
  • نمی‌توان به راحتی حرف‌های کودک را متوجه شد (انگار که بزرگ‌تر از سنش صحبت می‌کند). والدین و مراقبان کودک باید بدانند که در حدود ۲ سالگی حداقل باید نیمی از کلام کودک قابل فهم باشد و در حدود ۳ سالگی باید دو سوم زبان کودک برای افراد غریبه قابل فهم باشد.

علل تأخیر تاخیر تکلم در کودکان

مسائل متنوعی می‌تواند منجر به تأخیر در کلام و زبان شود. گاهی نقایص دهانی، مانند مشکلاتی در زبان یا حنجره می‌توانند منجر به مشکل در کلام کودک شوند. اکثر کودکان دارای تأخیر کلام، دچار مشکلات دهانی حرکتی هستند. به این معنا که ارتباط مناسبی بین نواحی مسؤول تولید زبان در مغز شکل نگرفته است.

از طرفی مشکلات شنوایی در غالب موارد همراه مشکلات کلامی ظاهر می‌شوند. کودکی که مشکل شنوایی دارد، در تلفظ، تقلید و فهم لغات هم مشکل خواهد داشت.

در انتها به یاد داشته باشد که رشد زبان و کلام تلفیقی از ژنتیک و تأثیرات محیطی است. اگر کودک در خانه به اندازه کافی تحریک کلامی و زبانی نشود، می‌توان انتظار داشت که در رشد کلام و زبان دچار تأخیرهایی شود. برای کودک خود کتاب بخوانید. از حدود ۶ ماهگی می‌توانید برای کودک خود خواندن را آغاز کنید. زمان مناسبی را برای تعامل با کودک خود صرف کنید. حتی در دوران نوزادی نیز باید با کودک خود زیاد صحبت کنید. برای اینکه توانایی کودک شما در کلام و زبان ارتقا یابد، در مورد موضوعات روزانه صحبت کنید. در هنگام انجام کارهای خانه برای کودک بازگو کنید که در حال انجام چه کاری هستید. در هنگام خرید به کودک بگویید که در حال خریدن چه چیزهایی هستید و… به یاد داشته باشید که تشخیص و درمان به موقع تأخیر رشدی کلام و زبان می‌تواند در درمان این پدیده اثرات قابل توجهی داشته باشد.

منابع:

bamom.net

Nelson, Amy. July ۲۰۱۳. Delay Speech for Language development. Retrieved May ۸, ۲۰۱۶ from http://kidshealth.org/en/parents/not-talk.html?ref=search#.

DiProperzio, Linda. May ۲۰۱۱. Speech Delays: When to Worry. Retrieved May ۸, ۲۰۱۶ from http://www.parents.com/baby/development/problems/speech-delays/.

دیر به حرف آمدن کودک دير به حرف آمدن كودك علت دیر به حرف امدن کودک دلایل دیر به حرف امدن کودک