تکنیک ساده کمک های اولیه برای قطع خونریزی بینی

دلیل خونریزی بینی , درمان خونریزی بینی

اغلب خون ریزی های بینی بی خطر هستند و هیچ علتی برای نگرانی وجود ندارد. خونریزی از بینی معمولا زمانی رخ می دهد که غشای بینی خشک و تحریک شده است و عروق خونی کوچکی درون بینی بر اثر فشار پاره می شوند. صدماتی هم که به صورت وارد می شوند نیز ممکن است سبب خونریزی بینی شوند. تکنیک های ساده کمک های اولیه می توانند به طور طبیعی به شما برای متوقف کردن خونریزی بینی کمک کنند.

 

به محض اینکه متوجه خونریزی از بینی تان شدید در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید و هرگز دراز نکشید. وزن خود را به جلو متمایل کنید و سوراخ های بینی خود را با هم بگیرید (مثل زمانی که نیشگون می گیرید). این کار هم جلوی خونریزی از مویرگ های پاره شده را می گیرد و هم اجازه نمی دهد خون از گلویتان پایین برود.

 

حدود 10 دقیقه به همین صورت روی بینی فشار آورید. در برابر این وسوسه که مرتب دست تان را بردارید تا ببینید خونریزی بند آمده یا نه مقاومت کنید. بعد از 10 دقیقه ست تان را بردارید تا ببینید آیا خونریزی تمام شده یا نه. اگر هنوز خون دماغ تان بند نیامده بود 5 دقیقه دیگر سوراخ های بینی را بگیرید.

 

جلوگیری از خونریزی دوباره بینی
درست بعد از خون دماغ شدن از فین کردن اجتناب کنید زیرا باعث می شود عروق خونی دوباره پاره شوند. تا 24 ساعت پس از خون دماغ شدن فین نکنید و انگشت خود را داخل بینی نکنید. سرتان را بالاتر از سطح قلب نگه دارید و از خم شدن، زور زدن و یا دولا شدن برای چند ساعت اجتناب کنید. این کار فشار خون در عروق بینی را کاهش داده و شانس بیشتری برای درمان به آن ها می دهد.

 

پیشگیری از خون دماغ شدن
همیشه به آرامی فین کنید و به بافت نرم بینی فشار بیش از حد وارد نکنید؛ زیرا موجب تحریک مخاط بینی می شوید. اگر امکان دارد مخصوصا در فصول سرد از یک دستگاه بخور در خانه استفاده کنید تا مخاط بینی خود را مرطوب نگه دارید. گزینه های دیگر برای مرطوب نگه داشتن غشاء بینی استفاده از قطره های استریل و وازلین است. از انگشت کردن در بینی هم اجتناب کنید چون ممکن است با ناخن های خود به غشاء بینی آسیب بزنید.

 

علائم هشدار دهنده
خون دماغی که بیش از 20 دقیقه به طول می انجامد نشانه یک مشکل جدی است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
اگر خونریزی بینی شما در اثر صدمه ایست که به سرتان وارد شده باید با مراجعه به پزشک از عدم ضربه مغزی یا شکستگی در سرتان اطمینان حاصل کنید.
اگر تجربه خونریزی های مکرر از بینی دارید با پزشک مشورت کنید. این امکان وجود دارد که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین به رفع مشکل شما کمک کنند.
منبع:phow.ir