ممکن از خود بپرسید کامپیوتر دوست داشتنی تان اکنون چرا همانند یک لاک پشت کند شده است؟!  در این مقاله به بررسی چند عامل که باعث کاهش سرعت و عملکرد رایانه می شود می پردازیم.

 

افزایش سرعت کامپیوتر, نصب نرم افزار, آنتی ویروس

 

نرم افزارها

نصب و راه اندازی نرم افزارهای غیر ضروری می تواند یکی ازدلایل کند شدن سیستم شما باشد.اغلب مردم شروع به نصب و تست کردن انواع مختلفی برنامه ها از یک دسته نرم افزاری می کنند برای مثال ۲ یا ۳ مرورگر مختلف را برای کار با اینترنت نصب می کنند این در حالی است که انتخاب یک مرورگر کاربردی از این دسته می تواند تمام نیازهای شما را پاسخ گو باشد.

 

همین امر در مورد گروه نرم افزاری امنیتی نیز رخ می دهد. برای در امان مانند از تروجان ها چند آنتی ویروس مختلف را نصب می کنید اما آیا می دانید این کار نفس پردازنده را می گیرد! یک آنتی ویروس مناسب میتواند امنیت جامعی را برای سیستم شما فراهم کند.

 

اما اینکه نصب نرم افزار چه ارتباطی با هارد دیسک و کند تر شدن سیستم دارد به مسئله پراکندگی فایل ها بر میگردد که در بخش های بعدی توضیح میدهم.اما نصب یک برنامه فشرده ساز فایل مانند WinRAR را برای دسته بندی و کمک به پیدا شدن سریع تر فایل مورد نظر پیشنهاد می کنم.

 

افزایش سرعت کامپیوتر, نصب نرم افزار, آنتی ویروس

 

حذف نرم افزارها

همینطور که در بخش قبل خواندید وجود نرم افزارهای زیاد و غیر کاربردی باعث تنبل شدن سیستم می شود.اگر کمی با دقت کاوش کنید متوجه می شوید آنها علاه بر کند شدن سیستم حجمی از فضای هارددیسک را نیز اشغال کرده اند.واضح است که باید حذف (uninstall) بشوند که برای این کارعلاوه بربخش مدیریتی خود ویندوز در مسیر Control Panel\All Control Panel Items\Programs and Features از برنامه های کمکی مانند Revo Uninstaller  نیز میتوانید کمک بگیرید. این برنامه  علاه بر خود نرم افزار , تمام فایل های مربوط به آن را از روی هارددیسک پاک می کند.

 

افزایش سرعت کامپیوتر, نصب نرم افزار, آنتی ویروس

 

ذخیره سازی ابری

به گفته کارشناسان کامپیوتر اشغال شدن بیش از %۸۰ فضای هارد دیسک می تواند کند تر شدن سیستم را به همراه داشته باشد میزان حجم اشغال شده مطلوب برای جلوگیری از چنین مشکلی %۶۰ بیان شده است. نگران نباشید این به معنی خرید یک هارد دیسک جدید نیست شما می توانید از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده نمایید.

 

ذخیره سازی ابری (Cloud Storage) سرویسی است که امکان ذخیره و بازیابی دیتاها را بر روی اینترنت فراهم میکند. شما می توانید از همه نقاط جهان و با انواع گجت ها مانند تبلت یا گوشی هوشمندتان به فایل ها دسترسی داشته باشید. در حال حاضر سرویس های SkyDrive , Google Drive و Drop Box  پیشتازان این عرصه هستند پیشنهاد من استفاده از Drop Box  است که رایگان و امنیت را برای شما فراهم می کند.

 

افزایش سرعت کامپیوتر, نصب نرم افزار, آنتی ویروس

 

یکپارچه سازی

اما همینطور که در بخش نرم افزار بیان کردم دسترسی به نقاط مختلف دیسک سخت و پراکندگی فایل ها می تواند عاملی برای کندتر شدن سیستم شما باشد برای ترمیم و رفع این مشکل ابزارهای با عنوان Defragment  و معنی لغوی یکپارچه سازی در نظر گرفته شده است که با مرتب سازی فایل ها سرعت دسترسی به آن را بیشتر می کند.این ابزار به طور پیش فرض در ویندوز و مسیر Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools وجود دارد ولی بهتر است از برنامه های مستقلی مانند Auslogics Disk Defrag  استفاده کنید.

 

افزایش سرعت کامپیوتر, نصب نرم افزار, آنتی ویروس

 

افزایش حافظه RAM

اکنون بعد از بهینه سازی به صورت نرم افزاری به سراغ سخت افزار و تنها خرید یک رم میرویم. اگر سیستم شما به اندازه کافی از حافظه رم برخوردار نیست به عنوان آخرین توصیه خرید این سخت افزار را پیشنهاد می کنم.در بسیاری از مواقع تنها ارتقاء RAM شما را از صرف هزینه برای خرید یک رایانه جدید نجات می دهد.

منبع:بيتوته

 

 

راستی انجمن سایت هم فعال شده حتما سر بزنید .محیط مناسبیه برای گفتگو و تبادل نظر و همینطور خرید و فروش دربازارچه و کسب درآمد ….برای ورود به انجمن عروسانه اینجا کلیک کنید